Forbes Israel Logo

איילון: "ליברמן כבר הסכים לנוסח ההתנצלות בעבר"

ביקור נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עשה את שלו, ודומה שהיחסים בין טורקיה לישראל שוב חוזרים למסלול התקין.

כזכור, בסוף השבוע האחרון צלצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן והתנצל בפניו על מותם של תשעה טורקים באירוע ההשתלטות על המרמרה, ואף התחייב לפצות את המשפחות.

מיד לאחר ההתנצלות של ישראל מיהר להגיב יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אביגדור ליברמן, שכיהן כשר החוץ בעת התרחשות המקרה. "התנצלות של מדינת ישראל על פעילות של חיילי צה"ל נגד ארגון טרור היא שגיאה חמורה. כל מי שצפה בתמונות שצולמו על ספינת ה'מאווי מרמרה', מבין מעל לכל ספק שחיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית מול פעילי ה-IHH המוכר כארגון טרור גם במדינות אירופיות. ההתנצלות פוגעת במוטיבציה של חיילי צה"ל ובנכונות שלהם לצאת למשימות כאלה בעתיד וכן מחזקת את הגורמים הקיצוניים באזור".

סגן שר החוץ לשעבר | צילום: רויטרס

אלא שהבוקר בראיון לגל"צ, אומר מי שהיה סגנו של ליברמן, דני איילון, כי נוסח ההתנצלות בו נעשה שימוש היה מוכן מזה זמן רב, וליברמן אף קיבל אותו: "הנוסח היה מוכן לפני כשנה. ליברמן הסכים לנוסח ולא התנגד בזמנו, ובוודאי היה מקבל אותו ולא גורם למשבר. לא יודע מדוע הוא חושב כרגע אחרת".

עוד הדגיש איילון: "ההתנצלות נעשתה לא בפני ארגון טרור ולא על עצם המעשה. ההתנצלות הייתה במקומה, וזהו הישג אסטרטגי אישי לברק אובמה ולארה"ב בכלל. ההתנצלות היא על התקלות המבצעיות ולא על עצם העניין. כבר הוכח כי ישראל פעלה בהתאם לדין הבינלאומי ובהתאם לחוק הימי. קיבלנו גם גושפנקה מהאו"ם על כך. זה נעשה במידתיות".

איילון גם גיבה את לוחמי השייטת, שהשתלטו על הספינה, ואמר: "לוחמי השייטת פעלו בתנאים קשים ופעלו בצורה הרואית. הם הצליחו למרות התכנון, ולא בגלל התכנון".

על פרשת השגריר הטורקי, שכזכור הושב בכיסא נמוך בעת פגישה עם נציגי משרד החוץ, וביניהם איילון, אמר סגן השר לשעבר: "זו תקלה מבצעית-מדינית. לקחתי עליה אחריות מיד, וסיימנו את הפרשה תוך ארבעה ימים. מאז יש יחסי כבוד עם הטורקים, ואף הוזמנתי לטורקיה ואני מופיע הרבה בתקשורת. עכשיו אני גם שוקל מחדש ביקור במדינה כי בינתיים זה לא התאפשר".

בהכנת הידיעה סייע יובל בגנו
לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.