Forbes Israel Logo

בהתאם לציפיות: בנק ישראל הותיר את הריבית על 1.75%

הריבית בחודש פברואר תשאר ברמה של 1.75%, כך הודיע הערב  בנק ישראל. החלטת הריבית תואמת את ציפיות האנליסטים אשר חזו כי בעקבות הבחירות ימתין הבנק עד להשלמת הרכבת הממשלה החדשה בהמתנה לחשיפת המדיניות הכלכלית שלה. בבנק ישראל אומרים כי "עד להרכבת הממשלה ואישור התקציב שוררת אי ודאות לגבי האופן שבו תתמודד הממשלה עם הצורך להתאים את התקציב למגבלות הגרעון וההוצאה".

מוקדם יותר החודש פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) את מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2012. על פי הנתונים, מדד עלה בחודש דצמבר ב-0.2% והגיע ל-105.7 נקודות, זאת בהשוואה ל-105.5 נקודות בחודש נובמבר. האינפלציה ב-2012 הגיעה ל-1.6%.

בבנק ישראל אומרים כי "התרומה העיקרית לאינפלציה בשנת 2012 נבעה ממחירי הדיור והאנרגיה, שעלו ב-3.3% וב-6.5%, בהתאמה. ללא דיור ואנרגיה, האינפלציה בשנת 2012 הסתכמה ב-0.6%. התפתחות האינפלציה במשך השנה משקפת את ההאטה בביקושים המקומיים".

עוד טוענים בבנק ישראל כי קיימים סימנים המעידים על התייצבות במשק ועל שיפור קל בתחזית הצמיחה ח-121 החודשים הבאים. "המדד המשולב למצב המשק עלה בדצמבר ב-0.1%, בדומה לקצב המאפיין את החודשים האחרונים. בנוסף, . נתוני סחר החוץ לדצמבר ממשיכים להראות מגמת ירידה ביצוא וביבוא, בדומה לתמונה העולה מנתוני החשבונאות הלאומית. יצוא הסחורות ירד ביותר מ-3% ברביע האחרון של השנה לעומת הרביע הקודם, וזאת תוך ירידה של כ-4% בענפי הטכנולוגיה העילית, ירידה של 10% בענפים המעורבים-מסורתיים ויציבות או עלייה קלה בשאר הענפים". 

סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל | צילום: רויטרס

בבנק ישראל התייחסו גם למצב שוק העבודה. "סקר כוח אדם לרבעון השלישי מצביע על המשך העלייה בשיעור ההשתתפות, במספר המועסקים, ובהתאם לכך, גם בשיעור התעסוקה. הנתונים מצביעים על יציבות בשיעור ההשתתפות ובשיעור התעסוקה, וכן על ירידה קלה בשיעור האבטלה, לרמה של 5.7% מ-5.9% באוקטובר". 

בנוסף לטענת הבנק בחודש ינואר נרשמה התייצבות גם במצב הכלכלי העולמי. "הסיכון מפני החרפת משבר החוב באירופה פחת, ואי הוודאות סביב סוגיית המצוק הפיסקאלי בארה"ב הוסרה ברובה; התשואות על אג"ח ממשלתיות של ספרד ואיטליה הוסיפו לרדת לרמה שלא היתה כמותה למעלה משנתיים; בספרד הפקדונות בבנקים שבו לעלות בחודשים האחרונים, צעד המצביע על אמון במערכת הבנקאית". 

יחד עם זאת, הבנק לא צופה כי משבר החוב באירופה יסתיים בקרוב. "וההערכות הן שצפויים משברים סביב עמידת המדינות ביעדים. נתוני המקרו שפורסמו החודש בארה"ב ובשווקים המתעוררים המשיכו להיות חיוביים. מנגד, מהנתונים שפורסמו באירופה נראה שהמיתון שם נמשך".

על פי התחזית המעודכנת של הבנק ל-2013, שיעור האינפלציה בשנת 2013 צפוי להסתכם ב-1.8%.הצמיחה הצפויה לשנת 2013 עומדת על 3.8%.

התגובות להחלטת הריבית לא איחרו לבוא. צח ברקי הכלכלן הראשי של קבוצת דן אנד ברדסטריט סבור כי הותרת הריבית על כנה לא מפתיעה. לדבריו, "ניתן לראות שהפחתות הריבית האחרונות, הביאו להתייקרות מחירי הדירות ועליה בהיקף המשכנתאות, על אף ההגבלות שהטיל בנק ישראל על שוק המשכנתאות. מגמת העלייה בביקוש לדיור, תחת ההגבלות האחרונות, מביא למסקנה כי עיקר הביקוש בשוק הדיור נובע מצורך בסיסי (ולא מהשקעה). בטווח הקצר, צפויה להימשך מגמת הפחתות הריבית, למרות ההתייקרות הצפויה במחירי הדירות כתוצאה מכך". 

לטענת משנה למנכ"ל בבית ההשקעות סיגמא גולן ספיר, דבריו של נשיא הבנק האירופי המרכזי על שיפור המצב הכלכלי באירופה הם אלה שהביאו את נגיד בנק ישראל סטנלי פישר להחלטה להותיר את הריבית על כנה העדר האינפלציה מחד והמשך התנפחותה של בועת נדלן המוזנת מכסף זול בריבית נמוכה הן עובדות ידועות, ובנק ישראל מקפיד לציין אותן בכל החלטה. אפשר והתייצבותה של אירופה תפיח תקווה בצמיחה שתיובא הנה באמצעות היצואנים הישראלים, תעודד את הצמיחה במשק ואולי אף בהמשך תשחרר את האינפלציה ותחייב את הנגיד ברמת ריבית גבוהה מזו הקיימת כיום". 

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר: "בנתונים הקיימים הפחתת ריבית נוספת בחודשים הקרובים פירושה המיידי יהיה הנפת תמרור אזהרה מפני התגברות הסימנים להאטה הכלכלית במשק. בהינתן תחזית אינפלציה שנתית של בנק ישראל לשנת 2013 העומדת על 1.8%, הרי ריבית בנק ישראל הנוכחית הינה ריבית ריאלית אפסית ולפי שעה אין צורך להביאה לתחום השלילי".

ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים עופר קליין הוסיף: "נראה שבנק ישראל מכין את הקרקע להמשך הורדת הריבית ומגמיש את משקל מחירי הדיור בהחלטותיו תוך גלגול המשך הטיפול בנושא למגרש הממשלתי. לאחר הרכבת הממשלה ופרסום קווי היסוד הכלכליים יש סיכוי סביר להורדת ריבית נוספת, במיוחד במקרה שהשקל ימשיך ויתחזק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.