Forbes Israel Logo

אירוע הספורט הגדול בעולם: כל הכסף שמאחורי הסופרבול

ה-NFL היא ליגת הספורט הגדולה והרווחית ביותר בעולם, עם הכנסות גבוהות מ-13 מיליארד דולר. הקבוצה הממוצעת שווה כ-2.3 מיליארד דולר, עם רווח תפעולי נושק ל-100 מיליון דולר. מקבץ הפרסומות השנתי, שכל אחת מהן היא מעין מתאבן, חגיגת המחצית, הילולת השלב המקדים, וכן, גם זרזיפי הפוטבול, מתכנסים כולם יחד לכדי "יום ראשון של סופרבול" – וכולם הסתיימו אמש בניצחון מרשים של הניו אינגלנד פטריוטס, בהובלת הכוכב הגדול, הקווטרבק טום בריידי (בפעם החמישית). אך כמו תמיד, ציר עלילתי נוסף של האירוע הזה, לצד הספורט, הוא הכסף, מעלות הכרטיסים והמודעות, דרך המיליונרים שעל המגרש ועד למיליארדרים שישבו בתאי הכבוד באצטדיון.

הנה מה שאתם צריכים לדעת לגבי הכסף שמאחורי משחק הסופרבול בין הניו אינגלנד פטריוטס ואטלנטה פלקונז.

ההון העצמי של הבעלים

רוברט קרפט שילם סכום שיא (בשעתו) של 172 מיליון דולר על הפטריוטס, עוד ב-1994. הקבוצה שווה כעת 3.4 מיליארד דולר, השווי השני בגובהו ב-NFL, אחרי הדאלאס קאוובויז, והרביעי מבין כל מועדוני הספורט ברחבי העולם. קרפט, שעשה את הונו הראשוני בעסקי הנייר ומוצרי האריזה, שווה 5.2 מיליארד דולר.

ארתור בלנק שילם 545 מיליון דולר על הבעלות בפלקונז ב-2002. המותג מדורג במקום ה-19 בדירוג האחרון של פורבס להערכות השווי של קבוצות ה-NFL – כ-2.125 מיליארד דולר. בלנק הוא מייסד משותף של רשת הום-דיפו, שקמה ב-1978, ושוויו האישי הוא 3.3 מיליארד דולר.

זכייתה החמישית של הפטריוטס במשחק הגמר לא מזיזה כמעט בדבר את שוויה, מה שלא ניתן לומר גם שווים של הפלקונס, שהיה מזנק דרמתית אילו הם היו מנצחים. המועדון עתיד לעבור בעונה הבאה למתקן בית חדש, ששוויו 1.5 מיליארד דולר, אצטדיון מרצדס בנדס, והוא מצוי בעיצומם של מכירות המנויים ותאי היוקרה באצטדיון. תואר האלופה היה יכול לספק תנופה גדולה לביקושים ואף היה מאפשר לקבוצה להגדיל את תעריפי המושבים.

שכר השחקנים

מט ראיין הוא השחקן המרוויח ביותר בשורות הפלקונס עם משכורת של 15.75 מיליון דולר בעונה האחרונה. לראיין, שהיה מועמד לקבל את תואר ה-MVP של המשחק (עד שבא בריידי), נותרו עוד שנתיים לסיום הארכת החוזה בת חמש השנים שלו בקבוצה, עליה חתם ב-2013 וששוויה המצטבר הוא 103.75 מיליון דולר. על פי דיווחים של פרשן רשת הטלוויזיה של ה-NFL, איאן רפופורט, לפני המשחק, הפלקונס וראיין יפגשו בקרוב כדי לדון בהארכה נוספת של החוזה הזה. אחרי ראיין עוד שני שחקני מפתח בהתקפת הפלקונס הם מרוויחי-על: התופס חוליו ג'ונס ששכרו עומד על 13.5 מיליון דולר ושחקן המרכז אלכס מאק, שקיבל מענק חתימה של 11.5 מיליון דולר על מנת שיצטרף אל הפלקונס, מה שהביא את רווחיו ב-2016 ל-13.25 מיליון דולר.

טום בריידי הוא השחקן המרוויח ביותר בשורות הפטריוטס העונה, תודות להארכת החוזה שלו, מחודש מארס הקודם, שכללה מענק חתימה בגובה 28 מיליון דולר. העסקה אמנם חתכה את שכר הבסיס שלו לשנת 2016 מ-9 מיליון דולר למיליון אחד, מה שחסך לבריידי כמעט 2 מיליון דולר בצ'קים מפוספסים על ארבעת המשחקים מהם הושעה, לאחר פרשת ניפוח הכדורים (בה הואשמה הקבוצה שלו). ההכנסה הכוללת של בריידי מהפטריוטס ב-2016 הייתה 28.8 מיליון דולר, זא לאחר שהפסיד 235,294 דולר בגין ההשעיה.

ציר עלילתי חשוב לא פחות מהמתרחש על המגרש: הכסף | צילום: Fotolia

רווחיו הכוללים לאורך הקריירה ב-NFL ממקמים את בריידי במקום השני מבין כל השחקנים הפעילים כיום בליגה, עם 196.2 מיליון דולר, אחרי רק אלי מנינג, שרווחיו המצטברים עומדים על 205.8 מיליון דולר, כך לפי נתוני Spotrac (פייטון מנינג הוא השחקן היחיד בכל ההיסטוריה של ה-NFL שהצליח להפקיד סכום כולל גבוה יותר משל בריידי ואלי). ראיין הוא המוביל בשורות הפלקונס עם 133.7 מיליון, תשיעי מבין כל השחקנים הנוכחיים כיום בליגה.

הזכיות בסופרבול

משכורות ליגת ה-NFL מכסות רק את העונה הסדירה. כל שחקן בשורות הקבוצה המנצחת באירוע הסופרבול יקבל גם 107 אלף דולר בעבור הזכייה, תוספת של 5,000 דולר מהשנה שעברה. שחקני הקבוצה המפסידה יקבלו 53 אלף דולר. כלל שחקני שתי הקבוצות קיבלו כבר, עוד לפני המשחק אמש, 76 אלף דולר עבור שני הניצחונות שלהם בשלב הפלייאוף של ינואר. לשם ההשוואה, הצ'ק השבועי שקיבל ראיין במהלך העונה עמד על 926,471 דולר.

פרסומות

בשנת 2016 ירד הרייטינג של ה-NFL לראשונה מזה ארבע עונות, אבל אירוע הסופרבול הוא עדיין תכנית הטלוויזיה היחידה לאורך השנה שמצליחה להצמיד יותר מ-100 מיליון אמריקאים למושביהם. התוצאה: רשת Fox גובה סכום מינימום של 5 מיליון דולר על משבצת פרסום של 30 שניות במהלך המשחק, כשסך ההוצאות על כך הוערכו בכ-385 מיליון דולר, או 2.7% מסך כל ההוצאות על שוק הפרסום בטלוויזיה האמריקאית לשנת 2017 (לפי האתר Ad Age). סך ההוצאות על פרסומות לאורך כל 51 אירועי הסופרבול עד כה מגיע כבר ל-49 מיליארד דולר, או 6.3 מיליארד בהתאמה לשיעור האינפלציה, לפי האתר.

GNC, קמעונאית מוצרי הבריאות והתזונה, מטהר האוויר Fabreze מבית Procter & Gamble, חברת חומרי הבניין Lumber 84 וחברת Top Games הם רק חלק מהמפרסמים החדשים של הסופרבול. מפרסמים קבועים במשחקים גדולים כאלו שדווקא וויתרו על החגיגה השנה הם למשל דוריטוס, טויוטה, היינץ, טאקו בל ו-מיני.

כרטיסי המשחק

ארבעה ימים לפני המשחק מכיר הכרטיסים הממוצע בשוק עוד עמד על 4,243 דולר, 13% מתחת לתעריפם בתקופה המקבילה אשתקד, לפי נתוני TicketIQ. מחיר הכניסה עמד על 2,043 דולר, ירידה של כאלפייה בשבוע, כשמחיר הכרטיס הממוצע הסופי נאמד ב-3,175 דולר. לכל שחקן NFL יש אפשרות לרכוש שני כרטיסים בערכם הנקוב, שעומד בממוצע על 1,825 דולר.

הימורים

הימורים, או משחקי ליגת החלומות באינטרנט, הם מה שגורם ל-NFL להסתובב. הסופרבול הוא אירוע ההימורים האולטימטיבי, עם טבלאות ההימורים המורכבות ועם עשרות סוגי ההימורים על "חפצים", כמו למשל הימור על הטלת המטבע בפתיחת המשחק, או על השאלה "כמה פעמים יוזכר שמו של דונלד טראמפ" במהלך שידור הטלוויזיה. טרם החלה ההתמודדות, בריידי היה הפייבוריט לקבל את תואר השחקן המצטיין (MVP), כשהימור על כך ב-100 דולר יניב 160 דולר במקרה של זכייה. באשר למשחק עצמו, הפטריוטס עלו עם יחס מועדף של 3 ל-1, כשיחס ה- over/underעמד על סך הכל 59 נקודות, המספר הגבוה ביותר למשחק סופרבול מעולם.

סכום שיא של 132.5 מיליון דולר נכנס לספרי הספורט של מדינת נוואדה לרגל הסופרבול ה-50. הבית ניצח, כרגיל, כשווגאס הכניסה 13.3 מיליון דולר נטו. בכלל, לאס וגאס הפסידה כסף בשני אירועי סופרבול במשך רבע המאה האחרונה. ההימורים בווגאס היא טיפה בים בתוך בריכת ההימורים שמעורר המשחק, כשאיגוד ההימורים האמריקאי העריך כי 4.5 מיליארד דולר יעמדו בלב ההימורים הלא חוקיים סביב המשחק. מדובר בעלייה של 11% בהשוואה לשנה שעברה.

הופעת המחצית

פפסי מממנת את מופע המחצית של המשחק זו השנה החמישית ברציפות. החסות שלה עולה סכום מוערך של כ-7 מיליון דולר בשנה, כך לפי ה-SportsBusiness Journal. ליידי גאגא הייתה המופע המרכזי אמש. כרגיל, ה-NFL לא שילמה לגאגא עבור ההופעה. מופע המחצית, שבו צפו 118.5 מיליון בני אדם בשנה שעברה (יותר ממה שצפו במשחק), הוא בעצם פרומו של 12 דקות לאמנים המופיעים. ברונו מארס, ביונסה, קייטי פרי ואחרים כולם חוו זינוק אדיר במכירת האלבומים והורדת המוזיקה שלהם מחנויות מקוונות בעקבות ההופעה במשחק. ליידי גאגא אמורה להודיע היום, לאחר המשחק, על יציאתו לדרך של סיבוב ההופעות העולמי שלה עם האלבום Joanne.

המותג 'סופרבול'

הסופרבול הוא אירוע הספורט הרווחי ביותר בעולם. ההכנסות המשוערות מהשנה שעברה עומדות על 630 מיליון דולר, מהטלוויזיה, כרטיסים, חסויות, מרצ'נדייז ועוד. על פי הערכות מוקדמות, המשחק אתמול צפוי היה להכניס כ-190 מיליון דולר מ"הוצאות ישירות" של צופים בסביבת יוסטון, כך לפי PwC. זו ירידה של 14% בהשוואה לשנה שעברה, וזהו הסופרבול הראשון שלא יחצה את רף 200 מיליון הדולרים בארבע השנים האחרונות, בגלל העלויות הנמוכות ביעד באופן כללי ולאור השהות הקצרה יחסית שהוא מצריך בסביבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.