Forbes Israel Logo

בנק ישראל: שלושה חברי הוועדה המוניטרית רצו להוריד את הריבית ב-0.5%, פישר מיתן את ההפחתה

האם הריבית צפויה לרדת שוב בשבוע הבא, שבועיים בלבד לאחר הורדת הריבית הקודמת? על פי פרוטוקולי הדיונים של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל שפורסמו היום, קיימת אפשרות סבירה לכך. הוועדה התכנסה באופן מיוחד לפני כעשרה ימים, בשל התחזקותו המדאיגה של השקל. מן הפרוטוקולים עולה כי שלושה מחברי הוועדה ביקשו להפחית את הריבית ב-0.5%, ושלושה אחרים תמכו בהפחתה של 0.25%. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הכריע בעד האפשרות השנייה, והריבית ירדה מ-1.75% ל-1.5%. ביום שני הקרוב, כאמור, צפויה להתפרסם החלטת הריבית החודשית של הבנק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

חברי הועדה דנו בגורמים אשר הובילו להערכתם להתחזקות השקל. לפי הערכתם, חלק מהייסוף החד בשקל נבע מהרחבה מוניטרית שבוצעה במספר משקים בעולם, שהגדילה את את הפער בין ריבית בנק ישראל לריביות של בנקים מרכזיים חשובים בעולם; הערכות המשקיעים לגבי שיפור במאזן התשלומים כתוצאה מהפקת הגז בישראל; הביצועים הטובים יחסית של המשק הישראלי בהשוואה למשקים אחרים, והתיקון הצפוי בתוואי המדיניות הפיסקלית. יחד עם זאת, לאור תיסוף היתר של השקל בהשוואה למטבעות אחרים, נראה שבשוק המט"ח קיימת הערכת יתר לעוצמת ההשפעה של הפקת הגז על שער החליפין.


נגיד בנק ישראל סטנלי פישר והמשנה לנגיד קרנית פלוג | צילום: מרק ישראל סלם

כדי לקזז את ההשפעה, הודיע בנק ישראל בשבוע שעבר על תוכנית לרכישת מיליארדי דולרים, אשר תפעל עד 2018.

להערכת חברי הוועדה, הנתונים שעמדו בפניהם לא מצביעים על המשך מגמת השיפור בפעילות שהסתמנה בחודשים ינואר ופברואר השנה. אולם לדבריהם מדובר במעט נתונים, ובתקופה שבה אי הסדירות בנתונים גבוהה בגלל חג הפסח, ולכן הם אינם מספיקים לקבלת תמונה מלאה על הפעילות.

הועדה דנה גם בהשפעת הפחתת הריבית על שוק הדיור. חברי הוועדה ציינו כי פעולות שנקט הפיקוח על הבנקים בעבר ממתנות את ההשפעה שיש לריבית בנק ישראל על שוק הדירות, אך הזכירו כי פתרון ארוך טווח לבעיה בשוק הדיור צריך לבוא מצד ההיצע ולא מצד הביקוש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.