Forbes Israel Logo

בלבול מוח: מחקר חדש גילה שהזיכרון והריכוז שלנו משתנים עם עונות השנה

אם הראש שלכם מרגיש מעורפל יותר במהלך החורף, מאוד יתכן "שהכל בראש שלכם". לפי מחקר חדש במדעי המוח, העונות משפיעות על תפקוד המוח באופן מובהק יותר ממה שאנו מבינים.

חוקרים ערכו מבחנים של זיכרון ותשומת לב בקרב קבוצה של 28 משתתפים בריאים בנקודות שונות במהלך השנה, תוך שהם גם סורקים את מוחותיהם באמצעות מכשיר FMRI. התוצאות הראו דפוסים מובהקים של פעילות מוחית המשתנה מעונה לעונה, שעמדו בקורלציה לתוצאות של מבחני הריכוז והזיכרון.

באופן ספציפי, 'זיכרון עבודה' (המקום בו המוח שלנו שומר מידע בזמן שאנו ניגשים לביצוע משימות במהלך היום) מסתמן כחזק ביותר במהלך הסתיו והוא נחלש ביותר במהלך האביב. היכולת לשמור על קשב מתמשך מסתמנת כחזקה ביותר במהלך הקיץ והיא חלשה ביותר במהלך החורף.

Fotolia :בקיץ המוח שומר יותר על קשב ובסתיו 'זיכרון העבודה' חזק יותר | אילוסטרציה

בעוד שמחקרים קודמים קישרו בין שינויים עונתיים במצבי הרוח לתנודות בפעילות המוחית, המחקר הנוכחי חשף עוד פקטור רלוונטי: שינויים באורך היום. המוח שלנו מקצה פחות משאבים לשמירה על הריכוז במהלך החורף, כשהימים הם הקצרים ביותר. בקיץ, כשהימים ארוכים, המוח שלנו מחריף את תשומת הלב שלנו. משאבי הזיכרון מסתמנים כמשתנים בדיוק בתקופות האביב והסתיו בהן משתווה אורך היום והלילה.

על אף שאין זה לגמרי ברור מדוע תפקוד המוח עובר תהליך של גאות ושפל במקביל לעונות השנה, החוקרים סבורים שהמוח שלנו התאים את עצמו לשינויים העונתיים הללו כדרך לשמור על ביצועים פחות או יותר יציבים לאורך השנה כולה. כמו תרמוסטט נוירולוגי, התאמתו של המוח לתנודות שחלות באורך היום עשויות לשמור עליו קרוב יותר למצב יציב, סביב נקודה מוצא ממוצעת אחת לאורך התקדמות השנה.

המחקר פורסם במגזין המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences, תחת הכותר "Seasonality in human cognitive brain responses".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.