Forbes Israel Logo

בלי ידיים: נראה שהמירוץ לפיתוח המכונית האוטונומית בשיאו

דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם הולכים לישון, בידיעה שהשארתם את המכונית שלווה ורגועה בחניה הביתית. קמים בבוקר, מגיעים לחניה ומגלים שהמכונית הוחלפה בדיסקרטיות בדגם משודרג. זה לא מדע בדיוני, זה קרה, פחות או יותר כך, ללקוחות יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית טסלה.

במהלך הלילה, באמצעות עדכון תוכנה אוטומטי, זכו לקוחות דגמי מכוניות הסלון טסלה מודל S לשדרוג למכונית חצי־אוטונומית. הרכיב האוטונומי שהותקן מכונה אצל האמריקאים "אוטו פיילוט" (AutoPilot). המשמעות היא שדגמי המודל S, גם חלק מהמשומשים, יכולים כעת לשמור באופן אוטומטי על מרחק מהמכונית שלפניהם וגם לשמור על נתיב הנסיעה באופן אקטיבי, כלומר – להפנות את ההגה לכאן ולשם לפי הצורך, וכל זאת בלי התערבותו של הנהג. המכוניות הללו מזהות ולומדות תמרורי נסיעה ורמזורים, ונזהרות מאליהן ממכוניות אחרות ומהולכי רגל.

במכוניות טסלה מודל S מדגמי 2015, פחות או יותר, מותקנים רכיבים שמאפשרים להן לבצע את המהלכים האוטונומיים הללו: מצלמות, חיישנים אקוסטיים ורדארים יוצרים תמונה דיגיטלית חיה של סביבת המכונית, וכל המידע הזה משוגר למחשב. המחשב מעבד את המידע ומפעיל את המנוע והבלמים, את ההגה ואת מערכות ההתראה, כך שהנסיעה תעבור בשלום.

אילוסטרציה: יח"צ | F015 הקונספט העתידני של מרצדס

היעד: אוטונומיות מלאה

נהגי טסלה מודל S, ששודרגו לאוטונומיה הזו, מוזהרים שלא לנסוע באופן רציף וקבוע עם מערכת האוטו פיילוט מופעלת. הסיבות מגוונות – המערכת עודנה חלוצית וייתכן שעם הזמן, בסיטואציות מסוימות, יתגלו כשלים. מעבר לזה, רשויות החוק וחברות הביטוח ברחבי העולם עדיין אינן יודעות כיצד להתמודד עם תאונה שתיגרם על ידי מחשב.

בקצה לוחות מעקב הפרויקטים של רבות מיצרניות הרכב בעולם נמצא יעד ברור: להוציא לשוק מכונית אוטונומית לגמרי. הכוונה איננה למכונית שתסתפק באפשרות שמירה אקטיבית על נתיב או בלימת חירום אוטומטית, אלא במכונית שבה נקליד כתובת טרם היציאה לדרך, והיא תיקח אותנו לשם מאליה.

מדובר בעתיד מדהים ומצמרר כאחד: המכונית לא תזדקק לנו כלל כדי להגיע ממקום למקום. יהיה אפשר, למשל, לשלוח פיצה, סושי או חבילות דואר ללא שליחים. יהיה אפשר לשלוח את המכונית להחנות את עצמה בחניון שמחוץ למרכז העיר, או לסיים את הנסיעה ולשלוח את המכונית לשימוש בן או בת הזוג.

והדמיון רק מתחיל לעכל את האפשרויות. המכונית האוטונומית תאפשר נסיעות ברכב פרטי גם לעיוורים, לילדים ולקשישים. היא עשויה למנוע כמעט לחלוטין את האפשרות להיפגע בתאונת דרכים, היא תקל מאוד על יצירת קהילות של שיתוף נסיעות, ותאפשר לסמס ולהתעסק בטלפונים החכמים שלנו כמה שרק נרצה.

אך טכנולוגיית המכונית האוטונומית אינה מושלמת וישנם גם כמה כשלים ובעיות שיתלוו אליה. הבעיה המרכזית מובנת בעיקר במקומות מוכי טרור, כמו ישראל. עצם המחשבה על האפשרות להשתלטות עוינת על מכונית מרחוק, אינה נעימה. השתלטות

עוינת על מכונית יכולה להתחיל בפגיעות רכוש, כמו גניבות רכב, לעבור דרך גרימת תאונות דרכים מכוונות ולהגיע עד למשלוח מכוניות תופת בלתי מאוישות. נוסף לכך, תקלות במערכות האוטונומיות עשויות להביא לתאונות קשות ולפגיעות בסביבת המכונית, כמו גם לניווט שגוי, בהנחה שמערך המפות אינו מעודכן עד לרגע.

בעיה נוספת של המכונית האוטונומית מופיעה בסגנון הנהיגה שלה. נהג "מעגל פינות" הרבה פעמים, שומר על מהירות גבוהה מהמותר כשהסביבה עושה זאת גם, מאיץ לפתע כדי להימנע מרמזור אדום, או עובר נתיב בהפתעה. ההתנהלות הזו, על אף שלרוב אינה חוקית, היא נורמטיבית ומקובלת. מכונית אוטונומית תהיה מחויבת, מן הסתם, לנסוע בתחומי החוק, וכך הנסיעה בה תדמה בשנים הראשונות לנסיעה עם נהג איטי במיוחד.

צילום: יח"צ | A7 צוות המכונית האוטונומית אאודי

מירוץ הפיתוח בשיאו

אנחנו נלמד לחיות עם היתרונות, והצד של החסרונות בוודאי ילוטש וישתפר עם הזמן. השאלה הגדולה היא "מתי כל זה יקרה?" התשובה בשתי מילים – לא ברור. הטכנולוגיה אינה רחוקה מבשלות מלאה. ניסויים במכוניות אוטונומיות החלו כבר לפני כ־90 שנה, ובמהלך השנים הופיעו לא מעט אבות טיפוס של מכוניות אוטונומיות, בעיקר מצדם של צוותי מחקר באוניברסיטאות, אבל גם אצל אחרים, כמו מרצדס, ג׳נרל מוטורס וסיטרואן, שערכה ניסיונות לאוטונומיה באייקון המוטורי, סיטרואן DS.

במרוץ הפיתוח הכי עדכני פעילות כמה וכמה חברות טכנולוגיה ויצרניות רכב. מובילאיי הישראלית, המומחית בתחום הראייה הממוחשבת, ונמצאת בקשר הדוק עם מספר רב של יצרני רכב, מפתחת יכולות אוטונומיות־רובוטיות עבור התעשייה. גוגל, ביידו (Baidu) הסינית וטסלה נמצאות ככל הנראה על סף השקת מערכת אוטונומית מלאה, וכמה יצרניות, שהבולטות שבהן הן מרצדס, קבוצת פולקסווגן, וולבו וניסאן, ערוכות להשיק מערכות פעילות של מכוניות שיידעו להסתדר לבד בתוך התנועה, כולל מעברי נתיבים, בלי התערבות הנהג.

עושה רושם שבתוך כחמש עד עשר שנים כל יצרני הרכב הגדולים בעולם יחזיקו באבטיפוס פעיל של מכונית שלא רק יודעת לנסוע באוטונומיות מלאה, מראשית הנסיעה ועד סופה, אלא גם בשלה להימכר לצרכן.

אך הסיבה שלא נזכה, כנראה, לרכוש לעצמנו מכונית אוטונומית מלאה בשנים הקרובות אינה נמצאת בטכנולוגיה ובמרוץ הפיתוח. העיכוב הוא רגולטורי ונעוץ בחששות של ממשלות לאשר תנועה חופשית של מכוניות אוטונומיות בכבישיהן. מסיבה זו, מעטות כיום המדינות המאשרות נסיעה של מכוניות ללא נהג בכבישיהן.

מדינות בודדות בארה"ב (כמו קליפורניה, נוואדה ופלורידה) וכמה מדינות באירופה (כמו גרמניה, בלגיה, בריטניה ושבדיה) מאשרות כיום הפעלה כזאת או אחרת של מכוניות ניסיוניות שנוסעות מאליהן בכבישיהן הציבוריים. במרבית מדינות העולם, כולל

המדינות שהזכרנו, יידרשו עוד שנים של תהליכי חקיקה מורכבים, עד שיהיה ניתן לשלוח מכונית לקבל החלטות נהיגה בעצמה בתוך התנועה.

הציבור דווקא מעוניין במכונית הרובוטית הזאת. אם לשפוט לפי כמה וכמה מחקרים וסקרי שוק שבוצעו ברחבי העולם, אף על פי שהציבור עדיין אינו מכיר בפועל את המכונית האוטונומית, ולמרות החששות וחוסר הידיעה, עשרות אחוזים מהציבור כבר מעוניינים ברכישת מכונית כזו, ואפשר להעריך שעם ההיכרות מקרוב עם הטכנולוגיה, והוכחת היכולת שלה, יגדל משמעותית היקף העניין במכונית אוטונומית.

האוטונומית של גוגל | צילום: יח"צ

מומחית בחניות צפופות

אז ייקח עוד זמן עד שנקנה אחת כזאת לעצמנו, אבל כבר כיום אפשר ליהנות מחלק מכובד מיכולות הנסיעה האוטונומית, במכוניות שאפשר לרכוש אפילו בישראל. מבין יצרני הרכב המסורתיים, מרצדס הוא היצרן הבולט במרוץ אחר המכונית האוטונומית. מכונית הסלון החדשה של היצרן, שמושקת בימים אלה, מרצדס E קלאס, היא המחשה של היכולות המתקדמות ביותר שניתן לרכוש כבר כעת. המכונית, ובעיקר כשהיא מצוידת בחבילה האוטונומית (Drive Pilot), מכילה חיישני רדאר, קולטני GPS ומצלמות סטריאופוניות כדי לחוש בסביבה ולנהוג את עצמה באופן עצמאי בתנאים שונים. במשיכת ידית האיתות היא תעבור נתיב, 'תתיישב' מאחורי מכונית כדי לשמור על המסלול ועל מהירות התנועה, תבלום בעצמה ותפנה את ההגה כדי למנוע פגיעה במכוניות או הולכי רגל. היא אפילו תצא בעצמה מחניה צפופה, באמצעות שלט רחוק.

גם בדגמים של כמה יצרני יוקרה אחרים, כמו אאודי, אינפיניטי, וולבו, כבר מוצעות מערכות שמירה אקטיבית על הנתיב, כשהמכונית מפעילה בעצמה את ההגה. המערכות הללו אינן מושלמות ומטרתן למנוע סטייה מהנתיב יותר מאשר ליצור סביבת נהיגה עצמאית. מערכות כאלה הולכות ונעשות נגישות

יותר, ולאחרונה הפתיעו יבואני קיה, כשהתקינו מערכת כזאת בספורטאז׳ החדשה, במחיר הנמוך מ־140 אלף שקל.

מערכת אוטונומית מסקרנת נוספת שאפשר לרכוש כיום בישראל היא מערכת בקרת השיוט האדפטיבית. המערכת הזו מזכירה את בקרת השיוט (קרוז קונטרול) שאנחנו מכירים משנות ה־70, אולם כאן נמצאת המהפכה. המערכת האדפטיבית המודרנית מזהה מכוניות וכלי רכב אחרים בנתיב הנסיעה, מאטה את הקצב לפי הצורך, וכשהעיכוב עוזב את הנתיב, היא מחזירה את הרכב לקצב שהנהג הגדיר מראש.

מערכות בקרת שיוט אדפטיביות מוצעות בכמה וכמה מכוניות יוקרה, מהגרמנים המפורסמים ועד ללקסוס, יגואר ולנד־רובר, ולאחרונה אפשר להשתמש בהן גם בכלי רכב נגישים יותר, ממיצובישי אאוטלנדר דרך סיטרואן C4 גרנד פיקאסו וכלה בניסאן קשקאי.

מערכת אוטונומית נוספת, שהיא גם מערכת בטיחותית ממדרגה ראשונה, היא מערכת הבלימה האוטונומית. זו מזהה אובייקט מול המכונית מהר יותר מכפי שהנהג מזהה (בעיקר אם הוא בטלפון…), מתריעה בפניו ואף מפעילה בעצמה את מערכות הבלימה, כדי למנוע תאונה. מערכות כאלה מזהות מכוניות אחרות, והטובות שבהן מזהות גם אובייקטים קטנים יותר, כמו רוכבי אופניים והולכי רגל.

הבשורה היא שהמערכת האוטונומית החשובה הזו מוצעת כיום בישראל בלא מעט דגמים, כולל מכוניות זולות במיוחד. מערכת בלימה אוטונומית קיימת לא רק בדגמי יוקרה, אלא גם בניסאן קשקאי, בכמה מדגמי מאזדה 3, בפיאט 500X ובמכוניות העירוניות פולקסווגן אפ, סקודה סיטיגו וסיאט מי.

ב.מ.וו סדרה 7, יכולה להחנות את עצמה ללא נהג | צילום: יח"צ

חזון מופרך?

בסוף 2012 הכריזו אנשי וולבו השבדים על חזון קיצוני: בשנת 2020 איש אינו צפוי להיהרג או להיפצע קשה באף אחד מרכבי השטח או המכוניות של החברה. אי אפשר לערוב למי שינסה לפגוע בעצמו בכוונה, או להימנע מקריסת בניין על מכונית של וולבו, אבל במקרה של נהיגה בכלי רכב של היצרן הזה, המכונית תגן עליו מפני פגיעה רצינית.

איך חזון קיצוני שכזה יכול לקרות? ההגנה תגיע הן באמצעות בטיחות פסיבית של מרכב חזק, חגורות בטיחות טובות וכריות אוויר מתוחכמות, והן באמצעות בטיחות אקטיבית. הבטיחות האקטיבית הזו היא במידה רבה מערכות הנהיגה החצי־אוטונומיות שהזכרנו – הבלימה האוטונומית, שמירת המכונית בנתיב וזיהוי המפגעים בסביבה.

עם ההטמעה של כל המערכות הללו בכמה שיותר מכוניות, עושה רושם שהחזון הזה יתממש במוקדם או במאוחר אצל רבים מדגמי יצרני העולם. גם אם ייקח עוד זמן עד שנהנה ממכונית אוטונומית לגמרי, נראה שכבר עכשיו אפשר ליהנות מחלק משמעותי מהיתרונות שמציעה הטכנולוגיה הזו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן