Forbes Israel Logo

איך עקפה איוונקה טראמפ את מלניה והפכה לאחת הנשים החזקות בעולם?

בדירוג 100 הנשים החזקות בעולם לשנת 2017 של פורבס ניתן למצוא רק טראמפית אחת – וזו לא הגברת הראשונה של ארצות הברית. מאז שיצא לדרך בשנת 2004, זו השנה הראשונה שבה המדריך השנתי שלנו של הנשים המשפיעות ביותר על פני הכדור לא כולל את אשתו של נשיא ארצות הברית. זו גם הפעם הראשונה שבה "הבת הראשונה" כן נכנסת לדירוג: איוונקה טראמפ מדורגת בתור האישה ה-19 בעוצמתה בעולם. כשם שאיוונקה – יועצת בכירה לנשיא דונלד טראמפ – הלכה ועלתה כקול בעל משקל משמעותי בבית הלבן, נראה שמלניה טראמפ תפסה לעצמה תפקיד שקט בהרבה.

מאחורי כל גבר מצליח יש.. 2 נשים חזקות? | צילום: shutterstock

כשהיא מייעצת באופן רשמי לאביה מאז חודש מארס השנה, איוונקה זכתה גם לתשבחות וגם לביקורות לגבי מידת ההשפעה שלה בתוך ממשל טראמפ. הבת הראשונה (ורעייתו של ג'ארד קושנר, גם הוא יועץ בכיר לנשיא), ידועה בתור מישהי שנוטה יותר לעמדות ליברליות. למרות שישנה מחלוקת נרחבת על מידת היכולת שלה להטות את המדיניות של אביה לכיוון שמאל, אין ספק כי היא אחת מהנשים היחידות שנמצאות קרוב כל כך אל המשרד הבכיר ביותר במדינה.

"אני מפתחת נדל"ן ויזמית. חשוב מכך, אני רעייה ואם", כתבה איוונקה בספר ההדרכה העצמית שהוציאה לאור בשנת 2017 תחת השם "Women Who Work". "אני מתכננת ובונה נכסים אייקוניים בכל רחבי העולם; כמו-כן, יצרתי ועודני מטפחת ומגדילה עסק, ששואף להעניק השראה לנשים ולהעצים אותן בכל המישורים של חייהן. אני עסוקה בללמד את ילדיי את הערך של עבודה קשה ואת חשיבותה של משפחה".

בתור המייסדת של מותג הקמעונאות הנושא את שמה, איוונקה טראמפ הכריזה על עצמה כדוברת נלהבת בעד זכויות נשים, זמן רב לפני שהיה לה תפקיד כלשהו בבית הלבן. את יוֹזְמָת "Women Who Work" היא השיקה ב-2014 (גִרסה מוקדמת לספר משנת 2017), כשאז היא עסקה בהדגשה בחייהן של נשים ואימהות אמריקאיות עובדות. עד לזמן שבו היא הצטרפה למסע המשפחתי אל עבר היעד האולטימטיבי, הבית הלבן, היא כבר אחזה במושכות של העסק המשפחתי כסגנית בכירה לנשיא Trump Organization, ומייסדת משותפת של Trump Hotels, לרבות קו המלונות היותר בר השגה שלה, Scion. יחד עם זאת, ביוני 2015 היא לקחה על עצמה תפקיד מסוג אחר, והזמינה את אביה אל הבמה באותו ערב בניו יורק שבו הוא הכריז על מועמדותו לנשיאות. קצת יותר משנה לאחר מכן, היא כבר הכינה עבורו את הבמה בכנס הלאומי של המפלגה הרפובליקנית.

"אבא שלי מעריך כשרון. הוא מכיר בידע וביכולות אמתיים כשהוא נתקל בהם. הוא עיוור לצבעים וניטראלי לגבי מגדר", אמרה מי שתהפוך זמן קצר לאחר מכן לבת הראשונה של ארה"ב מול 50,000 איש בקליבלנד. "הוא ילחם על כך שיינתן תשלום זהה בעבור עבודה זהה, וגם אני אלחם עבור זה, ממש לצדו". מהרגע שאביה הכריז על כוונתו לרדוף אחרי כרטיס הכניסה לבית הלבן, איוונקה טענה שזכויות נשים תהיינה מרכיב מרכזי בנשיאותו – אפילו אחרי שהעיתון וושינגטון פוסט שחרר את הקלטת של Access Hollywood משנת 2005, אשר חשפה את ההערות הזימתיות של טראמפ כלפי נשים.

יחד עם זאת, עדיין לא ברור אם מידת השפעתה של איוונקה היא באמת מה שרבים ציפו שתהיה. איוונקה, שמגדירה את עצמה כבלתי תלויה מבחינה פוליטית, הצטרפה לחברי קונגרס רפובליקנים כמו מרקו רוביו באוקטובר האחרון, בקריאה להעלות את קצבת הילדים, אחד הפרויקטים שהיא לקחה על עצמה תחת נשיאותו של אביה. היא גם הייתה חוד החנית בהובלת תהליך גיבושו של תזכיר בחודש ספטמבר האחרון, שהקציב לפחות 200 מיליון דולר לעידוד לימודי תכנות וקידוד בבתי הספר האמריקאיים, במיוחד בקרב ילדות ובני מיעוטים.

ובכל זאת, היועצת הבכירה גם ספגה ביקורות רמות, במיוחד מצד מי שחשבו שהיא תאתגר חלק מהתפיסות החברתיות של אביה. ביולי – חודש לאחר שאיוונקה הכריזה על תמיכתה בקהילת הלהט"ב – רבים מתחו עליה ביקורת בטוויטר נוכח היעדר תגובה ברורה מצדה על ההצעה של אביה לאסור שירות צבאי של טראנסג'נדרים. "אני גאה לתמוך בחבריי הלהט"בים ובכל האמריקאים חברי קהילת הלהט"ב, שתרמו רבות לחברה ולכלכלה שלנו", היא צייצה במהלך שבוע הגאווה של ניו יורק השנה.

במרוצת חודשי נשיאותו הראשונים, טראמפ ספג גם ביקורת רבה על נסיגתו מהסכם פריז העוסק בנושא האקלים, על ההרחבה של "משטר מחסום הפה העולמי" ["global gag rule"; כלל אמריקני שקובע כי אסור לכל ארגון בינלאומי שנעזר בכספים אמריקאים להיות קשור איכשהו להפלות; י.ה] ועל שלא גינה באופן מידי קבוצות נאו-נאציות ואת ה-KKK, לאחר ההפגנות של הלאומנות הלבנה בשארלוטסוויל. כל זה גרם לכך שאיוונקה נתפסה כ-"משתפת פעולה", במיוחד על ידי אלו שלא רואים בעין יפה את המסלול הנוכחי שעליו פוסעת נשיאותו של טרמאפ.

אירוע הדריסה בשרלוטסוויל, השנה | צילום מסך: יוטיוב

"אם להיות משתפת פעולה משמעותו לרצות להיות כוח שמניע לכיוונים טובים ולייצר השפעה חיובית, אז אני משת"פית", אמרה בחודש אפריל השנה איוונקה לתכנית CBS This Morning. "אני לא יודעת אם המבקרים שאומרים זאת עליי כיום, היו נוהגים אחרת אם הם היו מוצאים את עצמם במצב כל כך יוצא דופן וחסר תקדים, כמו זה שאני מצויה בו כעת".

"המחזמר 'המילטון' מראה לנו שמה שחשוב זה 'להיות בחדר בזמן שזה קורה'. איוונקה רוצה שכולם ידעו שהיא הייתה בחדר, אבל לא הייתה אחראית לשום דבר שקרה בו", אומרת אנדריאה פיורס, חברת צוות התקשורת של הבית הלבן לשעבר, במהלך כהונת ממשל אובמה. "נושא אחר נושא – מאקלים, דרך להט"ב ועד לנושאים "נשיים" שהיא טוענת שחשובים לה, היא לא הצליחה לספק את הסחורה, בדיוק כשזה היה הכי חשוב".

באוגוסט איוונקה חטפה אש כבדה פעם נוספת, בעקבות תמיכתה בעצירתו של חוק מתקופת אובמה שהיה אמור לדרוש מעסקים להתחיל לאסוף נתוני מידע שמטרתם להילחם באפליה בשכר – מטרה שהיא העלתה על נס. "האם התרומה שלי תעמוד בסופו של יום בציפיות של כמה מהמבקרים הקשוחים ביותר? רק הזמן יגיד", הוא אמרה בספטמבר לעיתון Financial Times.

ואיפה הגברת הראשונה?

שלא כמו איוונקה, מלניה לא הצליחה להצטרף לרשימת הנשים החזקות ביותר, כשמקורות יודעי דבר בוושינגטון טוענים שהיא עדיין לא ממש מתמודדת עם האתגר. הגברת הראשונה נגררת אחרי נשים עוצמתיות שצעדו לפניה בבית הלבן, כמו למשל לורה בוש (שנכנסה לרשימה בשנת 2004) ומישל אובמה (שנכנסה אליה ב-2009). הציפיות מהגברת הראשונה השנייה בתולדות ארצות הברית שהיא מהגרת הן גבוהות (הראשונה הייתה לואיזה אדמס, הגברת הראשונה ב-1825), במיוחד לאור עמדתו של הנשיא טראמפ בנושא הגירה, כך לפי קלי גיבסון, יועצת פוליטית בחברת תקשורת הממוקמת בוושינגטון. "אני חושבת שהתפקיד שהיא משחקת בעיצוב דעות הממשל לגבי הגירה, ולגבי מתן גישה למהגרים אל הגורמים שהופכים אנשים למצליחנים בארץ הזאת, יכול לעורר שיח מעניין מאוד", אומרת גיבסון.

בזמן שהסקפטיות נמשכת, גורמים פנימיים – ובמיוחד דמוקרטים – מצפים שהגברת הראשונה מלניה טראמפ, שעל פי הסקר האחרון של CNN מחודש ספטמבר היא בת המשפחה האהודה ביותר כיום מבין הטראמפים, תהפוך דווקא לקול בולט ומשמעותי יותר. "במהלך הקמפיין היא אמרה שהנושא הראשון שתתמקד בו אם תהיה הגברת הראשונה יהיה לטפל בבריונות. כעת כשהיא באמת מחזיקה בתואר הזה, לא ראינו אותה עושה הרבה בנושא", אומרת האנליסטית הפוליטית קורטני מק'קראקן. "והנה סוף סוף, ביום שלישי האחרון ראינו את מלניה עושה צעד קדימה, ומנגחת את אחד האיומים הגדולים ביותר שמרחפים מעל לראשיהם של האמריקאים – המגפה האופיואידית".

מלניה מדברת על המגפה באירוע בבית הלבן | צילום מסך: יוטיוב

במהלך האירוע שהתקיים בבית הלבן בחודש אוקטובר, שבו הנשיא טראמפ הצהיר שמשבר האופיואידים [משככי כאבים מבוססי חומרים ממשפחת האופיום, שהצריכה האמריקאית שלהם מאז שנות ה-90 חווה עלייה תלולה; י.ה] הוא בגדר מקרה חירום לאומי של בריאות הציבור, מלניה הייתה הראשונה לדבר – אירוע נדיר עד כה. "לאחרונה התחלתי להתעניין הרבה יותר במה שאני יכולה לעשות על מנת לסייע במאבק במגפה הזו", היא אמרה לקהל ועוררה תשואות רמות. "השתתפתי בפגישות והאזנתי להרצאות, וביקרתי אנשים שנפגעו מהמחלה הזו".

על אף שמלניה טראמפ הופכת לקול המתבטא בנוגע למלחמה בהתמכרות לסמים, מבקריה רוצים לראות אותה עושה יותר. "הגברת הראשונה הזו עדיין לא השתמשה במעמד שלה כדי להשפיע על טובת הציבור", אומרת קלי גיבסון. "אני חושבת שלמשרד הגברת הראשונה של ארצות הברית מגיע להיות נוכח ברשימת המשפיעות ביותר. אני לא חושבת שמלניה טראמפ לקחה על עצמה עד כה, או הבינה באופן מלא, את הפוטנציאל שיש לה לעשות טוב, אבל מקווה שהיא עוד תעשה זאת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.