Forbes Israel Logo

אחרי שהמחאה שככה: שכר הבנקאים קפץ ב-13 מיליארד דולר

הפיצוי בבנקים הגדולים בעולם עלה בשנה שעברה, כאשר 35 מהם הוציאו 13 מיליארד דולר במצטבר על שכר עובדים יותר מאשר ב-2011 – כך עולה מנתונים שחישבה רויטרס.

שכר הבנקאים כמעט שלא עמד מחוץ לאור הזרקורים ב-5 השנים האחרונות, כאשר הבנקים הגדולים בתעשייה קיבלו חבילת הצלה מסף פשיטת רגל במהלך המשבר הכלכלי, עם מאות מיליארדי דולרים מכספי משלמי המסים. קובעי המדיניות לחמו מאז כדי למתן את הבונוסים אשר לטענתם עודדו נטילת סיכונים מופרזת – ולעתים קטסטרופלית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

חיתוך השכר הוא מחוץ לתחום של הרגולטורים, אך הבנקים עצמם דיברו רבות על קיצוץ עלויות העסקת העובדים. על פי ניתוח רויטרס, גדלו עלויות העסקת העובדים ל-275 מיליארד יורו. שני שליש מהבנקים הגדילו את התגמול לאדם, למרות שחלק מהם ייחסו זאת לצעדי קיצוץ. יחס הפיצוי – אשר מודד את ההוצאות על כח אדם מול ההכנסות – עלה ב-18 מתוך 35 הבנקים.

חבר הפרלמנט האירופי פיליפ למברטס מבלגיה, אשר ביקר רבות את השכר בבנקים, אומר כי הנתונים הם הוכחה לכך שאם לא יהיה עליהם פיקוח, הבנקים לא יורידו את רמות השכר. "זה מאשרר כי הפעולות שאנו מנסים לעשות בחזית הזו נחוצות", אומר למברטס, שהתייחס למאמצים להגביל את התמריצים באמצעות קביעת מכסות לבונוסים והגבלות נוספות לבנקים באירופה.

צילום: רויטרס

תמונה מורכבת

סקר שנערך לאחרונה בחברת הגיוס מורגן מקינלי הראה כי בנקאים אשר החליפו עבודות בלונדון בינואר נהנו מעליית שכר של 23%. אך הבנקים, אשר הותקפו בטענה שהם משלמים יותר לעובדים, אומרים כי הדברים מורכבים יותר.

ענקית הבנקאות וולס פארגו, עם זאת, חשה בנוח עם העובדה שהשכר שלה עבור כל עובד עלה ב-2% בשנה האחרונה, שווה ערך ל-83 אלף יורו, מה שמציב את הבנק במרכז טבלת הפיצויים. "התמיכה בעובדים מהווה יתרון תחרותי שלנו. אנחנו מתגמלים אותם לפי הביצועים שלהם", אמר דובר הבנק. הבנק רשם ב-2012 רווחים לפני מס של 28.5 מיליון יורו, עלייה ביחס ל-23.7 מיליון יורו ב-2011.

בקרב הבנקים האחרים היו לא מעט מקרים שבהם התגמול עבור כל אדם היה גבוה יותר משיעור העלייה ברווחים. ב-8 מתוך הבנקים הללו התגמול לעובדים עלה, בעוד שהרווחים צנחו. בשלושה מקרים אחרים, הפיצוי עבור כל אדם טיפס, למרות שהבנקים רשמו הפסדים.

קיצוץ משרות

הבנקים טוענים כי הנתונים עלולים להיות מטעים. הם מקצצים משרות – 93 אלף במגזר ב-2012. הקיצוצים הביאו לחיתוך בעלויות השכר, אולם העלו את התגמול בשל תשלום פנסיות ומסים. הנתונים לכל אדם מבוססים על ספירת הראשים בסוף השנה, מאחר שחלק מהבנקים לא שחררו נתונים על ממוצע העובדים וסירבו לספק אותם.

המשמעות היא כי אם מספר גדול של עובדים עזבו במהלך השנה, העלויות פר אדם עלולות להיות מוגזמות. מאחר שספירת הראשים בסוף השנה הייתה בשימוש גם בחישוב העלויות עבור כל אדם ב-2011, גם בהן חווה המגזר בעיקר פיטורים, הנתונים משמשים כבסיס ראוי להשוואה.

על פי נתוני רויטרס, העלייה הגדולה ביותר במשכורות הייתה של הבנק דנסקה, אשר עלו ב-11%. "הנתונים הללו לא מלמדים על עלייה בשכר בבנק", אמר סגן הנשיא בנט ג'ספרסן. לדבריו, לנתונים תרמו עסקה עם איגודי העובדים שהעלתה את השכר ב-1%, יחד עם "התאמות אישיות קלות".

צילום: רויטרס

עדיין בלי שמפניות

למרות שחלק מן הבנקים מודים כי נהנו מפירות האקלים המשופר בנושא התגמולים, רבים מהם עדיין חשים שנעשה להם עוול. המצב בוול סטריט דומה. מנהל בכיר באחד הבנקים הגדולים בארה"ב אמר כי הסוחרים והבנקאים משווים את משכורותיהם לאלו של 2009. אפילו אלה שהציגו תוצאות טובות והבונוסים שלהם גדלו בשנה האחרונה מרגישים שהם לא מקבלים שכר ראוי, הוא ציין.

קובעי המדיניות טוענים כי הבנקאים מקבלים שכר גבוה מדי בהתבסס על המידע של רויטרס, שבו התגמול הממוצע לאדם עלה ב-87,400 יורו לאדם ל-3.25 מיליון עובדים.
מחזיקי המניות, מצדם, דוחפים לכך שיותר מהכנסות הבנקים ינותבו אליהם, ופחות אל העובדים.

למברטס אומר כי הממשלות אשר חילצו את הבנקים צריכות לכפות עליהם קיצוצים. "אנשים כועסים מאוד על הבנקים אשר נתמכו על ידי המדינה, משום שהם חושבים ש'שם נמצא הכסף שלנו; למה הם ממשיכים לשלם שכר גבוה כל כך לעובדים?'", אומרת חברת הפלרמנט האירופי שרון בואלס הבריטי, אשר מכהנת כיו"ר הוועדה הכלכלית של הפרלמנט.

אך לא כולם מסכימים כי הפחתות השכר מחויבות המציאות, כולל ראש הפדרציה האירופית למעסיקים, רובין צ'רטר. "מה שפוליטיקאים וביורוקרטים תמיד התעלמו ממנו הוא שרמות התגמול הגבוהות במגזר הפיננסי – ובייחוד התשלומים הגבוהים – משמשים כדי לצמצם את שיעורי ההונאה, לשמור על כשרונות, להביא לביצועים משופרים ולדחוף את רמות התעסוקה בשווקים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.