Forbes Israel Logo

בדרך להצלחה: 5 עצות להתמודדות עם המחיר הפסיכולוגי של יזמות

ברחבי העולם, קרוב ל-50 מיליון עסקים נפתחים מדי שנה, והמומחים אומרים כי שלושה מתוך ארבעה מעסקי הסטארט-אפ האלו ייכשלו. הלחץ להשיג הצלחה הוא עצום, והלחץ להביס את הסיכויים זולג מעבר לחדר העבודה.

ישנם דיונים רבים לגבי האתגרים העסקיים של סטארט-אפ, אך קולות מעטים נשמעים לגבי ההשפעות הפסיכולוגיות של יזמות. מה מדריך את הרוח היזמית בתוך מצוקה רגשית חונקת, וכיצד יזם יכול לשרוד את התהליך? לפניכם חמישה מהאתגרים הפסיכולוגיים הנפוצים ביותר, יחד עם כמה דרכים אפשריות להקל עליהם.

אתגר 1: אתם מתמודדים עם הלחץ לבד

בודד שם בפסגה. וכאשר הלחץ קיים, אתם לבדכם. אתם לא רוצים להביא את הלחץ איתכם הביתה ולהדאיג את יקיריכם. אתם לא רוצים ליצור אי וודאות בתוך הצוות שלכם. ואתם בוודאי לא רוצים שהמשקיעים יאבדו את הביטחון שלהם בכם. לכן, במקום זאת אתם שומרים את הדאגות בפנים ושוכבים במיטה בלילה, תוך כדי דאגה לגבי הימים, השבועות והחודשים שעומדים לפניכם.

ג'ף סמית, מנכ"ל Alliance Health, מספר על חוויה שמתארת את העיקרון הזה בשלמות. כאשר הוא היה מנכ"ל Cerberian, הוא החליט למכור מוצר שמרכיביו נוצרו בחברה שלו דרך חברה אחרת, במקום להשתמש במודל מכירות ישיר. הוועד המנהל של סמית חשב שהוא היה משוגע ואמר באופן ברור שלא יתמוך ברעיון, אבל ג'ף היה בטוח בהחלטה שלו. השיפוט שלו היה נכון, אבל הוא הרגיש לבד.

מאחר ויזמים חייבים לשאת בלחץ ובאי הוודאות לבדם, חשוב שתהיה להם נקודת שחרור. לדוגמא, מנטור שסומכים עליו ויכול לתת עצה חסרת פניות. הוא יכול להיות הספר שלכם או הפרטנר שלכם לריצה. כפי שאמר ריצ'רד הגברג, המטפל המבוקש ליזמים בעמק הסיליקון, כמו המייסדים והמנכ"לים של טוויטר, דרופבוקס ואיביי, "אם אתם חושבים לפתוח עסק, כדאי שתתכוננו לחוויה מלאה בלחץ ועבודה קשה".

עצה: מצאו צד שלישי שאין לו אינטרס בעסק, כדי שתוכלו לחלוק את הדילמות שלכם איתו. איש סוד, מנטור או אפילו מטפל יכולים לעזור לכם להקל את הלחץ ללא השלכות שליליות על העסק שלכם.

קבלו את העובדה שלמרות הכשלונות, העבודה היא מעבר לשליטתכם | צילום: fotolia

אתגר 2: כישלון ייראה לכם חמור במיוחד

כישלון יכול להיות מתיש, במיוחד אם אתם יזמים. אחד מחבריי חווה זאת לאחרונה בעסק שלו ואמר לי: "אני לא יכול להתעלם מההרגשה שאכזבתי את המשפחה, החברים והעובדים שלי. אני מסתובב עם זה כל יום". האפקט הפסיכולוגי הזה, אם לא מטפלים בו, יכול להוביל לדיכאון.

ד"ר ג'ניס קינטר, מטפלת שלרוב עובדת עם יזמים צעירים, מייעצת לאנשי עסקים לפתח "סבלנות לבלתי ידוע". זה מחייב את קבלת העובדה שלמרות המאמצים, התוצאה הסופית היא מעבר לשליטתנו. כחלק מהייעוץ שלה, היא מבקשת מאנשים לשלוף את הרזומה שלהם. היא מסבירה שכך הם נזכרים היכן היו ומה הצליחו להשיג עד לנקודה זו. אם היזם מתמודד עם סיכון שכשל, זה לא צריך להגדיר אותו. זו רק נקודה אחד בכל ההישגים בחייו.

עצה: חשבו על הישגים שלכם בעבר. וזכרו אותם, כפי שווינסטון צ'רצ'יל אמר, "הצלחה היא מעבר מכישלון לכישלון מבלי לאבד את ההתלהבות".

אתגר 3: אולי תצטרכו לפטר את חבריכם

ישנו סיפור ידוע על שותפים לחדר במכללה אשר כתבו תכנית עסקית על מפית, השיקו עסק בשווי מיליונים, ונשארו חברים לכל החיים תוך כדי שהם מבקרים אחד את השני באיים הפרטיים שלהם. אבל לא כל השותפים העסקיים יכולים להבטיח את מקומם ברשימת העסקים הצומחים ביותר, ולא כל המייסדים נשארים חברים.

בימיה הראשונים של החברה, קשה לגייס את הכישרונות המבריקים ביותר. לפעמים העובדים הראשונים שלכם או אפילו המייסדים השותפים לא יכולים לעשות את הקפיצה מסטארט-אפ קטן למערכת ארגונית גדולה יותר. במקרים כאלו, לרוב חיוני עבור חברים להיפרד לשלום כדי להניע את העסק קדימה.

אחד מהדברים הקשים ביותר אי פעם שהייתי צריך לעשות היה לתת לאחד המייסדים השותפים לעזוב. ההחלטה הייתה כואבת ומייסרת, אבל היה ברור לכולם בחברה שהוא לא התאים יותר לארגון או לתרבות שהתפתחה בו. ידעתי שלא משנה כמה כיבדתי אותו, היינו צריכים להפריד את דרכינו כדי שהעסק יצמח. זהו מחיר שאף יזם לא רוצה לשלם, אבל לפעמים כל יזם חווה אותו.

עצה: טפחו וקיימו חברות ממושכת מחוץ לעבודה. כאשר מערכת יחסים עסקית או חברות נופלת הצידה, תהיה לכם חברות אחרות שתוכלו להישען עליה.

לפעמים חייבים להיפרד מחברים לשלום כדי להניע את העסק קדימה | צילום: fotolia

אתגר 4: קשה ליצור איזון בין העבודה לחיים

עבור יזמים, הבעיות לא נעלמות כאשר השעון מורה על השעה חמש. עבורם, יום העבודה הוא בן 24 שעות, ושבוע העבודה הוא שבעה ימים מלאים.

דרך אחת להיאבק בכך היא לטפח באופן פעיל זהות מחוץ לעבודה. "אנשים שנמצאים בצד האנרגטי, היצירתי, והם מלאי מוטיבציה, גם נוטים יותר להיות יזמים ויש להם מצבים רגשיים בולטים יותר", כתב מייקל פרימן, פסיכיאטר שמתמחה בבריאות הנפש ויזמות. "בנו חיים שמתרכזים באמונה כי ערך עצמי הוא לא אותו דבר כמו הערך הנקי".

פרימן מצביע על כך שהתמקדות במשפחה היא כלי חזק כדי להיאבק בדיכאון בקרב יזמים: "אל תתנו לעסק שלכם לסחוט את הקשרים שלכם עם בני אדם", הוא מסביר. מערכות יחסים עם חברים ומשפחה יכולות להיות מצילות חיים.

עצה: טפחו זהות ומערכות יחסים מחוץ לעבודה. אם העסק שלכם נכשל, עדיין תוכלו להתגבר על כך.

אתגר 5: אתם סובלים מלחץ שוק מתמשך 

בסביבה של סטארט-אפים, אתם חייבים לחדש משמעותית או למכור. זה נכון במיוחד בהייטק.

אתם חייבים להישאר למעלה באופן מתמשך, או שתאבדו את העסק שלכם בהרף עין. למען האמת, כולם מנסים ליצור את נתח השוק החדש. מכרתי את החברה הראשונה שלי מאחר ויכולנו לחזות את מה שהולך לקרות בתעשייה – אנשים לא קנו יותר שולחנות. יכולתי לבחור בהשקעה כבדה בחברה שעבדתי קשה כדי להקים, או למכור אותה. מכרתי אותה.

בלתי אפשרי להימנע מלחצי שוק, אבל יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי להקל על הלחץ הפסיכולוגי. אתם יכולים להביט באופן שוטף על תכנית החומש שלכם, להגדיר נקודות כאב, לבצע סיעור מוחות לגבי פתרונות חדשניים ולהישאר מעודכנים בשיטות הטובות ביותר שקיימות בתעשייה.

עצה: שמרו על דברים בפרספקטיבה. כאשר התקדמות נראית קשה במיוחד, אולי זהו סימן שהגיע הזמן להעריך מחדש את המטרות שלכם או לבצע סיעור מוחות על חידושים.

רוח היזמות קיימת היטב ברחבי העולם. רעיונות פורחים בכל יום. פיתוח הרעיון שלכם אולי ייקח חלק גדול ממכם, אבל זה לא צריך להשתלט על כל כולכם. על ידי מציאת דרכים בריאות לשחרר לחץ, קבלת פרספקטיבה על כישלונות, ביסוס קשרים עם שותפים עסקיים ואישיים ושמירה על הלחצים בטיפול, תוכלו להימנע מכמה מהמצוקות הרגשיות והמנטליות שמשפיעות על כל כך הרבה יזמים, ולהיות במסלול הנכון להצלחה מתמשכת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן