Forbes Israel Logo

אל תגידו לא ידענו: 10 הטרנדים החמים של 2013 בשוק העבודה

הרבה דברים השתנו במהלך השנה החולפת. אמנם יש עוד זמן עד שנתחיל לסכם את שנת 2013, אך כבר עכשיו אפשר להצביע על שורת מגמות אשר "הרימו ראש" בשוק העבודה בשנה האחרונה. כעובדים מקצועיים בתחילת / במהלך הקריירה, זיהוי נכון והבנה של מגמות אלו יסייע לכם בקבלת החלטות משמעותיות אודות המשך הקריירה. כמנהלים, הבנתן תסייע לכם לקבל החלטות עסקיות וניהוליות חכמות ומבוססות יותר.

אם כן, אלו הם 10 הטרנדים החמים ביותר בשוק העבודה, אשר צמחו במהלך שנת 2013:

1. עלייתו של "דור המילניום". חרף כל הדו"חות על מצבם הכלכלי הקשה של בני "דור ה-Y" (ילידי שנות ה-80, בהכללה) ואחוז האבטלה הגבוהה בקרבם, הם יחזרו ויקבלו משרות נחשקות ועמדות כוח בשוק העבודה. בשנה הקרובה הם צפויים להוות 30% מכוח העבודה במשק האמריקאי, והנתון ימשיך ויעלה ביציבות במהלך 5-10 השנים הבאות. אך כש"דור המילניום" יבסס את מעמדו בשוק העבודה, הוא צפוי לפרוץ קדימה במהירות, ולהביא לשורת שינויים בשוק העבודה כולו.

2. העבודה מהבית תהפך למיינסטרים. לאחרונה שמענו על לא מעט חברות אשר נותנות אמון בעובדים ומאפשרת להם לעבוד, לפחות באופן חלקי, מהבית. בקרוב, חברות יבינו את החסכון האדיר בעלויות כמו גם העלייה ביעילות העובדים כשמאפשרים עבודה מהבית.

העבודה מהבית תהפוך למיינסטרים | צילום: shutterstock

3. יושם דגש מיוחד על מחויבות העובדים לחברה. למעסיקים רבים יש בעיות קשות עם שמירת העובדים בחברה – בעיות אשר עולות להם הון. לכן, הדגש יעבור במיוחד לתחום תחושת המחויבות ושימור העובדים בחברה.

4. "דור הוותיקים" יפרוש ויפנה את שדרת הניהול המרכזית במשק. בשנים הקרובות, באופן בולט יותר מחילופי דורות סטנדרטיים, "דור הוותיקים" צפוי לפרוש – ולפנות את תפקידי הניהול וההובלה הבחירים לבני הדורות הצעירים יותר – דור ה-Y ודור ה-X. מי מהדורות יירש את מקומם ומה יהיו ההשלכות על שוק העבודה, נגלה בשנים הקרובות. 

5. חברות ענק יאמצו יוזמות של עובדים "קטנים". לאט לאט חברות ענק מתחילות להפנים עד כמה יצירתיים, מוכשרים ויזמים הם בני הדורות הצעירים המתווספים לשוק העבודה בכל יום. בנוסף לשלל התוכניות הקיימות כבר כיום בחסות חברות ענק, "לינקדין" השיקה לאחרונה תוכנית חדשה המאפשרת לעובדים עם רעיון מסוים לגבש צוות מקצועי ולפתח את הרעיון עוד יותר – ולהציגו בפני צוות מומחים מטעם החברה בפאנל מיוחד המתקיים אחת לרבעון. זוהי רק דוגמא אחת מני רבות, לחברת ענק אשר מעוניינת לפתח את הפטנציאל הטמון אצל העובדים הזותרים.

6. עליית עובדי ה"פרילאנס".  אנחנו ממשיכים לשמוע על עודף בעובדי הפרילאנס בשוק, אך האמת היא שזוהי רק ההתחלה. בשנים הקרובות נראה מילוניום רבים של עובדי פרליאנס בשוק העבודה, אשר יחליפו עובדים קבועים במשרה מלאה. החברות יתחילו לשכור מומחים ואנשי מקצוע ייעודיים למשימה מסוימת, במקום להעסיקם במשרה מלאה, על כל ההטבות והוותק המגיעים להם.

7. פערי המיומנות בין האוכלוסייה לדרישות התפקידים יצטמצמו. בשנה החולפת בארה"ב נרשמו למעלה מ-12 מיליון מובטלים, ובמקביל – 3.6 מיליון משרות ממתינות לאיוש במשק האמריקאי. המפעלים בארה"ב מדווחים על 600,000 משרות פנויות, אך 34% מהמעסיקים מעידים על קשיים במציאת עובדים מתאימים לדרישות התפקידים השונים. בשנים הקרובות, הפער הקיים בשוק בין יכולות העובדים לדרישות התפקידים הפנויים ילך ויצטמצם. חברות יכלו לעבוד ישירות מול בתי ספר בכדי להכשיר את "דור העתיד" של העובדים, והעובדים עצמם יבינו כי עליהם לרכוש מיומנויות מסוימות – אם ברצונם למצוא עבודה.

צילום: shutterstock

8. הגיוס הפנימי יצבור תאוצה. גיוס עובד חדש מחוץ לחברה עולה פי 1.7 יותר מאשר גיוס פנימי. בנוסף, מסתבר כי הסיבה העיקרית לכך שעובדים צעירים (בשנות ה-20) עוזבים את מקום עבודתם כיום היא היעדר אפשרויות קידום. בשנים הקרובות, מעסיקים יחלו לאייש משרות בכל הדרגים בהתבסס על כח האדם הפנימי של החברה – ונראה עובדים צעירים מתקדמים במהירות למשרות בכירות. לחברות זה יוזיל את עלויות הגיוס ויזרז את התהליך – ממספר חודשים לשבועות בודדים. 

9. חברות יחלו לשווק את עצמן – ללא תלות באמצעי תקשורת ההמונים. חברות מבינות אט אט כי בעזרת העובדים שלהם בלבד והרשתות החברתיות, ניתן לקיים מהלכי שיווק וגיוס עובדים רחבי היקף בעלות מינימלית, וללא תלות בחברות סיוע חיצוניות. באמצעות קמפיינים מבוססי עובדים ורשתות חברתיות, יוכלו החברות לחסוך מיליוני דולרים המושקעים כיום בפרסום מסורתי. חברות יחלו לפרסם תכנים בכוחות עצמן, ובאופן מסוים יתחרו באמצעי תקשורת ההמונים הקיימים כיום. חברת IBM, למשל, מתחזקת לא פחות מ-32,000 בלוגים הנכתבים על ידי עובדי החברה ברחבי העולם, ומסקרים את כל תחומי הפעילות של החברה. 

10. עליית הכח הנשי בשוק העבודה ובשדרות הניהול. מגוון מהלכים חברתיים מביאים לכך שבעשור הקרוב צפויות להיכנס לשוק העבודה האמריקאי מיליארד נשים. מחקרים שונים מראים כי נשים מתאימות יותר מגברים לתפקידי ניהול והובלה, ולדעת מומחים רבים הן הולכות לתפוס את המושכות ברבות מהחברות המובילות במשק האמריקאי בשנים הקרובות. שירלי סנדברג (סמנכ"ל התפעול בפייסבוק) ומריסה מאייר (מנכ"ל YAHOO) הן רק ההתחלה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן