Forbes Israel Logo

בנק ישראל: "המסר של S&P – אנו מאבדים שליטה על התקציב"

יעד הגירעון לשנת 2013 יהיה 4.65% והיעד ל-2014 יהיה 3% – כך אישרה היום הממשלה. הממשלה אישרה את ההצעה ברוב גדול, כאשר כל השרים תמכו בהצעה, מלבד עמיר פרץ אשר נמנע בהצבעה, משום שביקש לדון בנפרד ביעד הגירעון של כל שנה בנפרד. האישור מגיע אחרי ששר האוצר חזר בו ביום שישי האחרון מכוונתו הראשונית להגדיל את יעד הגירעון ל-4.9%, מה שהיה מאפשר לדחות חלק מהעלאות המסים המתוכננות.

יעד הגרעון ל-2013 ירד ב-0.25% בעקבות הביקורת הקשה מלשכת ראש הממשלה, בנק ישראל ומומחים בתחום. בהתייעצות עם נתניהו הוריד לפיד את יעד הגרעון ב-2.5 מיליארד שקל ל-46.5 מיליארד שקל בלבד (לעומת 50 מיליארד שקל בהצעה המקורית).

המשנה לנגיד בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, שהחליפה את הנגיד סטנלי פישר בישיבה, אמרה בישיבת הממשלה כי "גירעון של 4.65% השנה אחרי גירעון של 4.2% בשנה שעברה, הוא עדיין גבוה, ורצוי היה לצמצם אותו. עם זאת, העובדה שנעשה מאמץ לצמצם במקצת את הגירעון עוד השנה, משקפת את המחויבות של הממשלה לטפל בבעיה התקציבית". לדבריה, קשה לתקן את תוואי הגירעון כאשר אנו נמצאים בעיצומה של השנה, ובשעה שהתקציב החדש אמור לצאת לדרך רק בתחילת אוגוסט.

פלוג קראה לממשלה לייצר מנגנון מעקב ובקרה על ההתחייבויות העתידיות של הממשלה, כך שיהיו עקביים עם מגבלת ההוצאה. היא הדגישה כי לנושא זה יש חשיבות רבה כדי לוודא ש"ההתנהלות שהביאה אותנו לבעיה שבה אנו מנסים לטפל עכשיו לא תחזור על עצמה". הצורך הזה מתחדד לנוכח האתגר שצפוי לממשלה בתקציב 2015 – ההתחייבויות לשנת 2015 כבר חורגות מכלל ההוצאה.

על הורדת דירוג האשראי (ואזהרת חברת פיץ) אמרה פלוג: "המסר ששלחו לנו חברות הדירוג ביום חמישי האחרון, שאנחנו מאבדים שליטה על התקציב, היה ידוע ומובן לנו מזמן, לפחות מיולי 2012".

פלוג אמרה כי בנק ישראל מברך על קביעת יעד גירעון של 3% ל-2014. "זהו יעד נכון וחשוב, המצביע על המחויבות לחזור למשמעת פיסקלית, והוא מגלם מאמץ גדול הן של קיצוץ בהוצאות, ביחס להתחייבויות, והן בהתאמה של שיעורי המס ליעד זה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק


צילום: רויטרס

גם יעד הגרעון החדש נחשב גבוה מאד (לעומת היעד המקורי של 1.5% תוצר והיעד המעודכן של 3% שנקבעו בעבר). יצויין שהורדת דירוג האשראי המקומי על ידי חברת S&P תרמה להחלטת לפיד. באוצר רואים בצעד זה 'כרטיס צהוב' כנגד הגדלת הגרעון.

ביום חמישי האחרון הזהירה סוכנות דירוג האשראי פיץ' כי העלאת הגרעון ל-4.9% עלולה לפגוע בדירוג של ישראל. בכירים בממשלה חוששים כי גרעון עצום יפגע בדירוג האשראי החיצוני של ישראל , בהשקעות ובצמיחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.