Forbes Israel Logo

אין חברים: פייסבוק גוזלת מהמשקיעים שלה זמן וכסף

פני כשנה הונפקה בתרועה גדולה הרשת החברתית הגדולה בעולם שזכתה בשעתו לתג מחיר אסטרונומי של כ־100 מיליארד דולר. עם סיום יום המסחר הראשון במניה, 18 במאי 2012, עמד מחירה על 38.23 דולר. נכון לכתיבת שורות אלו, בדיוק שנה לאחר מכן, מחיר מניית פייסבוק עומד על 26 דולר בלבד, ירידת שווי דרמטית של 32%.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

מחיקת הערך הקשה שחוו משקיעי פייסבוק מחווירה נוכח ביצועי מדד המניות המרכזי בארה״ב, S&P 500, שרשם בתקופה המקבילה עלייה של כ־29%. במילים אחרות, ההפסד האלטרנטיבי שנגרם למשקיע שרכש את מניית פייסבוק לפני שנה עומד על יותר מ־60%; שיעור תשואה בלתי נתפש בעולם של ריביות בסיס סביב האפס.

צילום: רויטרס

כיצד ייתכן מצב שכזה? הרי ברור ונהיר לכולנו שפייסבוק היא חברה בעלת מוצר מוביל בשוק צומח, כאשר שביעית מאוכלוסיית העולם הם בעלי חשבון אצלה. הדוחות הכספיים שפרסמה בשנה האחרונה העידו על כך שהיא מצליחה לתרגם את תנועת מאות מיליוני המשתמשים ברשת שלה להכנסות הולכות וגוברות. אם כך, למה המשקיעים במניית פייסבוק לא נהנו מהצלחת החברה?

מחיר מופקע

התשובה פשוטה – המחיר של פייסבוק במאי 2012 היה מנותק מהערך הכלכלי של החברה. המשקיעים שילמו בזמנו סכום ששיקף שווי גבוה מדי לתזרים המזומנים העתידי שפייסבוק תייצר עבורם. בתקופת הנפקתה, רווחיותה של פייסבוק נאמדה במיליארד דולרים בשנה. לעומת זאת, שווי החברה שנגזר ממחיר המניה עמד על קרוב ל־100 מיליארד דולר. כלומר, המשקיעים שילמו פי 100 מרווחי פייסבוק כדי להיות שותפים בה. ההנחה שלהם הייתה שהחברה תצליח להגדיל את הרווחיות באופן משמעותי ומהיר כדי להצדיק את המחיר ששילמו.

לפי התחזיות שניתנו לפייסבוק לפני שנה, רווחיה היו צפויים לגדול לרמה של 2.5 מיליארד דולר בסיכום שנת 2012. במילים אחרות, המשקיעים היו מוכנים לשלם על המניה סכום שהיה גדול פי 40 מהרווחים הצפויים לה כעבור שנה.

על פניו, מחיר זה אינו נשמע מופקע, לפחות בהשוואה ליחס הקודם – רווחיה בפועל – שעמד על פי 100. הבעיה היא שעל מנת להרוויח מהשקעה במניה שמתומחרת באופן זה, רווחי החברה העתידיים חייבים לעמוד בתחזיות שניתנו להן ואף להכות אותן: כל תוצאה אחרת תביא להפסד כספי מהותי למשקיעים.

צילום: רויטרס

אך בדיעבד, רווחי פייסבוק בשנת 2012 עמדו על כ־30 מיליון דולר בלבד, תוצאה מאכזבת למדי שנבעה מרווחיות נמוכה יחסית על פעילותה ובשל מחיקות על השקעות שביצעה והפרשות בגין מימוש אופציות ומניות שהעניקה לעובדיה. כמובן שתוצאות אלו קיבלו ביטוי מלא גם בשוק ההון, שריסק את מניית פייסבוק לרמות ששיקפו הפסד של יותר מ־50% מאז הנפקתה.

מאז היינו עדים להתאוששות במחיר המניה מרמות השפל, אולם מתחילת השנה היא הניבה תשואה אפסית למשקיעים, בו בזמן ששוק המניות האמריקאי עלה בממוצע בקרוב ל־20%.
במבט קדימה, קשה להיות אופטימיים לגבי אטרקטיביות ההשקעה במניה. מכפיל הרווח הצפוי לשנים 2013 ו־2014 עומד על 69 ו־46 בהתאמה. זאת סיטואציה דומה יחסית לזאת שהייתה מיד לאחר ההנפקה. כאמור, הדרך להרוויח מהשקעה במניה שמתומחרת כך היא שהרווחים שתשיג פייסבוק בפועל יעמדו בתחזיות ואף יכו אותן. ללא ספק, ציפיות אלו מייצרות אתגר קשה מאוד להשגה.

בגזרה העסקית, פייסבוק מציבה עובדה אחת שאין עליה עוררין: מדובר באתר שזמן השימוש בו הוא הגבוה ביותר באינטרנט. משתמש ממוצע מבלה ברשת החברתית 6־7 שעות בחודש, הרבה יותר מהזמן המוקצב לאתרים פופולריים אחרים כדוגמת גוגל, יו־טיוב ויאהו. אם כך, אין ספק שפייסבוק גוזלת מהמשתמשים בה זמן רב. הבעיה היא שעבור משקיעיה מדובר בעלות כפולה, פעם אחת במשאב הזמן שלהם ופעם שנייה במשאב הכספי שלהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.