Forbes Israel Logo

בנק ישראל: "הציבור חש מחסור בשטרות של 20 ו-50 שקל"

השימוש בשטר של 200 שקל גדל בעקבות הכספומטים, אולם הציבור חש מחסור בשטרות של 20 ו-50 שקל – כך נכתב בסקירה השנתית של מחלקת המטבע בבנק ישראל. אשתקד נמשכה מגמת הגידול במשקלו במחזור של שטר 200 שקל: ערכו של שטר 200 שקל במחזור גדל ב-16% עקב הגברת הפצתו במכשירים האוטומטיים למשיכת מזומנים.

מסקר שערכה מחלקת המטבע ב-2012 בנוגע להעדפות הציבור עולה כי הציבור מרגיש שזמינות השטרות 20 ו-50 שקל נמוכה ממה שהיה מעדיף. הציבור הרחב חש כך בעת תשלום במזומן, ובעלי העסקים חשים זאת גם בעת מתן עודף.

מטבע ה-10 אגורות מהווה כ-60% ממספר המטבעות במחזור, כי הוא משמש למתן עודף בתחבורה הציבורית העירונית. מנגד, מספר המטבעות של חצי שקל ירד כי תעריף הנסיעה העירונית בקווי "דן" ו"אגד" עלה ל-6.6 שקלים.

במטבע של שקל אחד מרבים להשתמש במדחנים ובמכונות ממכר, והוא היווה אשתקד 23% ממספר המטבעות במחזור. מנגד – השקל מהווה רק 3% ממספר המטבעות במחזור והמטבעות של 10 ו-5 שקלים היוו 3% ו4% בהתאמה מסך המטבעות במחזור.

צילום: רויטרס

בשנת 2012 נמשכה מגמת הגידול במספר האמצעים למשיכת מזומנים. עיקר הגידול נרשם במכשירים להפצת מזומנים (cash dispenser machines); אלה הן מכונות בבעלות חברות פרטיות, ומתפעלים אותן בתי העסק שבהם הן מוצבות. יש לציין שבהיותם מכשירים פרטיים, השטרות המוזנים בהם אינם נבדקים במכונות לזיהוי זיופים ולבקרת האיכות שבנק ישראל מטיל על מרכזי המזומנים. כן התווספו אמצעי משיכה ברשתות השיווק ובתחנות הדלק. במקביל, הוסיפו התאגידים הבנקאיים מכשירים להפקדת מטבעות ושטרות בשירות עצמי, במטרה לייעל את השירות ללקוח ולהוזיל את עלויות הטיפול במזומנים.

המזומן ממשיך להיות אמצעי תשלום מרכזי. בשנת 2012 נמשך על-ידי הציבור (מהבנקים ומהמכשירים האוטומטיים) סך של 205 מיליארד שקל – גבוה מהיקף העסקאות בכרטיסי האשראי שעמד על כ-139 מיליארד שקל. מהסקר שנערך עולה גם כי המזומן מהווה אמצעי תשלום עיקרי בסכומים הנעים בין 100 ל-200 שקל. אחריו באים כרטיסי האשראי, ואילו השימוש בהמחאות בעסקאות כאלו הוא מועט.

בנק ישראל צפו להנפיק את סדרת השטרות החדשה בשני סבבים, כאשר השטרות בערכים של 50 ו-200 שקל יונפקו במחצית השנייה של 2014 ולאחר מכן (במחצית הראשונה 2015) יונפקו שני העריכים האחרים (20 ו-100 שקל).

ערכו של מחזור המטבע גדל אשתקד ב-12% והגיע לכ-55 מיליארד שקל. הירידה בריבית הגדילה את הביקוש לכסף (ולמזומנים) על פני פיקדונות נושאי ריבית. מחזור השטרות הגיע אשתקד ל-97% מסך ערך המחזור כולו (53.1 מיליארדי שקל), וחלקו של מחזור המטבעות עמד על 3% (1.7 מיליארדי שקל).

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.