Forbes Israel Logo

ארדואן: יש לנו הוכחות שישראל עומדת מאחורי ההפיכה במצרים

ראש ממשלת טורקיה טאיפ ארדואן טוען היום (ג') כי יש בידיו הוכחות למעורבות של ישראל בהפיכה הצבאית במצרים שבסיומה הודח הנשיא מוחמד מורסי בתחילת יולי. ארדואן אמר את הדברים במהלך פגישה עם נציגי מפלגתו במחוזות השונים בטורקיה.

ארדואן סיפר בדבריו על מפגש בצרפת בין שר המשפטים הטורקי לאינטלקטואל יהודי בשנת 2011, עוד לפני הבחירות במצרים, אשר בעקבותן עלה מורסי לשלטון. לדברי ארדואן, האינטלקטאואל היהודי אמר באותה הפגישה כי "האחים המוסלמים לא יהיו בשלטון גם אם יזכו בבחירות, כי הדמוקרטיה לא נקבעת בקלפי". 

ארדואן, האיסלאמיסט, התבטא לא אחת מאז ההפיכה נגד הצבא המצרי, הנחשב חילוני, בעקבות ההפיכה הצבאית שהורידה את האחים המוסלמים מהשלטון. 

בעקבות מעצרו של מנהיג האחים המוסלמים מוחמד בדיע הלילה הודיעה בשעות הצהריים התנועה על מינוי של מחמוד עיזת כמנהיג הזמני. עיזת, בן 69, נשוי ואב לחמישה, הוא רופא מומחה לאפידומולוגיה (חקר מחלות) ומרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת זקאזיק. 

במהלך שנותיו בתנועה, הוא נעצר מספר פעמים על ידי השלטונות. ב-65' נידון לעשר שנות מאסר וב-93' הושם במעצר למשך חצי שנה בחשד למעורבות בהקמת חברת קש שנועדה לבנות מחדש את האחים המוסלמים. ב-95' נידון לחמש שנות מאסר לאחר שהשתתף בבחירות של מועצת השורה של האחים ועל בחירתו כחבר במשרד המדריך הכללי.

על פי דיווחים ממצרים, מוחמד בדיע נמצא במעצר בכלא טורה, אותו בית סוהר בו כלוא גם נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק.

בדיע בן ה-70 נתפס בדירת מסתור בקהיר, לאחר שמידע על המקום הגיע לכוחות הביטחון. בעמוד הפייסבוק של משרד הפנים המצרי עלו תמונות בהם נראה בדיע כשהוא עייף מאוד, יושב בתוך רכב עם שני בני אדם הלבושים במגינים שחורים. הכיתוב לצד התמונה אישר כי בדיע אכן נעצר.

מתחת לתמונה נכתב "בהתאם להחלטה של התובע לעצור ולהביא לדין את המנהיג של האחים המוסלמים, מוחמד בדיע, ולאחר שנאסף מידע ונעשה מעקב אחר תנועות שונות, התאפשר לצוות החיפוש של כוחות הביטחון בקהיר לעצור אותו".

עיזת. מחליף את בדיע | צילום: ויקיפדיה

ארה"ב עוצרת את הסיוע?

אחמד ערף, דובר האחים המוסלמים הוציא הבוקר תגובה ראשונה למעצרו של בדיע, "האחים הם חלק מהברית הלאומית כנגד ההפיכה הצבאית ואותה ברית היא חלק מהלב המצרי האיתן שיוצא לכיכרות במיליונים. אין לאיש אפשרות לוותר על זכויות המצרים לחיים בטוחים ויציבים רחוק מהבוגדים והמושחתים מקבוצת ההפיכה הצבאית של ה-3 ביולי".

ערף הוסיף כי "דמם של מאות השהידים שנפלו במשך החודש של הפיכת הדמים שווה לכל המאמצים של האנשים החיים כולל של הנשיא הלגיטימי מוחמד מורסי".

גורם אמריקאי טען היום כי ממשל אובמה מעשית עצר חלק מהסיוע הצבאי למצרים. הבכיר אמר כי הממשל "משנה ייעוד" לחלק מהכסף עד אשר תושלם הבדיקה המלאה של הסיוע למדינה. דוברו של הסנאטור פטריק ליהיי, אישר לרשת CNN כי במשרדם התקבלה ההודעה כי הסיוע נעצר. הסנאטור מורמונט הוא ראש ועדת ההקצבות וראש תת הוועדה למבצעים בינלאומיים.

עם זאת הגורם הדגיש כי לא נתקבלה החלטה על הפסקה קבועה של הסיוע למצרים. לא ברור באיזה כיוון מעוניין ללכת הממשל, עצירה מוחלטת של הסיוע או שימוש בו כמנוף לחץ על הממשל במצרים. 

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.