Forbes Israel Logo

איים באוקיינוס השקט נעלמים בעקבות ההתחממות הגלובלית

צריכים עוד סיבות להיות מודאגים מעליית מפלס פני הים? יש לנו שמונה סיבות עבורכם: מחקר חדש גילה ששמונה איים לפחות נעלמו עקב עליית פני האוקיינוס השקט. המחקר מתעד את מפלס פני האוקיינוס השקט, העולה כל שנה ב-12 מילימטרים לאורך

העשורים האחרונים, בעוד מפלס כל האוקיינוסים עולה כל שנה ב-3 מילימטרים. צוות המחקר גילה כי מספר איים נמוכים נעלמו מתחת לפני הים מבלי שהותירו אחריהם כל הוכחה שאי פעם התקיימו. עתיד דומה צפוי לכמה מהאיים הקטנים בקבוצת איי סלומון.
על פי נאס"א, מאז שנת 2000 עלה מפלס האוקיינוס ב-6.5 סנטימטרים, מספר שלא נשמע כל כך משמעותי, אך נסו לתאר כמה מים דרושים כדי להעלות את מפלס האוקיינוס בשישה סנטימטרים.

החוקרים ניתחו תמונות לווין, סקרו את האיזור ודיברו עם מקומיים כדי לתעד את ההיסטוריה של האיים הנעלמים. כך למשל, ההשפעה של עליית פני הים על האי פונפיי הייתה מוגבלת, בשל גובה האי והצמחייה הצפופה המקיפה אותו, אך לאיים הקטנים שסביבו היה פחות מזל. רובם איבדו משטחם לאורך השנים, וחלקם נעלמו כליל מתחת לפני הים.

עלולים להיעלם תוך שנים. איים באוקיינוס השקט | צילום: Fotolia

השינוי מצריך את המקומיים להיערך בהתאם. אלו שגרים באיים קטנים ייאלצו להגר לאיים הגדולים, כפי שעושים תושבי האי קרטרט בפפואה ניו גינואה, שעוזבים את ביתם מאחר וכל סופה טרופית עלולה להציף את האי כולו.

עליית מפלס האוקיינוסים מאיימת על תושבי איי האוקיינוס השקט, אך צריכה להדאיג את כל מי שחי בערי חוף ברחבי העולם. רצועת החוף של מיאמי, בה הושקעו מיליארדי דולרים, מתנשאת כ-120 סנטימטרים בלבד מעל פני הים. על פי תחזיות החוקרים, תוך 350 שנה תיעלם קו החוף וכל הבניינים שעליו, יעלמו מתחת לפני הים. התמונה נשמעת עגומה עוד לפני שמדברים על התחזקותן של סופות ההוריקן, שזורעות הרס ומסוכנות במיוחד לשוכנים בערי החוף. ככל שמפלס פני הים יעלה, כך השפעתן של הסופות תהיה חמורה יותר.

אלו האתגרים העומדים בפנינו בעשורים הקרובים. לא משנה מה לדעתכם גורם לעליית האוקיינוסים – ההתחממות הגלובלית היא עובדה קיימת, ועלינו ללמוד להסתגל לעולם שונה לחלוטין מהעולם עליו נבנה בסיס הציביליזציה שלנו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן