Forbes Israel Logo

אם הרפובליקנים מתכוונים להשבית את וושינגטון – הם יצטרכו לקבל קודם אישור מסין

במסגרת מאמציהם הבלתי נגמרים לדחות את הרפורמה בשירותי הבריאות בארצות הברית (Obamacare), עשו אתמול הרפובליקנים צעד נוסף לקראת שיתוק הממשל הפדרלי כשאישרו הצעה במסגרתה יידחה בשנה יישומה של הרפורמה. מה שהם כנראה לא לקחו בחשבון זה כיצד יגיבו הנושים הזרים של ארה"ב.

למרות שסין, יפן, ונושים גדולים אחרים אין קשר למאבק ברפורמה, יש להם עניין רב בשמירה על היציבות הפיננסית, הכלכלית והחברתית הבסיסית של ארה"ב. מבחינתם הרפובליקנים בעלי האידאולוגיה הקיצונית אינם "עוקבים אחר התסריט" והתערבותם עשויה להתברר כנחוצה.

אם המדינות המשקיעות ימכרו רק חלק קטן מנכסיהן האמריקאים, הן עלולות להכניס את וול סטריט לסחרור שיגרור בין היתר השלכות בלתי נעימות לרפובליקנים עצמם.

יעשה עבור אובמה את העבודה? נשיא סין שי ז'יאנפינג | צילום: רויטרס

סביר להניח שהן לא ילכו כה רחוק, אך אפילו אם יאטו את קצב הקנייה שלהן, התשואות של אגרות החוב ימריאו, והמניות עשויות לרדת בכ-15% בתוך מספר שבועות. נתון המפתח בהקשר זה הוא שערכי הנכסים האמריקאים נמצאים בשיא – מדד ה-S&P500 נמצא על מכפיל רווח של 19 ותשואות אגרות החוב ארוכות הטווח עדיין נמצאות ברמה הנמוכה ביותר בעשורים האחרונים.

מקובל לחשוב שאם יפעלו בעלות החוב באופן כזה, הן ירו לעצמן ברגל, אך למעשה זוהי ראייה מערבית קצרת טווח, צורת חשיבה שאינה לוקחת בחשבון עד כמה דברים השתנתו כעת, כאשר מזרח אסיה היא זו שקובעת את הטון. הנקודה היא שאותן מדינות מחזיקות בנכסים ארוכי טווח, ולכן לא יושפעו רבות מתנודות קצרות טווח. לעומת זאת, רוב המשקיעים האמריקאים חושבים לטווח הקצר וחוששים מאוד מירידת ערך המניות.

למען האמת, מדינות מזרח אסיה המושקעות בארצות הברית, לא ממהרות למשוך אליהן את תשומת הלב, אך מאחורי הקלעים הן דואגות שעמדותיהן ישמעו. אחת הדרכים שלהן להשפיע היא דרך בנקי ההשקעות המרכזיים בוול סטריט, אשר מספקים תרומות פוליטיות הן לדמוקרטים והן לרפובליקנים. התרומות קונות להם זמן רב של שיחות פנים מול פנים עם הנבחרים האמריקנים והזדמנות לשכנע אותם לפעול לטובת "כלכלה טובה" – מושג שמפורש בימים אלה יותר ויותר כ"כלכלה המשרתת את האינטרסים של מזרח אסיה".

כעת נשאר לראות כיצד יגיבו השווקים, אך ההימור הוא שכל עוד ידבקו הרפובליקנים בעמדתם העיקשת, נראה התערבות משמעותית בשוק ההון ונזק בעיקר למניות הטכנולוגיה. התנודות העזות עשויות להספיק על מנת להפחיד רפובליקנים רבים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.