חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אנשים קטנים, כסף גדול (מאוד): החיים שאחרי הזכייה בלוטו

מה קורה כאשר כל החלומות שלנו מתגשמים? תמיד שמענו מהמבוגרים והמנוסים יותר בחיינו את המשפט 'תיזהר במה שאתה מייחל לעצמך' ועבור וילי סילי ואשתו ננסי, העצה הזו מתאימה כמו כפפה ליד. סילי כינה לאחרונה  את זכייתו ב-3.8 מיליון דולר בלוטו כ-'קללה'. אז למה הוא מתלונן בכלל? הוא הופגז בבקשות לראיונות מהתקשורת ובטלפונים מבני משפחה – שהוא לא שמע עליהם מעולם – המבקשים הלוואות וטובות הנאה כספיות אחרות. "יש ימים שבהם אני פשוט רוצה לחזור לקבל משכורת מדי חודש וזהו – שקט" הודה סילי לראיון ב-NBC.

התלונות של הזוג סילי הן אינן יוצאות דופן. זה מה שקורה בדך כלל לזוכי הלוטו או לנמענים אחרים של עושר פתאומי, אם זה מתביעות, ירושה או חוזים גדולים. אך בפני הזוג סילי יש עדיין תקווה שלא להיתקל בגורל דומה לזה של אנדרו ג'ק שזכה ב-315 מיליון דולר בלוטו ואמר כי היה עדיף אילו היה קורע את כרטיס הלוטו ומוותר על הכסף, לאחר שנשדד, איבד את נכדתו שלקחה מנת יתר, נתבע והתמכר לאלכוהול, מועדוני חשפנות והימורים.

צילום: רויטרס

כיועץ פיננסי להתעשרות פתאומית ב-15 השנים האחרונות הייתה לי ההזדמנות לעבוד עם לקוחות רבים שסכום כסף אדיר מימדים נחת עליהם לפתע ושמתי לב לדפוס קבוע בהתנהגותם – דפוס חשיבה היכול להסביר איך הזכייה במיליונים בלוטו יכולה להיחשב כקללה בעיניהם, כבר כחודש לאחר הזכייה.

מיד לאחר אירוע הזכייה לקוחות רבים חווים תחושה כמעט חוץ גופית – שלב ירח הדבש של ההתעשרות הפתאומית – הם צוהלים. הם מרגישים שהם עומדים על גג העולם וכל העולם פרוס לפניהם. הם חוגגים את ההרגשה עם החברים והמשפחה, הם קונים מכוניות חדשות ובתים גדולים יותר, אופנועי ים ויאכטות – כל יום מרגיש כמו יום הולדת. אבל מה שהופך את יום ההולדת ליום מיוחד היא העבודה שיש רק יום אחד כזה בשנה. שלב ירח הדבש הוא מעין מציאות מלאכותית, הרגשות חזקים ואשליית החיים החדשים חוגגת. אבל תחושת ה'היי' לא יכולה להימשך לנצח ואז המציאות מכה בהם.

שני השלבים הראשונים שלאחר הזכייה הם כמו מטוטלת המתנדנדת מקיצוניות אחת לשנייה – משמחה, התרגשות ואושר לריקנות, כעס ולפעמים אפילו ייאוש. אבל בדיוק כמו שלב ירח הדבש גם השלב הבא יכול להיות זמני בלבד. זוהי צומת קריטית שבה המתעשרים הפתאומיים יכולים לתת לכסף לשלוט בחייהם או שהם יכולים להתחיל לשלוט בחייהם ולהשתמש בכסף ככלי בלבד.

מדובר בתהליך עדין, כזה שיש לו השלכות דרמטיות על חייהם וחיי הסובבים אותם. הפתרון הוא לא לתת לזכייה להגדיר אותם או לשנות את תחביביהם שמלפני ההתעשרות הפתאומית. התהליך כולל חקירה לעומק של איך שהם רוצים שחייהם החדשים יראו בכדי שיוכלו ליצור אסטרטגיה לשימוש בכסף בכדי להשיג את המטרות שהציבו לעצמם.

אחת הדרכים הטובות ביותר להרגיש בשליטה על הכסף ולא להפך היא לדעת בבירור כמה יש לנו, איפה הוא נמצא, כמה הכנסה הוא ילך לייצר ולפתח אסטרטגית מענה לבקשות של חברים ובני משפחה להלוואות. זה נשמע פשוט, אבל נקיטה בצעדים הפשוטים האלו תעניק לזוכה שליטה. ברגע שהזוכים יתחילו להשתמש בכסף כדי לשפר את חייהם באופן אקטיבי הם יפסיקו לראות בזכייה כנטל או קללה ויחלו להרגיש טוב עם הזכייה בלוטו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן