Forbes Israel Logo

בהתאם לציפיות: בנק ישראל הותיר הריבית ביולי על כנה – 1.25%

בהתאם לציפיות: בנק ישראל הודיע הערב כי החליט להותיר את הריבית במשק על כנה, 1.25%. בין הגורמים להחלטה: עקביות במדיניות שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

גורמים נוספים להחלטה היו על פי הודעת הבנק הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה שנמצאות סמוך למרכז יעד האינפלציה בטווח שבין 1.7% ל- 2%. עליית המחירים בפועל ב-12 החודשים האחרונים נמצאת סמוך לגבול התחתון של היעד אך היא צפויה לעלות למרכז היעד כבר ביולי הקרוב, בעיקר עקב עליית שיעור המע"מ.

"הנתונים שנוספו בחודש האחרון מצביעים על אפשרות של האטה בקצב גידול הפעילות בחודשים האחרונים", נאמר בהודעת הבנק. "שתי הפחתות הריבית בחודש האחרון מהוות בשלב הזה מענה להתפתחויות העולות מהנתונים הללו. תחזית הצמיחה המעודכנת של חטיבת המחקר לשנת 2013 נותרה ללא שינוי ואילו התחזית ל- 2014 עודכנה כלפי מטה בעיקר בגלל התוכנית התקציבית שאושרה לטיפול בגרעון התקציבי".

"העליה בתשואות על איגרות חוב בארה"ב, במידה ותמשך, עשויה למתן את הכוחות לייסוף השקל", הוסיפו בבנק. "המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים המובילים שבאה לידי ביטוי בריביות נמוכות ובהקלות כמותיות נמשכת בינתיים. נתונים מקרו כלכליים שהתפרסמו החודש מצביעים על תמונה מעורבת בארה"ב, סביבת מיתון באירופה, חולשה במשקים המתעוררים ומנגד התאוששות ביפן ובאנגליה. תחזיות הצמיחה העולמיות והתחזיות עבור המשקים המרכזיים עודכנו ברובן כלפי מטה".

צילום: מרק ישראל סלם

"במחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, נרשמה במרץ-אפריל ירידה של 0.1% לאחר 9 חודשים רצופים של עליות", סיימו בבנק. "כתוצאה מכך התמתן קצב עליית מחירי הדירות ב-12 החודשים שהסתיימו באפריל ל-8.9% לעומת 10% ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ. יחד עם זאת, מדובר בנתון בודד. יישום צעדי המיסוי בתחום הדיור שאושרו על ידי הממשלה, צפוי למתן את הביקושים בשוק הדיור".

בסקר שערך אתמול פסגות בקרב כ-350 יועצי השקעות עלה כי 78% מהיועצים בבנקים העריכו שבנק ישראל יותיר את הריבית ברמתה הנוכחית, 1.25%. היתר העריכו שהריבית תופחת בפעם השלישית ברציפות בתוך חודשיים. גם בסקר הריבית שביצע "בלומברג", 10 מתוך 17 החזאים הנסקרים סבורים היו שבנק ישראל יותיר את הריבית על כנה.

זוהי החלטתו האחרונה של נגיד בנק ישראל לפני שהוא מסיים את תפקידו ומפנה את מקומו לנגיד הנכנס, פרופ' יעקב פרנקל, והחלטתו האחרונה בה הוא מותיר את חותמו על המשק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.