Forbes Israel Logo

בנק ישראל: פחתו הסיכונים להחרפת המשבר הכלכלי העולמי

קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות וב-12 החודשים שהסתיימו בדצמבר מחירי הדירות עלו ב6.7% וזאת לעומת 5.8% ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר.כך עולה מתוך פרוטוקול הריבית לחודש פברואר שמפרסם בנק ישראל.

פרוטוקול הריבית מפרסם את הסיבות בגינן הבנק מקבל את החלטת הריבית החודשית. על פי הבנק, הירידה בצמיחה משקפת ירידה ביצוא וביבוא הסחורות, כמו גם האטה בגידול של הצריכה הפרטית וההשקעות, מנגד בולטת העלייה בצריכה הציבורית.

בנק ישראל המחזיק בידיו כלים מוניטארים לצינון צד הביקוש במשוואת הנדל"ן אינו מזהה בנתונים האחרונים סימנים להתמתנות הפעילות בשוק הדירות, הגם שאלה טרם הושפעו מהצעד האחרון של המפקח על הבנקים הדורש מהבנקים הגדלת כריות ההון בגין משכנתאות.

חברי הועדה הדגישו כי הצעדים הנדרשים הם צעדי היצע אשר ביכולתם להביא לגידול במלאי הדירות תוך ירידת מחיר. מהדוח עולה כי מספר הדירות שבנייתן החלה בחודשים ינואר-נובמבר נמוך בכ-13% ממספרן בתקופה המקבילה אשתקד, אם זה לא מספיק מציין הבנק כי ניכרת ירידה חדה גם בקצב שיווק הקרקעות על ידי מנהל מקרקעי ישראל.


צילום: מרק ישראל סלם

באשר למצבה הכללי של הפעילות במשק התמונה מעורבת: מחד, חברי הועדה הביעו דאגה לנוכח המשך הירידה בהיקף הייצוא, וציינו כי בטווח הארוך, המשק לא יכול לבסס צמיחה על ביקושים מקומיים בלבד. נזכיר כי אמש פרסם האוצר את דוח "האורות האדומים" שם ציין כי היקף הייצוא קטן בחודש ינואר ב-2.8% בעוד היקף היבוא עלה באותו שיעור. מנגד, מציינת הוועדה כי היא מעריכה שהסיכונים להחרפת המשבר בחו"ל פחתו לאחרונה.

הוועדה סבורה כי הגירעון התקציבי ב-2012, שהסתכם ב-39 מיליארד שקל, היה בעיקרו מבני לפיכך הממשלה תצטרך לקצץ משמעותית בהוצאות ולהגדיל את המיסוי בשנים 2013 ו-2014. אי עמידה ביעדים אלו, מזהיר הבנק, תשקף הרחבה פיסקאלית ותפגע באמינות המדיניות התקציבי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.