Forbes Israel Logo

אפל שווה לראשונה מעל 700 מיליארד דולר – יותר מכל שוק המניות הרוסי יחד

זה אולי נשמע מוזר שחברה אחת שווה יותר מכל שוק המניות של כלכלה מובילה, אך זה בדיוק מה שקרה לאפל לאחרונה: החברה שווה כעת יותר מ-700 מיליארד דולר – סכום העולה על ערכן של כל המניות הנסחרות בבורסה הרוסית ביחד. אך יותר מאשר להעיד על חוזקה של אפל, הנתון המדהים הזה מעיד על המדיניות הרוסית הגרועה בתחום שוק ההון.

לפי דיווח של רשת בלומברג לפני כשבועיים, אפל הוסיפה השנה 147 מיליארד דולר לשווי השוק שלה. היום כאמור השלימה החברה עליה נוספת ועברה את סף ה-700 מיליארד דולר. לעומת זאת, באותה תקופה נפלו הנכסים הרוסים ב-234 מיליארד דולר, ל-531 מיליארד דולר בלבד.

אם זה לא מדהים מספיק, בבלומברג גם ציינו כי עם ההפרש, אפשר למעשה לקנות לכל אזרח ברוסיה מכשיר אייפון 6 פלוס חדש. אלה הם בהחלט משחקי מספרים שנחמד להשתעשע איתם, אך מעבר לעוצמתה של אפל, זוהי באמת אינדיקציה מדהימה למצבה האיום של הכלכלה הרוסית – מצב שיש לו מקורות גם בעולם המיקרו וגם בעולם המקרו.


פער של 121 מיליארד דולר משוק המניות הרוסי כולו. אפל | צילום: thinkstock

ברמת המקרו, עומדת העובדה שהמדינה תלויה באופן כמעט מוחלט בייצוא הנפט והגז: וכך גם התקציב הממשלתי. המחירים של אלה נפלו לאחרונה ואיתם גם המטבע והתקציב הממשלתי שלא יכול להגיע לאיזון עם המספרים הנוכחיים. תוסיפו לזה את העובדה שלחברות רוסיות רבות יש חובות גדולים במטבעות זרים, אותם קשה להן לשלם כעת כאשר הרובל נפל, ולא קשה להבין מדוע החברות האלה לא שוות הרבה כיום.

יחד עם זאת, יש גם אפקטים ברמת המיקרו – מה שמכונה פוטיניזם. זכויות הקניין, בייחוד של חברות הגז והנפט, לא נראות בטוחות כל כך. מי מחזיק במה, זה לא משהו שנראה קבוע במיוחד לפי החוק: המקרים של יוקוס, בשנף, והבעלות הרופפת של BP על TNK הרוסית מובילים לכך שאף אחד לא יכול להיות בטוח שפיסת הנייר שמקנה לו בעלות על חברה, באמת שווה משהו מחר. כתוצאה, גם ערך המניות של החברות האלה אינו כה גבוה.

אז ההשוואה לאפל היא אכן חביבה, ואפילו מדהימה, אך יש לזכור שמאחוריה קיימת מציאות מדאיגה מאוד, לפחות עבור הרוסים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.