חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בהראל פסימיים: "למרות הקיצוצים הגירעון ב-2013 יהיה מעל היעד"

למרות החלטת הממשלה להשאיר את יעד הגירעון על 3% מהתוצר, השוק לא מאמין כי המדינה תצליח לעמוד בהתחייבויותיה. לטענת ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל פיננסים עפר קליין, "מאחר שבשבעת החדשים הראשונים של 2013, עד לאישור התקציב, הגירעון בפועל ינוע סביב 4.5 אחוזי תוצר, לא סביר שהגירעון ב-2013 כולה יוכל לעמוד ביעד של 3% מהתוצר".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

קליין מסביר כי נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אישר את הצעת האוצר להעלות שוב את יעד הגירעון בתקציב המדינה עבור שנת 2014 ל-3 אחוזים, לאחר שהיעד הועלה כבר משמעותית במהלך השנה האחרונה. לגבי יעד הגירעון של שנת 2013 העומד על 3 אחוזים לא נאמר דבר.

עוד הוסיף קליין כי "אם לא נראה הקדמה של העלאת המיסים יחד עם צעדים מרסנים מאוד קיצוניים שאינם רצויים, אין סיכוי שהממשלה תעמוד ביעד הגירעון שהציבה". 

 יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

בנוסף סבור קליין כי הממשלה תתקשה גם לצמצם את הוצאותיה בטווח של 2014, זאת משום ש"פני שחלק ניכר מההתחייבויות של האוצר הן בגין הסכמי שכר חתומים ורפורמות רב שנתיות חיוביות שביצוען כבר בעיצומו, כמו הסכמי השכר עם המורים והרופאים, שיפור תנאי עובדי הקבלן והרחבת חוק חינוך חובה."

על פי מתווה התקציב לשנים 2013-2014 אותו הציג אתמול לפיד, צפוי קיצוץ של 18 מיליארד שקל, במסגרתו יקוצצו קצבאות הילדים ב-3.5 מיליארד שקל ל-150 שקל לילד, יקוצצו השכר והסכמי הפנסיה של עובדי המגזר הציבורי ויועלה גיל הפרישה, תקציב החינוך יוקטן בכמיליארד שקל וכן יתבצע קיצוץ רוחבי של 3.5 מיליארד שקל במשרדי הממשלה השונים.

בנוסף הודיע לפיד על העלאה משמעותית במסים, בין היתר על העלאת מדרגות מס הכנסה ב-1% תפחית הנטו במאות שקלים בשכר הגבוה, העלאת מס החברות ב-1% ל-26% וצמצום הטבות למפעלים, העלאת המע"מ ב-1% ל-18% (לשנתיים) – תוספת של 4.3 מיליארד שקל בשנה, הטלת מע"מ של 8% על ירקות ופירות, וביטול הפטור ממע"מ באילת, ייקור הסיגריות והמשקאות החריפים ב-10% באמצעות העלאת מסים וביטול הזיכוי ממס לתושבים בערי פיתוח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן