Forbes Israel Logo

אחד העם: "מי שבאמת צריך את הגדלת מחזור המסחר לא יהנה מהארכת השעות"

יומו הראשון של שבוע המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום בירידות על רקע הפעלת תוכנית הקיצוצים הענקית בארה"ב, שעלולה לחתוך את התמ"ג בכלכלה הגדולה בעולם ב-0.5%. מחזור המסחר היה נמוך מאוד ועמד על 366 מיליון שקל בלבד. בארץ, בנימין נתניהו קיבל אמש ארכה של שבועיים מנשיא המדינה שמעון פרס להרכבת הממשלה. עונת הדוחות נמשכת, והשבוע צפויה בין השאר סלקום לפרסם את תוצאותיה ל-2012.

מדד ת"א 25 נחלש ב-0.4%, ת"א 100 ירד ב-0.4%, מדד הבנקים איבד 0.6% מערכו, מדד הנדל"ן ירד ב-0.4%, מניות התקשורת נחלשו ב-0.5% ומניות הנפט והגז התחזקו ב-0.7%.

באפריל תצא לדרך הארכת שעון המסחר בבורסה באחד העם, במטרה להתאים את שעות המסחר במניות ונגזרים לשווקים הבינ"ל. המסחר במניות ובנגזרים בימים ב'-ה' יסתיים ב-17:30, ובימי ראשון ב-14:30. 

"ההשפעה תהיה בשוליים", סבור האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט. "דווקא מי שצריך את הפתרונות, שזה המניות המקומיות, לא צפוי להנות מכך. עיקר הגידול צפוי להיות במניות הדואליות, כמו טבע או מלאנוקס, שגם כך נהנות ממחזורי מסחר גדולים. זה היה הפתרון הכי קל. הרי אם המחזורים יגדלו אף אחד לא ישאל איפה זה קרה".

"הבורסה צריכה להחליף מוד לגוף שיווקי", מוסיף פגוט, "להגדיל את החשיפה לשוק ההון המקומי ולמשוך משקיעים מהשוק הרחב. יש לעכב את הזרמים של הכספים שיוצאים מהציבור הישראלי לחו"ל. צריך למשוך משקיעים זרים במאמץ לשלב את הבורסה במדדים גלובליים".

ביום שישי בחצות נכנסה לתוקף תוכנית הקיצוצים האוטומטית בארה"ב. על פי התוכנית יקוצצו 85 מיליארד דולר מהתקציב, צעד שעלול להביא להאטה בהתאוששות של הכלכלה הגדולה בעולם. בסוף השבוע עוד קיימו שני הצדדים מגעים קדחתניים של הרגע האחרון והעלו שתי הצעות שנועדו לפתור את הסוגיה, אך אף לא אחת מהן זכתה למספיק תמיכה בקרב שתי המפלגות. הצעת הרפובליקנים, שהיתה מאפשרת לנשיא אובמה לבחור איזה קיצוצים לבצע, זכתה לתמיכה של 38 קולות בסנאט.

מנגד, הצעת הדמוקרטים, שכללה החלפת הקיצוצים בקיצוצים אחרים והעלאת המיסים על העשירים זכתה לתמיכה של 51 קולות, לא מספיק בכדי להעביר את ההצעה, מצב הדורש רוב של 60 קולות ומעלה.


צילום: Ingimage/A.S.A.P

"הקשיים הכלכליים בארה"ב מדאיגים אותנו, אני מקווה שלא ניפגע מהם", כך אמר היום שר האוצר יובל שטייניץ בפתח ישיבת הממשלה השבועית. שר האוצר ציין כי "הסביבה הבינלאומית מאוד קשה, לכן נדרש מאתנו לנהוג באחריות ובתעוזה ולעבוד קשה על מנת לשמור כל כלכלת ישראל ואזרחי ישראל. בדיוק בגלל קשיים אלו צריך ממשלה חזקה ויציבה".

המאבק באי.די.בי פתוח עולה מדרגה: כצפוי, כל סדרות האג"ח של החברה הבת של אי.די.בי אחזקות בשליטת נוחי דנקנר, אישרו לנציגות מחזיקי האג"ח "סמכויות נרחבות" במאבקם מול הנהלת אי.די.בי פתוח.

מחזיקי האג"ח בחברה אישרו לנציגות המורכבת מבית ההשקעות פסגות, מקרן יורק וחברת הביטוח הפניקס – סמכויות משפטיות מרחיבות באמצעותן היא תוכל לקדם מהלכים מול החברה. "מחזיקי האג"ח אישרו לנציגות לעשות כראות עינייה", אומר גורם המקורב לנציגות. מניית החברה האם של אי.די.בי פתוח, אי.די.בי אחזקות, התחזקה ב-0.5%.

מניית הכשרה אנרגיה, שזינקה בשבוע שעבר בעשרות אחוזים, ממשיכה היום את המגמה החיובית וקופצת בכ-18%. ביום חמישי האחרון זינקה מניית החברה ב-20%.

מניית אפריקה ישראל נכסים איבדה היום 0.8% מערכה דווקא לאחר שחברת דירוג האשראי S&P מעלות העלתה את דירוג החברה מ-BBB ל-BBB+. זאת בשל שיפור מתמשך בפרופיל הפיננסי. "תיק הנכסים המניבים התייצב ומקנה לחברה נראות טובה של תזרימי מזומנים", נאמר בעדכון הדירוג.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.