Forbes Israel Logo

"בנק ישראל עשוי להוריד היום את הריבית" ; היורו והדולר ממשיכים במגמת הירידה

היום בשעה 16:00 צפויה להתפרסם החלטת הריבית לחודש אוגוסט. בנתיים ממשיכה הלחימה ברצועת עזה והקולות להשגת הפסקת אש מתגברים. הבוקר התכנסה מועצת הבטיחון של האו"ם שהדגישה את הצורך "בנקיטת צעדים מתאימים כדי להבטיח את ביטחונם ושלומם של אזרחים וההגנה עליהם" כאשר היא דורשת מישראל לפעול להשגת הפסקת אש הומניטרית ולהתקדם במאמץ להשגת הפסקת אש ארוכת טווח, על בסיס המתווה המצרי להפסקת אש.

השקל הוסיף להתחזק היום מול המטבעות הזרים – היורו נחלש ב-0.5% לרמה של 4.59 שקלים בעוד הדולר יורד ב-0.2% ל-3.42.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות התייחס להשפעת מבצע "צוק איתן" על המשק הישראלי "סך הפגיעה בפעילות מוערך ב-2.6 מיליארד ש"ח המהווים כ-0.25 נ"א מהתוצר. לכן אנו מעדכנים את תחזית הצמיחה ב-2014 ל-2.9%-2.5%". הוא מוסיף כי  על החלטת הריבית הערב לא צפוי המבצע להשפיע. "בנק ישראל ימתין כמו כולנו על מנת לבחון את ההשפעות המקרו כלכליות במשק בטרם ישנה את מדיניותו. מכיוון שההשפעה על המשק צפויה להיות קטנה באופן יחסי ומכיוון שמדובר בהשפעה טרנזיטורית בלבד, אנו מעריכים כי ללא הרעה של ממש בסביבת האינפלציה ו/או בשוק המט"ח הריבית תוותר ברמתה במהלך השנה הקרובה".

מנגד, איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציג תחזית שונה להחלטת הריבית: "בנק ישראל מוצא את עצמו הרחק מאחורי כלכלות מפותחות מבחינת גובה הריבית. הפער שנפתח בינינו לבין אירופה וארה"ב, מחייב את חברי הוועדה המוניטארית להגיב הן לפערים והן להתפתחויות בעזה. שוב פעם אנו עדים לחולשה של בנק ישראל וב"ישיבה על הגדר" של מקבלי ההחלטות. ההתערבות האגרסיבית במסחר במט"ח, לא נשאה פירות וד"ר קרנית פלוג צריכה הייתה להוציא שפן בדמות הורדת ריבית. במצב בו מרכיב הסיכון של השקל גדל בעקבות מבצע צבאי, מחזורי מסחר נמוכים וביקורת נוקבת ציבורית על פעילות בנק ישראל, אנו צופים הורדת ריבית של כחצי אחוז".

יושבת על הגדר. פלוג | צילום: רויטרס

במחלקת המחקר של FXCM ישראל צופים גם כן הורדת ריבית אך מינורית בלבד שתסתכם ב-0.25%. "התנאים החודש תומכים ברובם בהורדת ריבית – סימני ההאטה בצמיחה במשק, החשש מהנזקים הכלכליים של המלחמה בעזה, האינפלציה הנמוכה והתיסוף המתמשך בערך השקל למול הדולר והאירו. גם העובדה כי ממשלת ישראל מתכוונת להוציא לפועל תכניות לבלימת המחירים בשוק הדיור, ובכלל זה הטבת "מע"מ אפס", מפחיתה את החשש כי הורדת ריבית תביא לליבוי מחירי הדיור. ואולם, לפחות על פי ישיבות הבנק הקודמות, הנהלת הבנק אינה ששה לבצע הורדת ריבית, בעיקר מאחר שלצעד זה לא תהיה השפעה משמעותית על המשק ושער הדולר, ובטווח הארוך יותר הבנק כן מעוניין להקשיח את מדיניותו המוניטרית, כפי שעושים חלק מהבנקים מרכזיים בעולם. ואולם, כדי להיענות ללחץ הציבורי, ייתכן שבנק ישראל יבצע היום הורדה מינורית של רבע אחוז".

"אולם נדגיש שוב, כי ההשפעה של הורדת ריבית מינורית על המשק והן על שוק המט"ח תהיה קלושה וקצרת טווח. גם אם הורדת הריבית תביא להיחלשות קצרת טווח של השקל, הדבר לא ישנה את המגמה. נראה כי גם בנק ישראל מבין זאת, ועל כן נמנע מהורדות ריבית בחודשים הקודמים. עד שלא נראה מפנה במגמה של הדולר בעולם, מה שעשוי להתרחש רק בשנה הבאה, הדולר-שקל ימשיך להיחלש והכלכלה תיאלץ לספוג זאת" 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן