Forbes Israel Logo

בדרכו שלו: האם מלך תאילנד החדש יהפוך את המדינה לדמוקרטית יותר?

מלוכה לא שולטת באופן רשמי בתאילנד, אבל יש לה השפעה רבה. מלכה הקודם של המדינה הדרום-מזרח אסייתית, פומיפון אדוניאדט, הביא רבים מאזרחיה לדמעות (68 מיליון איש) כאשר נפטר בגיל 88 באוקטובר האחרון, לאחר 70 שנה בכס המלוכה. הוא עצר הפיכות, הוביל פרויקטים בתחומי התשתיות במקומות מרוחקים ופגש פשוטי עם במצבים קשים. הפעולות שלו סייעו לחזק את בטחון האנשים במדינה שלהם, בשעה שהממשלה לא יציבה.

יורש העצר מאהה וצ'יראלונגקון קיבל את הכתר ב-1 בדצמבר כממשיך דרכו של אביו. מוקדם מדי כדי להעביר עליו ביקורת, אבל אפשר להעריך את מעשיו. בשונה מאביו, המלך וצ'יראלונגקון בן ה-64 לא צפוי לתמוך בשינויים בתאילנד שמשקפים דאגות גוברות בציבור, או אפילו לצאת מארמונו לפגוש אנשים.

"לפחות כעת, הוא נהנה מהאמונה של תאילנדים רבים כי המונרכיה חשובה ושהמלך החדש שלהם חייב כתוצאה מכך לקבל כבוד כמלך המחייב", מציין מייקל מונטסנו, חוקר אורח במוסד ללימודי דרום-מזרח אסיה בסינגפור. אבל, הוא מוסיף, "למלך החדש לא יהיה שום דבר כמו התכנית הנרחבת של מעורבת מתמשכת עם תאילנדים 'רגילים', מה שמגדיר את השנים החשובות ביותר של שלטון אביו".

המלך וצ'יראלונגקון, נזיר מוסמך עם חינוך בריטי בצעירותו וקריירה צבאית בתאילנד, ידוע עבור הקמת הרשת התאילנדית של בתי החולים crown Prince Hospitals, אשר משתמשים בשיטות רפואיות ברמה בינלאומית.

המלך וצ'יראלונגקון. מביע עניין מועט בשינוי שיטת המשטר | צילום: MIA

הקשרים של המלך החדש עם הממשלה ייקבעו האם התאילנדים יישארו בטוחים במלוכה שלהם וביציבות הכללית של המדינה שלהם. משקיעים זרים כמו יצרני רכב יפניים אולי יקשרו מערכת יחסים חזקה עם יציבות כלכלית ארוכת טווח עבור המדינה הענייה אך המתועשת.

אך המלך הביע עד כה עניין מועט בשינוי תאילנד משלטון מעין צבאי לעבר יותר דמוקרטיה לאחר שהחונטה השתלטה ב-2014. הוא הביע קולו בעיקר על הרצון שלו בכוח מלכותי ש"חופשי מאילוצים מוסדיים", מתאר מונטסנו.

"המלך לא תמך באופן מוצהר בגרסה החוקתית שהוכנה על ידי הוועדה הצבאית לפני הירושה", מציין טיטינאן פונגסוגהירק, מנהל המכון ללימודים בינלאומיים וביטחון באוניברסיטת צ'ולאלונגקורן בבנגקוק.

לכן, בחודש שעבר הפרלמנט התאים עצמו לכך. עבור הגרסה החדשה, המלך וצ'יראלונגקון מקבל יותר חופש כדי לנסוע מחוץ למדינה, שם הוא מבלה את רוב חייו, ויכול להחליט על עצירת חוק כאשר הוא לא נמצא.

החוקה גם מחייבת שכמה מושבים בפרלמנט ילכו לצוות צבאי או לבאי כוח צבאיים – ויעניקו לצבא אמירה סופית בהחלטות ממשלתיות. המצביעים אישרו את השינויים האלו באוגוסט כצעד שמתרחק מחוק שכולו צבאי, לעבר דמוקרטיה. הבחירות יתקיימו בהמשך השנה הזו.
הפרשנים מאמינים כי עם המלך וצ'יראלונגקון, תאילנד תמשיך לשמר את החוקים ששומרים על אי פגיעה במלוכה, ואוסרים על כל ביקורת עליה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.