Forbes Israel Logo

איגוד הפנסיה דורש מהאוצר לקדם חקיקה לבחירת סוכן חופשית

יו"ר איגוד הפנסיה דורש משר האוצר לקדם בדחיפות חקיקה שתאפשר לעובד לבחור באופן חופשי את סוכן הפנסיה שלו. רוני הלמן פנה ליאיר לפיד וביקש כי יפעל לקידום הצעת חוק בנושא שהונחה עוד בכנסת הקודמת. 

לדברי הלמן, "מדובר בצעד חשוב שיאפשר תחרות הוגנת והולמת בתחום הפנסיה. תיקון החקיקה ימנע ממעסיק להפעיל שיקולים זרים בהפניית העובדים למנהל ההסדרים הפנסיוניים שמטפל בו כמעסיק, כשאותו מנהל הסדרים, מפנה את העובד בעיקר למוצרים של חברות הביטוח, שהן הבעלים שלו."

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הלמן, שנבחר לאחרונה לתפקיד יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי ומשמש גם כיו"ר הלמן-אלדובי פיננסים, ציין עוד כי "ממצאי דו"ח בנק ישראל שהוגש אתמול לשר האוצר בדבר הדמיון בניהול השקעות בגופים מוסדיים, אמורים להדיר שינה מעיני קובעי המדיניות, בייחוד לאור הריכוזיות הרבה בענף החיסכון הפנסיוני".


 יאיר לפיד, שר האוצר | צילום: מרק ישראל סלם

עוד אמר הלמן כי "לאור ביטול האפשרות לחיסכון הוני בקופות גמל וביטול המקדמים בפוליסות ביטוחי המנהלים, הרי שעיקר ההפקדות הפנסיוניות החדשות מופנות כיום ל-5 קרנות פנסיה גדולות שבבעלות חברות ביטוח, שמשווקות עצמן באמצעות סוכנויות ניהול הסדרים פנסיוניים שבבעלותן, או בדרכים עוקפות אחרות", על כן מציע הלמן להגביל את יכולת השיווק של סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים, שהתקשרו עם מעסיקים ונמצאים בבעלות או שותפות עם חברות ביטוח, בכך שלא יוכלו למכור את המוצרים של החברות שהן בעליהן, עד למכסה.

לדברי הלמן, "איגוד הפנסיה הישראלי רואה במנהלי ההסדרים הפנסיוניים שבבעלות חברות הביטוח, את אחד החסמים העיקריים לתחרות בתחום הפנסיה. חסם זה לא מאפשר לעמית בחירה אמיתית ולא מאפשר תחרות של קרנות פנסיה שאינן בבעלות חברות הביטוח, מה שעלול להוביל להמשך ריכוזיות ענף החיסכון הפנסיוני בידי קומץ חברות ביטוח, עם כל המשתמע מכך".

איגוד הפנסיה הישראלי העלה מספר הצעות בפני שר האוצר והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ביניהן הטלת מגבלת שיווק על מנהלי הסדרים פנסיוניים, כך שיותר להם לשווק עד למקסימום 20% מהעובדים בחברה, מהמוצרים הפנסיוניים שמנהלת חברת הביטוח שהינה הבעלים של אותה סוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים.

רוני הלמן, יו"ר איגוד הפנסיה | צילום יח"צ

בנוסף, יש לקדם לדעת האיגוד את טיוטת התקנות בדבר הגבלת מתן עמלות היקף לסוכני ביטוח, בכך ניתן למנוע הטיית העמיתים למוצרים פנסיונים שאינם לטובתם, עקב תגמול חריג המגיע מסבסוד צולב בין מוצרי ביטוח שונים על ידי חברות הביטוח.

כמו כן, יש לטענת הלמן לקבוע עמלת הפצה אחידה ובמקביל השוואת דמי הניהול במוצרים השונים, שכן יחס עמלת ההפצה המוצעת לקרנות הפנסיה ביחס לדמי הניהול הינה גבוהה מהותית מיחס עמלת ההפצה של קופות הגמל, זאת בעוד שתפעול קרנות פנסיה הינו מורכב ויקר יותר.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.