Forbes Israel Logo

באילו מדינות מבלים המורים הכי הרבה בכיתה?

ה-OECD פרסם את המהדורה האחרונה של דוח החינוך שלו, "Education at a Glance", שמציע ניתוחים סטטיסטיים רחבים של מערכת החינוך במדינות החברות. היבט מעניין של הדוח הוא משך הזמן שמורים מבלים בפועל בכיתות במהלך השנה, במגע ישיר עם תלמידים. בבתי הספר היסודיים, מורים שמלמדים במדינות ה-OECD נדרשים ללמד מספר ממוצע של 784 שעות במוסדות ציבוריים, כשהזמן בפועל שהם נמצאים בכיתה משתנה בצורה משמעותית בין המדינות.

בכמה "זמן-מורה" זוכים ילדים? תלוי איפה | צילום: Shutterstock

באופן כללי, זמן ההוראה היומי נע בין שלוש לשש שעות, ברוב המדינות שיש לגביהן מידע זמין, למרות שאין כלל קבוע לגבי האופן שבו שעות ההוראה מתחלקות לאורך השנה. בספרד, למשל, מורים בבית ספר יסודי נדרשים ללמד 880 שעות בשנה, שהן כ-100 שעות יותר מהממוצע במדינות ה-OECD. יחד עם זאת, למורים בספרד יש פחות ימי הוראה ממורים אחרים, בעוד שבמדינות אחרות יש יותר שעות שנתיות בגלל שהמורים עובדים במצטבר יותר ימים.

לפניכם סקירה של שעות העבודה נטו של המורים בבתי ספר יסודיים בשנת 2017 ב-13 מדינות נבחרות. בצ'ילה, זמן ההוראה בבית ספר יסודי מסתכם ב-1,064 שעות שנתיות בממוצע, בעוד שבארצות הברית מלמדים רק 1,004 שעות. בישראל, לשם השוואה, מלמדים המורים רק 843 שעות בשנה בכיתה, וייתכן שזה קשור למספר ימי הלימודים הנמוך יחסית. בפולין, שסוגרת את הרשימה, מלמדים רק 564 שעות בשנה, ובקוסטה ריקה – 1,188 שעות. דווקא במדינות האסיאתיות ההישגיות המספר לא גבוה: ביפן הוא עומד על 742 שעות שנתיות, ובדרום קוריאה רק 671.

נתונים: OECD

שכר המורים בישראל, לפי הדוח, הוא מהנמוכים במדינות הארגון, ועומד על כ-29,718 דולר לשנה, שני מקומות מתחת לקוסטה ריקה, שם מקבל מורה בבית ספר יסודי כ-45,000 דולר לשנה. בלוקסמבורג, שיאנית התשלום למורים, מגיע השכר ל-113,000 דולר בשנה ובארה"ב – קצת מעל 60,000 דולר. שכר המורים בבתי הספר היסודיים בקוריאה וביפן עומד על כ-50,000 דולר לשנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.