Forbes Israel Logo

“בנק ישראל מסתכן בהוספת שמן למדורת מחירי הדיור המבעבעת”

בנק ישראל הפתיע והוריד בפעם השנייה בשלושה חודשים האחרונים את הריבית במשק לחודש ינואר 2013 ב-0.25% וכעת היא יורדת מ-2% ועומדת על 1.75%. הורדת הריבית עומדת בניגוד להערכות מרבית האנליסטים אשר חזו כי למרות הירידה המפתיעה במדד המחירים לצרכן, הבנק לא ימהר להוריד את הריבית.

הפתעה במשק: בנק ישראל שוב הוריד את הריבית – ל-1.75%

"בנק ישראל ממשיך לשאת את הנטל של המדיניות הכלכלית וממלא את החלל שמותירה הממשלה. למרות הורדות הריבית שביצע בשנה האחרונה, המשק ממשיך להיחלש וכעת לא רק הביקושים ליצוא הישראלי ירדו, אלא גם ניכר רפיון בביקושים המקומיים", אומר הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי

"בנק ישראל מתהלך בין שתי מלכודות כלכליות אליהן עלולה להוביל מדיניות הריבית נמוכה. מצד אחד, תוך כדי הורדת ריבית מחירי הדירות ממשיכים לעלות ולנפח את בועת הנדל"ן. במקביל, הממשלה מגדילה את הגירעון ועל ידי כך מנטרלת את יכולתה לפעולה לחידוש הצמיחה במשק ומעלה את הסיכון הכלכלי הקשור באובדן שליטה על ההוצאות. אם מחירי הדירות לא יעצרו בחודשים הקרובים ו/או הממשלה החדשה לא תצליח לגבש תקציב אחראי, הריבית הנמוכה של בנק ישראל עלולה להיות זרז לבעיות לא פשוטות לכלכלה ולשווקים".

"בנק ישראל משחרר את הרסן המוניטרי" | צילום: רויטרס

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון הגיב גם הוא להחלטת בנק ישראל להפחית את הריבית במשק ב-0.25%. "על אף הרגיעה היחסית בשווקים הגלובליים הרי מדדי המחירים לצרכן החודשיים שהפתיעו באופן סדרתי כלפי מטה, הכריעו את הכף בעד הפחתת ריבית נוספת באופן מיידי".

"בנק ישראל משחרר עוד יותר את הרסן המוניטארי ומסתכן בהוספת שמן למדורת מחירי הדיור המבעבעת זאת כאשר גם בבנק מודים כי עדיין לא ניתן להעריך את השפעתם של צעדי הגבלת המינוף בשוק המשכנתאות. לא נופתע לראות בפרוטוקול החלטת הריבית כי החלטת ריבית זו, גם היא לא התקבלה פה אחד שכן מדובר בהחלטת ריבית שנויה במחלוקת בעיתוי הנוכחי". דברי פגוט.

"ניתן להעריך, שבנק ישראל משאיר לעצמו עוד מספר כדורים במחסניתו המתרוקנת על מנת להתמודד עם הדרישות שיציבו המפלגות שיצטרפו לקואליציה בסוף ינואר והשפעתן על דיוני תקציב 2013", טוען גולן ספיר- משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות. בנק ישראל דוחף את המשקיעים לשוק הנדל"ן"

"בנק ישראל דוחף את הציבור לשוק הנדל"ן", אומר עידן אלקבץ מנכ"ל משותף בעתיד משכנתאות. "נוטלי המשכנתאות יכולים לחסוך 125 אלף שקל על משכנתא ממוצעת שנלקחה לפני 5 שנים – באמצעות מחזורה". כמו כן טוען אלקבץ כי הגבלת שיעור המימון מונעת מ-5,000 זוגות צעירים כל שנה להנות משיעורי הריבית הנמוכים על המשכנתא.

בהתאחדות התעשיינים בירכו על צעדי הבנק, יו"ר וועדת הכלכלה בהתאחדות ומנכ"ל ממגורות דגון, מיקי שרן, מברך על ההחלטה להוריד את הריבית. לדבריו "בסביבת האינפלציה הנוכחית הייתה הצדקה להוריד את הריבית, במטרה לתמוך ביעדי המשנה של צמיחה ותעסוקה ולסייע למגזר העסקי להתמודד עם ההאטה בפעילות הכלכלית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן