Forbes Israel Logo

בדקה ה-90: ציפראס יצא הלילה לבריסל בניסיון אחרון להגיע להסכם

אם נקביל את מצבה של יוון למשחק כדורגל, הרי שהדקה ה-90 חלפה כבר מזמן. למעשה, יוון נמצאת כעת עמוק עמוק בתוך תוספת הזמן, ממש רגע לפני שריקת הסיום הסופית בהחלט. אך כפי שיעיד כל אוהד כדורגל, "זה לא נגמר עד שזה נגמר" – וגם עמוק בתוספת הזמן יכולים ליפול שערים שיכריעו את גורלו של המשחק, הטורניר, ולעיתים אף של עונה שלמה.

למצב כזה בדיוק, כך נדמה, מקווה ראש הממשלה היווני. כזכור, היום בשעה 12 בלילה יפוג האולטימטום של יוון, והיא תידרש להשיב לנושיה הלוואה על סך 1.6 מיליארד יורו. מועד החזרת ההלוואה היה ידוע מראש, אך ליוון, פשוט מאוד, אין את היכולת לעמוד בתשלום המדובר. לשם כך היא תהיה חייבת את עזרת של מדינות האיחוד האירופאי, אשר יכולות להעביר פעימה נוספת של כספי סיוע למשק היווני.

אך כזכור, מדינות האיחוד אינן מוכנות עוד להעביר את כספן ללא תנאי מוקדמים. מדינות האיחוד דרשו מיוון להסכים לשורה של צעדי צנע והגבלות, אשר עשויים לפגוע באיכות החיים של אזרחי המדינה – אך לסייע למשק היווני להתייצב בפרק הזמן הארוך יותר. אך ראש הממשלה היווני ציפראס סירב לתנאים אשר דרשו מדינות האיחוד – והשיחות בין הצדדים הגיעו למבוי סתום.

יש עוד תקווה? ציפראס | צילום: thinkstockphotos

בשבוע שעבר עוד ניסו הצדדים להידבר ולנסות להגיע לפשרה. ציפראס העביר הצעת פשרה למדינות האיחוד, אך אלו דחו אותה. השיחות בין הצדדים המשיכו עד לסוף השבוע האחרון, אך על פי הדיווחים השונים לא נרשמה כל התקדמות במגעים. כעת, כאמור, אנו נמצאים שעות בודדות לפני מועד התשלום המקורי, ואם יוון אכן לא תעביר את הכספים היא תוכרז כ"חדלת פירעון". מוקדם יותר היום נשאל שר האוצר היווני על ידי כתבים האם יוון מתכננת בכל זאת להפתיע ולהעביר את הכסף לנושיה – והשיב בקצרה "לא".

אך כעת, כאמור, נראה כי בפרשה המפותלת הזו עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. על פי מספר דיווחים בתקשורת ביוון ובמדינות נוספות באירופה, ראש הממשלה היווני יטוס הלילה לבריסל בכדי להיפגש עם נשיא הנציבות האירופאית במטרה להגיע להסכמה – לקבל את כספי הסיוע האירופאיים, ולמנוע ברגע האחרון את הכרזתה של יוון על חדלות פירעון.

ציפראס מכיר גם את תוצאות הסקרים במדינה לקראת משאל העם שיערך ביום א', לפיהם למעלה מ-60% מהתושבים צפויים להצביע בעד קבלת התנאים וההגבלות האירופאים – במהלך אשר עשוי לסלול את דרכה של יוון להישארות בגוש היורו. כעת מעריכים הפרשנים כי ציפראס מוכן לקבל חלק גדול מההגבלים המופיעים בדרישה האירופאית המרכזית, ומחפש הצעת פשרה אשר תאפשר לו לרדת מהעץ ולהסכים לקבל את הכספים עוד הלילה. אך בכל הקשור למשבר היווני, כנראה ששום דבר לא יהיה בטוח – עד שהפרשה תסתיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן