חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בנק ישראל מטיל פצצה: הפחית את הריבית ל-1.5%; ירכוש 2.1 מיליארד דולר

הודעה דרמטית של בנק ישראל: בעקבות הפיחות בדולר החליטה הוועדה המוניטרית שלא לחכות להודעת הריבית שהייתה צפויה להתפרסם בשבוע הבא, ולהפחית את הריבית ב-0.25% ל-1.5% כבר ב-17 במאי. במקביל הודיע הבנק כי יחל בתוכנית רכישת מט"ח כדי לקזז את השפעות התחזקות השקל על רקע תחילת הפקת הגז ממאגר תמר. בסך הכל צפוי הבנק לרכוש כ-2.1 מיליארד דולר ב-2013. בעקבות ההודעה מתחזק הדולר. היציג נקבע על 3.571 שקלים, אך כעת מטפס המטבע במסחר הרציף ב-1% ונסחר סביב 3.6 שקלים.

"לנוכח התמשכות מגמת הייסוף של השקל, על רקע תחילת הפקת הגז ממאגר "תמר", הפחתת הריבית על ידי בנקים מרכזיים רבים ובראשם הבנק המרכזי האירופאי, ההקלה הכמותית במשקים מובילים בעולם והעדכון כלפי מטה בתחזיות הצמיחה העולמיות, החליטה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל לקבל החלטות שלא במסגרת התוכנית הרגילה", נכתב בהודעת הבנק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בבנק ישראל מציינים כי סביבת האינפלציה נמצאת מתחת למרכז היעד וצפויה להישאר בתוך תחום היעד גם בשנה הקרובה. כמו כן, פעולות שנקט הפיקוח על הבנקים בעבר ממתנות את ההשפעה שיש לריבית המוניטרית של בנק ישראל על שוק הדירות.

חוששים מ"המחלה ההולנדית"

במקביל להחלטה על הפחתת הריבית, הודיע הבנק על תוכנית רכישת מט"ח בשווי 2.1 מיליארד דולר, בניסיון לאזן את ההשפעות של מאגר הגז הטבעי תמר. "הפקת הגז בישראל גורמת לשיפור בחשבון השוטף שמוביל ללחצי תיסוף על שער החליפין. התופעה הזו, המכונה 'מחלה הולנדית', עלולה לפגוע במשק הישראלי. על רקע זה, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מודיעה על תוכנית רכישות מט"ח שתקזז את ההשפעה של הפקת הגז על שער החליפין", הודיעו בבנק. 

על פי ההחלטה, החל מ-2013 ובשנים הבאות ירכוש בנק ישראל מט"ח "בכמויות המותאמות עם ההשפעה של הפקת הגז על מאזן התשלומים". בבנק מעריכים כי ב-2013 השיפור בחשבון השוטף יהיה 2.8 מיליארד דולר, ועל כן ירכשו מט"ח ב-2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה. בבנק מציינים כי תוכנית זו תיבחן מחדש עם הפעלתה של "קרן העושר", הצפויה במהלך 2018.

בבנק הוסיפו כי הסכומים שירכשו במסגרת תוכנית זו יתווספו ליתרות המט"ח של בנק ישראל אך ינוהלו בנפרד לאופק ארוך יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן