חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בנק ישראל: מחירי המוצרים משתנים כל 9-6 חודשים – לרוב כלפי מעלה

משך הזמן הממוצע בין שינויי מחירים של מוצרים ושירותים בישראל הוא בין 6 ל-9 חודשים, כאשר ב-66% מהמקרים המחירים עולים בתום התקופה, בשיעור ממוצע של כ-10% – כך עולה ממחקר משותף שנערך על ידי בנק ישראל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

המחקר בחן את התנהגות המחירים המרכיבים את מדד המחירים לצרכן באמצעות בסיס נתונים, שכלל יותר מ-3 מיליון תצפיות ומשמש לחישוב מדד המחירים לצרכן על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

על פי בנק ישראל, השימוש בנתונים אפשר לבחון באופן פרטני את משך הזמן בין עדכוני מחירים, גודל השינוי במחירים של מוצרים ושירותים שונים, ואת הגורמים המשפיעים עליהם. נמצא שיש שוני גדול בהתנהגות המחירים של מוצרים ושירותים שונים. בעוד משך הזמן הממוצע בין שינויי מחירים של שירותים, בתוכם בריאות וחינוך, הוא כ-16 חודשים, מחירי מוצרים אחרים משתנים כל כ-8 חודשים, ובפרט, מחיריהם של מוצרי האנרגיה המשתנים כל כ-3 חודשים.


צילום: מרק ישראל סלם

הגודל הממוצע של שינויי המחירים על פי המחקר הוא כ-3.5%, אולם הוא משקף שינוי ממוצע של כ-10% בעליות מחירים, המהוות כ-66% משינויי המחירים, וירידה ממוצעת של כ-10% כאשר המחירים יורדים.עוד נמצא כי בכל חודש משתנה בממוצע כחמישית ממחירי המוצרים. שיעור זה קטן במקצת כאשר האינפלציה נמוכה יותר.

החוקרים מצאו גם רשתות השיווק משנות את המחירים בכל 5 חודשים בממוצע, לעומת חנויות המכולת, בהן המחירים משתנים רק אחת ל-10 חודשים.

המחקר גילה גם כי לסביבת האינפלציה השפעה על התנהגות המחירים. באינפלציה נמוכה יותר משך הזמן בין שינויי מחיר מתארך וגודל העדכון של המחיר קטן. לציפיות לאינפלציה נמצאה השפעה חזקה יותר מאשר לאינפלציה בפועל; שונות גדולה יותר באינפלציה על פני זמן מקצרת את משך הזמן בין עדכוני מחירים.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן