Forbes Israel Logo

בנק ישראל הותיר את הריבית ברמה של 2.25%

בהתאם לתחזיות: בנק ישראל הותיר את הריבית במשק לחודש אוגוסט ברמה של 2.25%, למרות הירידה המפתיעה במדד המחירים לצרכן בחודש יוני.

השארת הריבית על כנה תואמת את תחזיות מרבית הכלכלנים, אשר העריכו בסקר של סוכנות הידיעות בלומברג כי בנק ישראל לא ימהר לבצע הורדת ריבית כבר החודש. 25 מתוך 27 כלכלנים בסקר העריכו כי הריבית תיוותר על כנה, לעומת שניים שצפו הורדת ריבית ל-2%.

מדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר הצביע על ירידה מפתיעה של 0.3% במחירים, למרות התחזיות לעלייתו, ובהמשך למדד אפסי בחודש מאי. בסך הכל, מתחילת 2012, וכן ב-12 החודשים האחרונים, הסתכם שיעור האינפלציה ב-1%, תחתית יעד האינפלציה השנתי של הממשלה.

הירידה במדד המחירים והאינפלציה הנמוכה תומכת בהורדת הריבית, אולם היחלשותו המתמשכת של השקל אל מול הדולר הקשתה על בנק ישראל לבצע הורדת ריבית מיידית, וההערכות הן כי למרות שהריבית נותרה החודש על כנה, ההורדה צפויה בחודשים הקרובים.

בנק ישראל ציין כי קיים חשש לירידת מדרגה בקצב הצמיחה, שממילא היה מתון יחסית בחודשים האחרונים. הסיבות העיקריות להותרת הריבית הן: האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על אחוז אחד והתחזיות לשנה קדימה נמצאות במרכז תחום יעד האינפלציה של בין 2.3% ל-2.4%. אולם העליה במחירי הסחורות והאנרגיה צפויה לקרב את האינפלציה למרכז תחום היעד.

בנוסף מציינים בבנק ישראל כי "החודש עלתה רמת האי ודאות ביחס למידת ההתמדה בקצב הצמיחה של הפעילות הריאלית שאפיין את התקופה האחרונה. אינדיקטורים שפורסמו החודש ממשיכים לתמוך בהערכה כי קצב צמיחת הפעילות במחצית הראשונה של השנה התייצב על מעט פחות מ-3%. מנגד, נתוני הייצוא לחודש יוני שרשמו ירידה חדה אשר הקיפה את מרבית הענפים, מעלים חשש כי המשק נמצא בתהליך של התמתנות נוספת בקצב הצמיחה".

בבנק התייחסו גם להחרפת המשבר באירופה. לטענתם, "מספר בנקים מרכזיים בעולם הורידו ריבית החודש. שרי האוצר של גוש האירו אישרו סיוע לבנקים הספרדיים והודיעו על צעדים שבכוונתם לנקוט בעתיד על מנת לסייע למדינות ובנקים המצויים במשבר, אם כי עדין לא ברור האם צעדים אלו אכן יצאו לפועל. הבנקים המרכזיים של בריטניה ויפן הודיעו על הגדלת תכנית רכישות האג"ח שלהן. שיעורי הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכים והשווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה זו על ידי אף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות".

למרות הורדת הריבית בחודש הקודם במטרה לסייע למשק הישראלי להתמודד עם הקשיים הצפויים לו ולמרות היחלשות השקל לעומת הדולר בעת האחרונה, החליט בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי ולהמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים ובפרט נוכח האי ודאות הגוברת במשק העולמי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן