Forbes Israel Logo

בנק ישראל: "בניכוי השפעת הפקת הגז – המשק נותר ללא שינוי"

"ההאצה בקצב הצמיחה נובעת בעיקרה מכך שברבעון השני החלו בהפקת הגז; בניכוי השפעת ההפקה המשק עדיין נמצא בסביבת הצמיחה שאפיינה אותו בשנתיים האחרונות" – כך עולה מדיווח שפרסם בנק ישראל אודות הדיונים המוניטריים בבנק לשם קבלת החלטת הריבית לחודש ספטמבר.

מקור הצמיחה העיקרי של המשק לדברי הוועדה הוא הגידול בצריכה, ובמקביל חלה גם ירידה ביצוא – וזו קשורה ברמות הביקושים הנמוכות בשוק העולמי. "בחודש האחרון פורסמו נתונים המצביעים על מעבר לצמיחה חיובית מתונה באירופה והמשך הצמיחה בארה"ב; במידה וסימנים אלה יתמידו, הם עשויים לתמוך בייצוא", סבורים בבנק.

קרנית פלוג, מ"מ נגיד בנק ישראל ויו"ר הועדה המוניטרית | צילום: מרק ישראל סלם

נושא נוסף שעלה לדיון בוועדה היה התנודתיות הרבה הנצפית בשווקים הפיננסיים העולמיים בתקופה האחרונה. בין היתר הוזכרו עליית התשואות באיגרות החוב הממשלתיות באירופה ובארה"ב ויציאת הון בחלק מן השווקים המתעוררים, תופעות המתרחשות על רקע ההערכות שהבנק הפדרלי המרכזי יתחיל לצמצם בהדרגה את ההרחבה הכמותית עוד השנה. חברי הוועדה ציינו כי אי הוודאות לגבי העיתוי המדויק של תחילת התהליך, עוצמתו והשלכותיו צפויים להגביר את התנודתיות בשווקים הפיננסים.

חברי הוועדה דנו גם החודש בהשלכות הגידול המהיר במשכנתאות. צוין כי מחירי הדירות עלו בחודשים מאי-יוני ב-0.5 אחוז, ובמקביל עודכנו שלוש התצפיות החודשיות הקודמות כלפי מעלה. חברי הוועדה סברו כי הצעדים האחרונים שנקט המפקח על הבנקים – ההנחיות המגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה המרבית לפירעון ההלוואה – ממתנים את הסיכון היציבותי הנובע מהגידול וההרכב של המשכנתאות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.