Forbes Israel Logo

ביטקוין השלב הבא: התכוננו למטבעות הוירטואליים הלאומיים

בעודכם קוראים שורות אלה כל אחד מאזרחי איסלנד עומד להתעשר ב-30 אאורורה קוינס, שהם בערך 350 דולר בשלב זה. האאורורה קוין (Auroracoin) הוא אחד הניסיונות הרציניים הראשונים להשתמש במטבע קריפטוגרפי בהשראת הביטקוין, על מנת להציל כלכלה אירופית כושלת.

האאורורה קוין, הוא פרי יצירתו של איסלנדי המכנה עצמו באלדור פריג'אר אודינסון והוא יתחיל להיות מחולק היום בחצות לכל 330 אלף אזרחי המדינה. ההפצה תצא לפועל בשלבים ותמשך לאורך שנה שלמה. כבר כעת המטבע הווירטואלי האיסלנדי מחזיק בערך הרביעי בגובהו מבין המטבעות הווירטואליים, כאשר כל מטבע אאורורה שווה 0.02 ביטקוינים, אך ערכו צפוי לרדת בחדות כאשר כל אזרחי איסלנד יחלו להשתמש בו.

מצד שני, דווקא החלושה הגדולה ביותר של המטבע – האנונימיות היחסית שלו (אפילו באיסלנד) היא זו שאולי תשמור על ערכו מהתרסקות, לפחות בטווח הקצר. יחד עם זאת, המטבע נמצא תחת מעקב של הממשלה וועדה פרלמנטרית עוסקת בנושא.

האאורוה הוא למעשה תגובה למדיניות השליטה ההדוקה של הממשלה על ההון במדינה, מה שמקשה מאוד על האזרחים להעביר כספים אל תוך ומחוץ לאיסלנד. המצב נמשך כבר 5 שנים, לאחר שב-2008 בעקבות המשבר הכלכלי הגדול, חוקקו תקנות שהיו אמורות להיות זמניות.


300 מטבעות מתנה לכל אזרח. זה מה שיציל את הכלכלה האיסלנדית? | צילום: אתר אאורורה קוין

"הכלכלה האיסלנדית מדממת לאיטה", כתב אודינסון באתרו. "העם האיסלנדי מוקרב על מזבח הכלכלה הפגומה, המובלת על ידי אליטה העושה הון אסטרונומי ונתמכת על ידי הממשלה כביכול למען העם, אך בסופו של דבר על חשבון העם".

"כל הרעיון של האאורורה קוין הוא לספק לאיסלנדים אלטרנטיבה לקרונה, מטבע שהם נאלצים להשתמש בו בצער רב" הסביר אודינסון לאחרונה בראיון לוול סטריט ג'ורנל. "האיסלנדים יהיו חופשיים למכור את האאורורה קוין בכל מקום בהם יחפצו ולקנות כל מה שירצו – דולרים או כל מטבע אחר בבורסות החליפין. הם לא יזדקקו לרשות מהבנק המרכזי או מפוליטיקאים".

בעוד שהצלחתו של האאורוה קוין עדיין אינה ברורה, כבר מתנהל מיזם מקביל בספרד, שם הספיין קוין – מטבע ווירטואלי נוסף עם שאיפות לאומיות, צפוי להיות מחולק לאזרחים החל מאפריל. ובישראל? נראה כי אנחנו עדיין רחוקים מאוד מרעיונות מסוג זה, ולפי חוות הדעת השלילית מאוד שפרסמו גורמי הרגולציה במשק רק לפני כחודש, נראה כי לא יהיה קל למטבע וירטואלי מקומי (שכבר קיים) להצליח להתבסס ולהוות אלטרנטיבה לממסד הכלכלי הרשמי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.