Forbes Israel Logo

אירופה כבר עמוק בבוץ – כלכלת רוסיה מתחילה להתנדנד

כשאירופה נאבקת להשיג נתון צמיחה של יותר מחצי אחוז בשנה הנוכחית, כלכלת רוסיה צפויה לרשום נתון צמיחה של 3.4% מהתוצר, נתון שיהיה זהה לשנה שעברה, אך נמוך מהתחזית שעמדה על 4%. כלכלת רוסיה מתחילה להתנדנד

"אני מצפה מכם להצעות ספציפיות לגיבוש מדיניות שתעזור לנו להבטיח צמיחה כלכלית יציבה, שתגן עלינו מפני תנודות שליליות בכלכלה העולמית, תפחית את הסיכונים של ירידה בייצור תעשיות המפתח ותמריץ את הפעילות עסקית במדינה", אמר פוטין בפגישה עם פקידי ממשל ביום שני האחרון. "ירידת הייצור וההתפתחויות במשבר הפיננסית העולמי משפיעות על הכלכלה שלנו – אנחנו חייבים להיות מוכנים לזה. אנחנו צריכים להיות מוכנים לעובדה שהמיתון והמשבר עלולים להחריף", הוא אמר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לדברי ולדימיר פנטיושין מברקליס מוסקבה, אחד הנושאים העיקריים של הפגישה שנערכה בין פוטין לפקידי הממשל הוא האטה בצמיחה הכלכלית ברוסיה, נושא מדאיג את פוטין מאוד. נושאים אלה גם היו בסדר היום בסבב פגישות בין משקיעים, נציגי הבנק ברוסיה, משרדי האוצר והכלכלה, וקרן המטבע הבינלאומית במוסקבה בשבוע שעבר, אמר פנטיושין.

פוטין | צילום: רויטרס

משרד הכלכלה הוא החסיד של תמיכה תקציבית מורחבת ודוחף להרחבה פיסקלית נוספת של כ-100 מיליארד רובל בשנה זו. למרות ההוצאות המורחבות, הגירעון התקציבי צפוי לעמוד 0.5%-0.6% מהתמ"ג.

המשרד צופה כעת האטה בכל מגזרי המשק כאשר דפוסי ההשקעה הנמוכים של המגזר העסקי רוסי משחקים תפקיד מכריע. התחזית באשר להשקעות המקומיות לשנה זו הונמכה באחרונה ל-4.6%, לעומת תחזית ראשוניות של של 7.2% בהשקעה המקומית כשלמעשה האוליגרכים הגדולים לקחו צעד לאחור.

לא רק זה, המשרד גם הוריד את תחזיות הצריכה, ולכן אין שום תקווה שהשווקים המתעוררים הגדולים ברוסיה הולכים לתמוך במשקיעים. צמיחת מכירות הקמעונאיות מוערכת כעת ב-4.3% לעומת 5.4% קודם לכן. עם אינפלציה שמרחפת סביב 7%, הצרכנים הרוסים מעדיפים לשמור על המזומנים בארנק.

אפשרות אחת שיכולה לשמש את הכלכלה הרוסית כדי לשפר את נתוני ההשקעה תהיה לקדם את תנופת ההפרטה עם החברות העסקיות כשעל הפרק הפרטת בנק VTB ואלרוסה. הצעה נוספת היא להקצות מחדש כ-3% מהתוצר המקומי הגולמי של סך ההוצאה למגזרים עם השפעה חזקה יותר לצמיחה כמו חינוך, בריאות ותחבורה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.