Forbes Israel Logo

אי.בי.אי: "התנהלות האוצר תעמיד את המשק במצב בעייתי"

"ההחלטה להגדיל את תקרת ההוצאות מעבר לרמה הנגזרת מהכלל הפיסקאלי משקפת התנהלות בעייתית של משרד האוצר", כך אומר היום כלכלן המקרו הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, רפי גוזלן. "לכאורה מדובר בהתנהלות סבירה אך העובדות מעלות תמונה מורכבת ובעייתית יותר".

לדברי גוזלן, "בהנחה שלא ייעשו שינויים בהוצאות עד להעברת התקציב, תוואי ההוצאות ישקף חריגה בהיקף של 6-7 מיליארד שקל מהכלל הפיסקאלי. לא ברור מדוע נרשמה התנהלות שכזו על ידי משרד האוצר, שהרי גם אם תוואי ההוצאות מאפשר בשלב זה הוצאה מוגדלת מעבר לכלל הפיסקאלי (מסיבות טכניות) אין הדבר אומר שההוצאה מחויבת המציאות".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק


צילום: רויטרס

גוזלן מוסיף כי "המשמעת הפיסקאלית בישראל נחלשה בשנתיים האחרונות, ודווקא מממשלה בראשית דרכה ניתן היה לצפות ליותר. אחד הגורמים העיקריים שפועלים לטובתה של הממשלה היא העובדה שהמצב הפיסקאלי בעולם המפותח נראה הרבה פחות טוב מאשר בישראל וזאת במקביל לכך שהצמיחה המקומית גבוהה יותר מאשר מבית מדינות ה-OECD".

גם בית ההשקעות פסגות התייחס הבוקר למצב המקרו כלכלי של המשק. איילת ניר, האסטרטגית הראשית בבית ההשקעות, אמרה כי "בעוד מספר שבועות יניח שר האוצר על שולחן הכנסת את הצעת התקציב לשנת 2014, ואז נדע כולנו אם מה שעשה שר האוצר בימים האחרונים היה לדחות את הטיפול בבעיית התקציב במספר חודשים תוך העצמה של הבעיה לקראת 2014, והעמדת דירוג החוב החיצוני של ישראל תחת סיכון להפחתה, או שמא במשרד האוצר קיימת תכנית סדורה וישימה להפחתת יעד הגירעון בשנה הבאה לרמה של 3%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.