Forbes Israel Logo

באמריקה כמו באמריקה: גם הון-שלטון עושים הכי בגדול

המלון הבינלאומי של רשת טראמפ בוושינגטון די.סי, שנפתח לקהל ימים ספורים לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, חווה שגשוג תחת כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא. דו"חות חדשים שפורסמו ביום רביעי האחרון מראים שהכנסות המלון עמדו על 40 מיליון דולר בשנת 2017 – שנת הפעילות המלאה הראשונה שלו – כשתומכי טראמפ, טייקונים מתאגידים גדולים ובכירים בממשלות זרות זרמו אל המקום בהמוניהם בשביל ליהנות מקוקטיילים ב-25 דולר, סטייקים ב-110 דולר וסוויטות שעלותן מגיעה לעתים ל-18 אלף דולר.

המחירים הגבוהים הללו מאפשרים לאורחים ליהנות מדבר מה נוסף שאף מלון אחר לא יודע להציע: הזמנות להיתקל בנשיא ארה"ב, שסעד במקום כבר עשר פעמים מאז שנכנס לבית הלבן, כך לפי הוושינגטון פוסט. פרשנים וסלבריטאים שמרנים ידועים כמו שמתמנגלים בלובי של המלון באופן קבוע. על היועץ הכלכלי הראשי לשעבר של הנשיא, גארי כהן, נאמר בשלב מסוים שהוא פשוט גר במלון, כמו גם חברי הקבינט סטיבן מנוצ'ין ולינדה מק'מהון.

מלון Trump בבירה | צילום מסך מיוטיוב

כל העוצמה הזו מושכת עוד יותר כסף. עשרות קבוצות פוליטיות ועסקיות כבר קיימו שם אירועים פרטיים. נציגים של ממשלות זרות, בהן למשל מלזיה וערב הסעודית, הזמינו בעבר חדרים במלון בן 263 החדרים.

הבניין, ששימש בעבר בתור מטה רשות הדואר האמריקאית, נפתח לראשונה בשנת 1899, ומאז אוכלס על ידי מספר סוכנויות ממשלתיות, כמו למשל משרדי המשפטים, ההגנה, החקלאות והפנים. מנהל השירותים הכללי (GSA) של ממשלת ארצות הברית פתח מכרז על זכויות הפיתוח של הנכס בשנת 2011. טראמפ ניצח תשעה מתמודדים אחרים על חכירת הקרקע, כשהסכים לשלם לממשלה שכירות בגובה 3 מיליון דולר בשנה.

טראמפ ערבב בין פוליטיקה לעסקים בכל הנוגע למלון הזה כבר מההתחלה. כשהוא נכח בטקס גזירת הסרט של המלון באוקטובר 2016, ההפוגה לכאורה שהוא לקח מהקמפיין הייתה יכולה להיות מפורשת בקלות בתור עצרת תמיכה בו. "הנושא המרכזי שלי היום הן חמש מילים: 'בתקציב נמוך מהצפוי ולפני לוחות הזמנים", אמר בזמנו טראמפ באירוע, כשהוא מתפאר בשיפוצו של הנכס במשפט בן שש מילים. "אנחנו לא שומעים את המילים האלו לעתים קרובות, במיוחד בממשלה – אבל אתם כן תשמעו!".

מספר מומחים לאתיקה הציבו סימני שאלה מעל לעסקה שעשה טראמפ עם ה-GSA (בתור ראש הממשל הפדרלי, טראמפ משמש למעשה המלווה של עצמו) ומעל לעסקיו של המלון, שלגביהם ישנה תהייה האם הם מפרים את סעיף הפיצויים החוקתי, אשר אוסר על בכירים בממשלה האמריקאי לקבל מתנות, או "שיפויים" ממשלות זרות.

לפני שנבחר לתפקיד, טראמפ בחר לתרום את כל ההכנסות של תאגיד טראמפ מעסקיהן של ממשלות זרות במלונותיו למשרד האוצר האמריקאי. בפברואר, החברה כתבה צ'ק למשרד האוצר על סך 151,470 דולר, על מנת לכסות על התקופה שבין השבעתו של טראמפ ועד לסוף 2017.

הציצו במלון המפואר גם מבפנים

בשביל טראמפ מדובר בנתח קטן יחסית של הון, השקול ל-0.4% ממחזור ההכנסות של תאגיד טראמפ מפעילות המלון בדי.סי בלבד. החשיפה הקודמת של טראמפ בנוגע למצב הפיננסי של התאגיד ציינה הכנסות של 19.7 מיליון דולר, רק בין הפתיחה ההדרגתית של המלון בספטמבר 2016 לאמצע אפריל 2017 – תקופה שמכילה בתוכה גם את היבחרותו של טראמפ וגם את השבעתו. פורבס מעריך כי ההחזקה של טראמפ ב-77.5% מהבעלות בפרויקט שווה 53 מיליון דולר בניכוי החוב. ילדיו, איוונקה, דונלד ג'וניור ואריק טראמפ, מחזיקים ביתר אחוזי הבעלות, ששווים כ-15 מיליון דולר נוספים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.