Forbes Israel Logo

בירידה: קרנות הון הסיכון הישראליות גייסו במהלך 2013 רק 526 מיליון דולר

חברות ההייטק הישראליות מגייסות אמנם יותר כספים מבעבר, אך בכל מה שקשור לסצנת הון הסיכון, שנת 2013 נחתמה כמוצלחת פחות מקודמותיה עבור הישראליות. על פי דו״ח של חברת המחקר IVC-KPMG, בשנה האחרונה 13 קרנות הון סיכון ישראליות גייסו 526 מיליון דולרים בלבד, ירידה של קרוב ל-28 אחוזים בהשוואה ל-725 מיליון דולר שגויסו על ידי 14 קרנות הון סיכון ישראליות בשנת 2012.

בלטו במיוחד: Vintage ו-Aleph

בחישוב פשוט, ממוצע ההון שקרן הון סיכון ישראלית גייסה בשנה האחרונה הסתכם ב-41 מיליון דולר, לעומת  76 מיליון דולר בממוצע הגיוסים לקרן בעשור האחרון. אחת מהסיבות לירידת הממוצע, על פי הדו״ח, היא עצם העובדה שבשנה האחרונה הוקמו מספר רב של מיקרו-קרנות, המשקיעות בעיקר בחברת בשלבי סיד. נתח השוק של הקרנות הללו עלה ל-24 אחוזים, הגבוה ביותר ב-3 שנים האחרונות.

קשה יותר לגייס הון ראשוני | צילום: shutterstock

על פי הדו״ח, שתי קרנות ישראליות בלטו במיוחד והצליחו לעבור את רף ה-100 מיליון הדולר לקרנות שלהן בשנה החולפת: הקרן השישית של Vintage Ventures, המתמקדת בהשקעות בשלבים שלאחר שלב הסיד, אשר הצליחה לגייס סכום של 161 מיליון דולר. בנוסף, קרן אלף, אשר הוקמה ב-2013 על ידי מייקל אייזנברג ואדן שוחט, שהצליחה לגייס 151 דולר. שתי הקרנות הללו תפסו נתח כולל של 59% מכלל ההון שגויס על ידי קרנות הון הסיכון הישראליות בשנת 2013. לשם השוואה, בשנת 2012, גייסו קרנות הון הסיכון פיטנגו, סקויה ומאגמה למעלה מ- 100 מיליון דולר כל אחת, והגיעו לנתח של 84 אחוזים מסך ההון שגויס באותה שנה.

פחות להשקעות ראשונות, יותר להשקעות המשך

נתח השוק של המיקרו-קרנות בשנת 2013 עומד על 24% מסך הכספים שגויסו על ידי קרנות הון הסיכון הישראליות – סכום של 124 מיליון דולר. למרות שמספר הקרנות הללו ירד ל-8, בהשוואה ל-9 ו-11 בשנים הקודמות, מדובר על צמיחה משמעותית בנתח השוק של המיקרו קרנות. תופעת המיקרו קרנות הפכה לשכיחה בעיקר בשלוש השנים האחרונות, כאשר 58% מההון שגויס בעשור האחרון גויס בשלוש השנים האחרונות.

באופן כללי, בשנה האחרונה ניתן לשמוע רחשים בקרב חברות סטארטאפ חדשות על כך שקשה יותר לגייס הון ראשוני מקרנות הון סיכון בהשוואה לשנים עברו, למרות התנופה המחודשת של המיקרו-קרנות. על פי IVC, ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות עומד על 1.6 מיליארד דולר בתחילת 2014, כאשר מתוכו סכום 359 מיליון דולר, או 22% בלבד מוקצים להשקעות ראשונות, ואילו יתר הכסף מיועד להשקעות המשך. אולי לנתון זה ניתן להוסיף את העובדה שחמש מתוך 13 קרנות הון סיכון ישראליות שגייסו הון בשנת 2013, מנוהלות על ידי גופים חדשים בשוק הון הסיכון המקומי, אשר אחראיים לגיוס 42% מסך ההון שגויס אשתקד.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

צפו: קטנוע שנוטה בהתאם לתנועות הגוף

Kranium: קסדת הנייר שתציל את ראשכם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.