Forbes Israel Logo

בנט מקשיח את התנאים להיטל על יבוא: "רפורמה שתגביר התחרות"

שר הכלכלה, נפתלי בנט, החליט היום להקשיח את התנאים להטלת היטלים על יבוא. בנט הודיע כי בניגוד למצב שהיה קיים עד עתה, בו לשר היה שיקול דעת עצמאי, יהיה מעתה שר הכלכלה מחויב להתייעץ בוועדה מקצועית המורכבת מנציגי ממשלה והמגזר העסקי גם לפני הטלת היטל בטחה או היטל הגנה.

בפועל, החליט השר בנט להשית על עצמו מגבלות ולצמצם את הגמישות המוקנית לו להטלת היטלי הגנה על התעשייה הישראלית במצבים בהם קיים גידול משמעותי ביבוא, כזה שעלול לגרום נזק חמור לענף יצרני מקומי.

עוד החליט שר הכלכלה כי על הממונה על היטלי סחר לעשות מאמצים להרחבת בסיס הנתונים והעובדות שעל בסיסם מתבצעת החקירה. ההרחבה תתבצע באמצעות ניסיון לאיתור מידע נוסף על חומרים המתקבלים אצלו מידי חברות מתלוננות.

בנוסף, החליט השר כי בטרם הטלת היטל, על שר הכלכלה יהיה לקבל חוות דעת מקצועיות מהממונה על הגבלים עסקיים, הממונה על התעסוקה וממנהל מינהל תעשיות על מנת לאפשר לו לקבל תמונה רחבה ככל הניתן על ההשלכות המשקיות העשויות לנבוע מהטלת היטל או מאי הטלתו.

צילום: מרק ישראל סלם

"להחלטה על הטלת היטל עשויות להיות השלכות רוחביות על המשק", אמר היום בנט. "מטרת הנוהל החדש היא להעריך השלכות של היטל אפשרי גם על התחרותיות בשוק, התעסוקה והתעשייה בכללותה. לאחר שכל השיקולים יילקחו בחשבון, תתקבל החלטה האם להטיל היטל ובאילו תנאים".

יחידת היטלי הסחר במשרד הכלכלה ממונה על ניהול חקירות והוצאת המלצות להטלת היטלים במקרים של חשד ליבוא במחירי היצף, או כאשר במדינת מקור היבוא קיים סבסוד למוצר. היחידה אמורה להבטיח תחרות הוגנת בשוק המקומי וכן להגן על התעשייה המקומית כאשר קיימות נסיבות כלכליות המצדיקות זאת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.