Forbes Israel Logo

אנחנו לא הסיפור: אל מי באמת מופנית האלימות של ארגוני הטרור?

רשימת ארגוני הטרור העשירים שמציג פורבס ישראל היא שיקוף מדויק של מצב המזרח התיכון כיום. יש עוד כמה דרכים להתבונן ברשימה הזו: קודם כל, כתמונת המצב של האיסלאם שנלחם בתוכו על זהותו ותדמיתו, ואז כעדות עד כמה המזרח התיכון מדמם והורג בעיקר את עצמו, עד כמה הכסף שמושקע במלחמה הוא כסף גדול ובעיקר, כלפי מי מופנים כל הנשק והאלימות של הארגונים הללו.

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2017 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

פתגם ערבי פלסטיני מציע שתי אפשרויות לחקר האמת: "רוצה את האמת או רוצה את אחיה?" יש לי את שניהם בכיס – איזה מהם אתה רוצה לראות? כמה עמוק אתה רוצה להבין את מה שקורה כאן? אחיה של האמת הוא לא השקר, אלא חצי האמת. לנוכח חצי מיליון ההרוגים בסוריה ומספר דומה בעיראק מאז שהתפוררה, עשרות האלפים שנהרגו בתימן, בפקיסטן, באפגניסטן ובלוב – צריכה להישאל השאלה: כלפי מי מופנה הטרור הזה ולמה? איפה האמת, לא האח השטחי שלה? אז הנה מסע בין תחנות שכונתנו, כדי להבין היכן האמת ולמה ברשימה כזו של 10 ארגונים, תשעה הם מוסלמים שיעים וסונים; ומדוע חלק מהרשימה (דאע"ש, טליבאן ו־אל קאעידה) נלחם בחלקה השני (חיזבאללה הלבנוני והעיראקי)?

המנהיג העליון של איראן עלי חאמנאי | צילום: shutterstock

מה הוביל למה?

את המזרח התיכון של היום, שעבר כמה שַׁמּוֹת בתקופה האחרונה, יש לראות לפי אזורי דימום. איך הפכה התקווה הישנה ל"מזרח תיכון חדש" ל"מזרח תיכון חדאע"ש"? איך ממדינות לאום יציבות התמוטט המזרח התיכון, תוך כניסה אל תהליך מפורר שנקרא "האביב הערבי"? הדמוקרטיה, חלומו של המערב, הונחתה על ראשיהם של שליטי ערב, שלא יכלו בעידן מתוקשר ומחובר להתנגד לגלי ההמונים. עיראק היתה הראשונה ואחריה מצרים. כשבכיכר תחריר התגודדו מאות אלפי צעירים, זה היה נראה מבטיח, מספיק כדי שנשיא ארצות הברית ברק אובמה יסלק את הנשיא מובארק בהינף שיחת טלפון. ואז הדמוקרטיה הפכה למלחמת אזרחים. לוב וסוריה ותוניסיה עם סיפור דומה. חלום מערבי שהונחת על חברה שבטית ועדתית, שהביא לריאקציה של הקבוצות המדוכאות, בחירות במראה דמוקרטי והתמוטטות מדממת. המערב שרצה להבין את המזרח החזיר אותו אחורה.

שני סכסוכים עתיקים בתוך האיסלאם צפו מעל פני השטח. הקרב בין הסונה לשיעה והקרב בין איסלאם רדיקלי לאיסלאם לא תוקפני. הם תמיד היו שם, אך מסגרות המדינות ואינטרסים שונים הותירו אותם ברקע. כעת, כשהכל מתפורר ומתברר, האמת יוצאת החוצה. עד היום שואלים במזרח התיכון מה גרם למה? האם האינטרנט, הלוויין, חופש הדיבור והרשתות החברתיות הם הגורם עצמו או שזו אנרגיה שהתקיימה תמיד ורק חיכתה להזדמנות לפרוץ? ואולי זה השילוב בין השניים – האנרגיה של המזרח התיכון עם הטכנולוגיה – שהביא להרמת המסך וחשיפת האש שבוערת מאז מותו של הנביא מוחמד.

חלום שמתגשם

הקרב בין הסונים לשיעים הוא קרב עתיק יומין, אך הוא מתרחש גם בימינו מדי יום. איראן והריכוזים השיעיים סביב מחכים זה 1,350 שנה לתיקון עוול ישן – הטעות שעשו חברי הנביא מוחמד, כשלקחו את הירושה מעלי, בן דודו של הנביא וחותנו. בניו, חסן וחוסיין, שנטבחו, מחזירים לשיעים את הכאב מדי שנה בחג העאשורה, שבו מכים עצמם המאמינים עד זוב דם ונזכרים בעוול הגדול.

זו הסיבה שכעת, כשלאיראן יש כוח, היא מאיימת על סעודיה ועל המקומות הקדושים. יורש העצר הסעודי קורא למנהיג איראן היטלר וזו רק ההתחלה.

בפועל, שני הגושים הגדולים – סעודיה ואיראן – נלחמים זה בזה עשרות שנים. פעם זה היה במלחמת איראן־עיראק במלחמה של צבא בצבא. היום זה מתבטא במלחמת פרוקסי – קבלני משנה, גרילה שיכולה לעשות כאב ראש כשהיא נלחמת בצבא של מדינה. גרילה גם יכולה להיות פתרון לכאב ראש, אם מדינה שולחת אותה במקום את הצבא, רחוק ממדינת האם שאינה רוצה עוד לחוש מלחמה על בשרה.

כך נולדו חברי הרשימה המכובדת שלנו. זו סיבת קיומם. משמרות המהפכה האיראניים, שאינם משתתפים בדירוג בפני עצמם (מוגדרים כחלק ממדינה המסייעת לטרור, לפי מחלקת המדינה האמריקאית), הם למעשה "ארגון הטרור" הגדול והעשיר בעולם. זה האבא הגדול של חיזבאללה, ארגון שנועד בראש ובראשונה להילחם את מלחמת השיעים בלבנון ובסוריה. הקרב מול ישראל נועד רק כדי לבסס את הארגון בלבנון ולומר שהוא מגן עליה.

בכלל, לפעמים נראה שלכל הרשימה הזו מטרה משותפת – להילחם בישראל, אך לא כך הדבר. לפעמים אנחנו פשוט נכנסים לנעליו של אותו ילד חכם בכיתה, שמאוד כדאי להתעסק איתו, כי הוא לא אכזרי ומוסיף תמיד נקודות בהאדרת הסכסוך עימו. אין לנו סכסוך עם חיזבאללה, בטח שלא על חוות שבעה או על תיקוני הגבול. לא בשביל זה חיזבאללה הוא ארגון הטרור הכי עשיר בעולם. זה מכיוון שהאיראנים מתחילים להגשים חלום בין מאות שנים – הנה הם קיבלו את עיראק כמתנה מארה"ב, שקיימה שם בחירות לאחר המלחמה ב-2003, ואחר כך את מלחמת האזרחים בסוריה, שהיא בעצם מלחמת דת בין עאלווים יוצאי השיעה לבין הסונים, ולבנון, שבה השיעים רוצים שליטה ומעבר איראני לים התיכון.

כדי להגשים חלומות כאלה צריך הרבה כסף ובעיקר צריך ללכלך את הידיים בסמים, בחיסולים ובבריונות פנימית.

לא מאהבה

הסכסוך בין השיעים לסונים מקרב אל ישראל את רוב מדינות ערב הסוניות: סעודיה, בחריין, מדינות המפרץ, ירדן ומצרים ואפילו סודאן – כולן רוצות את קרבתנו הביטחונית. לא מאהבה, כמובן, אלא מתוך אינטרס פנימי מובהק – להצליח לשרוד, לאחר שאיראן והטרור השיעי ניצחו את הטרור הסוני של דאע"ש וחבריו.

בצד השני של המשוואה, אם נשאל מהיכן צמח הטאליבן, מהיכן הגיע בן לאדן, ואיך דאע"ש נכנס לתמונה, נזהה את טביעת האצבע הסעודית, שלא לומר את הידיים עצמן שיצרו את מפלצות הטרור הללו. נכון שלא תמיד הם נשלטו באופן מלא, אך כולם קיבלו את אותו כסף וכולם יצאו מאותו בית מדרש וואהבי קיצוני, שחלום הבלהות שלו הוא שהאיראנים יכבשו עוד ועוד שטחים, עד שיגיעו למכה.

כך יוצא שמספר 1 ברשימה (חיזבאללה) בנוסף למספר 7 (כת'אב חיזבאללה) נלחמים בג'יהאד מדמם ואכזרי, שמייצרים מספר 2 (טאליבן), 4 (אל־קאעידה), 5 (דאע"ש) ואפילו 6 (PKK). כיום הטרור בעולם הוא תוצאה של אותו סכסוך, כשבתווך נכנסים לפעמים מעגלים חיצוניים, כמו אירופה וישראל, אך לא זו הסיבה האמיתית למלחמת הקבלנים, שהביאה רק בעשור האחרון ליותר ממיליון הרוגים.

רוב ההרוגים האלה הם מוסלמים, מה שמכניס את הטרור הפלסטיני למשבצת משנית. אך גם הפלסטינים התפצלו בתוכם. אבו מאזן נשאר סוני, בעוד חמא"ס והג'יהאד האיסלאמי העדיפו לקחת כסף מאויב עתיק יומין כדי להילחם בישראל. כעת גם הם בצד של איראן, וזה מראה עד כמה חשוב לאיראנים להשיג את מטרותיהם, בכל דרך, עד כדי פגיעה קשה בכלכלה שלהם. העיקר שיתוקן העוול ההיסטורי בן 1,350 השנים.

מבינים באיחור

עוד זווית מעניינת להתבוננות ברשימה היא הקרב שמנהל האיסלאם על זהותו. דאע"ש ואל קאעידה, מיעוט אלים וקולני, הצליחו להדביק למיליוני מוסלמים תמימים את תווית הטרור. גם סעודיה, מצרים וירדן מבינות היום את הטעות הקשה שעשו, כשתמכו באלימות הפלסטינית במשך שנים. החינוך לג'יהאד לגיטימי נגד יהודים הביא בסופו של דבר לאלימות בתוך אותן מדינות. לפני כמה חודשים פסק שייח' בירדן, שאסור להרוג יהודים. הם מעניקים לך כסף ופרנסה? אסור לך לדקור אותם! פסק השייח' שנסמך על בית המלוכה הסעודי, שבעצמו החל בקמפיין נגד שנאת יהודים.

מוחמד בן סלאמן, יורש העצר הסעודי | צילום: shutterstock

מה קרה? אוהבים אותנו כל כך? לא. כעת הם הבינו שעידוד טרור בכסף נגד יהודים יפגע גם בהם ביום מן הימים, שלהניח לחמא"ס להעביר מאות טילים מסיני לרצועה דרך מנהרות יכול להביא את הטילים הללו חזרה לסיני. מי שטיפח טרור סוני נכווה בו בעצמו. זו
הסיבה שהמצרים, שנתנו יד לבניית מנהרות רפיח, הרסו השנה יותר מאלף מנהרות.
ולכן, למרות מספרם, הארגונים הסוניים עדיין לא משתווים לאיראנים, מכיוון שסעודיה, טורקיה ואפילו קטאר כבר מפחדות לתמוך בגלוי בטרור. הן נפגעו ממנו וגם מבינות שהאמריקאים רגישים לכך. ההיפך הגמור קורה בצד השיעי – האיראנים אינם מפחדים מהאמריקאים ונסמכים על הרוסים, שאף הם לא מפחדים מכוח ברוטלי. לכן חיזבאללה בראש.

פעם הטרור היה למען מאבק לאומי – כך קמו חמא"ס והג'יהאד וגם PKK. אך המלחמה האמיתית של המזרח התיכון והקרב בתוך האיסלאם מחלקים את הכל מחדש, או יותר נכון, מחדאע"ש. וכך אפשר לראות ברשימה את תמונת המצב, את עוצמת הסכסוך, את הלהט של הג'יהאד, את האכזריות, את הכוח המניע.

ועוד שני דברים – אחד מעודד והשני פחות. המערב נכשל בהבנת המזרח התיכון, ההימור נכשל. אך מצד שני, אנחנו יכולים להתנחם בכך שהפצצה האיראנית הראשונה תנחת כנראה על אדמת סעודיה ולא על אדמת ישראל. אנחנו, הישראלים, לא ממש בתוך בנק המטרות האמיתי של הטרור הגדול. המצב הנוכחי יוצר הזדמנויות לבריתות חדשות עם שכנינו, אבל צריך לזכור שאנחנו לא ממש הסיפור הראשי ברשימת הטרור.

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2017 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק


 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן