Forbes Israel Logo

בלי פטיש ואזמל: כיצד מתרחש תהליך "כריית" הביטקוין, והאם גם אתם יכולים? צפו בתיעוד המיוחד

בסיכום שנת 2013 בתחום הכלכלה, מטבע הביטקוין יהיה הזוכה הכמעט ודאי בפרס "תגלית השנה". המטבע הווירטואלי אמנם קיים כבר מספר שנים, אך העלייה החדה בערכו (מסנטים בודדים למטבע ועד למאות דולרים) והמשך התרחבות התופעה ברחבי העולם הביאו להפיכתו למותג פופולרי, אשר שגור בפי רבים ברחבי העולם – ולא רק בקהילת האינטרנט. בחודשים האחרונים התופעה פרצה גם לתודעה הישראלית בתהודה גדולה, ופרסומות לבתי השקעות ומסחר בביטקוין החלו לצוץ בכל פינה.

אך מעבר למסחר במטבע הווירטואלי, רבים אינם מבינים לחלוטין כיצד מונפק המטבע המדובר. התשובה לכך, ממש כמו תהליך ההנפקה עצמו ("כרייה" על פי המונח המקובל), מורכבת למדי.

קביעת ערכו של המטבע, תהליך המסחר בו ומערך האבטחה פועלים כולם על בסיס אלגוריתם מתקדם ומורכב, אשר הולך ומפותח מדי יום על ידי מתכנתים מרחבי העולם. המתכנתים אשר מצליחים לקדם את האלגוריתם בצעד ממשי ("בלוק") זוכים לתגמול עבור עבודתם, בצורת תשלום בן מספר מטבעות ביטקוין. מכיוון שהנפקת המטבע הווירטואלי תיעצר כשיגיע לרף 21 מיליון המטבעות, ה"כורים" ברחבי העולם נמצאים בתחרות עזה על זכייה במטבעות אשר יונפקו בעתיד.

אך חישוב האלגוריתם המורכב אינו משימה קלה כלל וכלל. למעשה, היא כלל אינה אפשרית מבלי ציוד משוכלל ומתקדם במיוחד, אשר כולל מחשבי-על בעלי מעבדים מפלצתיים, כרטיסי זיכרון וליבות כפולות ומכופלות. לשם תהליך כרייה עצמאי, דרוש לא רק ידע רב והרבה מזל – דרושה גם השקעה כספית כבדה בציוד המתקדם ובעלויות התחזוק שלו.

בלתי אפשרי לבצע "כרייה" מבלי ציוד מתקדם | צילום: רויטרס

לכן, ברחבי הרשת התארגנו לאחרונה "קבוצות כרייה". מדובר בקבוצות של מתכנתים אשר מחלקות בינהן את העבודה, כך שכל חבר בקבוצה פועל על חלק קטן מהמשימה הכוללת. באם אכן יצליחו במשימתם לבסוף, מתוגמל כל חבר באופן יחסי לתרומתו בפיתוח וחישוב האלגוריתם.

אך גם עבור החברים בקבוצות הכרייה, אין מדובר במשימות קלות אשר ניתן לבצע באמצעות מחשב ביתי פשוט. אחד הפתרונות לשם כך מוצע על ידי חברת KnCMiner האמריקאית, אשר משווקת ואף מאפשרת השכרה של קפסולה ייחודית, אשר מאפשרת לבצע תהליכי כרייה מבלי להזדקק למכשור המתקדם ועלויות התפעול הכבדות.

"הכרייה צריכה להיות זמינה לכל אדם, מבלי קשר לרמת המומחיות שלו או הציוד הנמצא ברשותו" נכתב באתר החברה. לשם כך פיתחו את המכשיר המתקדם, אשר נראה כמזוודה אישית ומשלב ליבות ומעבדים חזקים במיוחד לכדי מארז אחד. באמצעותו, כל משתמש יוכל להחל בתהליך כרייה באופן מצומצם, ובעלויות נמוכות במיוחד.

לקראת השקת המכשיר, ב- KnCMiner הזמינו את כתב פורבס למעבדות החברה לצלם את פעילות המכשיר המתקדם. צפו בסרט וגלו – כיצד נראה ציוד ה"כרייה" של שנת 2013. רמז: פטישים ואזמלים לא תמצאו שם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן