חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בסילון של האלפיון: גם המיליארדרים יכולים לחסוך על מטוסים פרטיים

מתברר שהכלכלה החדשה לא פוסחת גם על מי שיש לו: גם העשירים ביותר מצאו דרכים לשתף ביניהם את העושר – רק כי זה הגיוני. אפילו הסמל האולטימטיבי ביותר להצלחה כלכלית, מטוס פרטי, חדר באחרונה אל הכלכלה השיתופית, עם הקמתה של ג׳אמפ סיט, חברה חדשה שהוקמה במטרה למלא מושבים ריקים במטוסים פרטיים, אחרי שהבינה שגם העשירים מחפשים מציאות.

החברה, שהושקה בשקט לפני כחודש, היא רעיון פרי מוחו של ג׳סטין סאליבן, שבמשך שנים עובד בעסקי החכרת מטוסים פרטיים. מאז ומעולם היה לסאליבן מאגר לקוחות אמידים שהתקשרו אליו כדי שיארגן להם העברה מבתיהם בניו יורק לאתרי נופש באספן, או נסיעות מנאפולי לוושינגטון. היום מחברת ג׳אמפ סיט בין מושבים ריקים על מטוסים פרטיים לבין אנשים שמעוניינים להזמין כרטיס בנתיבים האלו. לעתים ייתקל המזמין בקומץ מקומות ריקים, ולעתים יוכל הלקוח להזמין מטוס ריק שלם בדרכו חזרה מיעדו. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פרויקט מיוחד: הכלכלה השיתופית משנה את העולם. לכל הכתבות בפרויקט לחצו כאן

בכל רישום באתר של ג׳אמפ סיט מציינת החברה את התאמות הערים הזמינות, את מספר המושבים הפנויים, את סוג המטוס ואת המחיר, פר מושב או עבור המטוס כולו. הרעיון דומה לאתר הפופולרי airbnb – רק למיליונרים, ועם דגש על האוויר במקום על הקרקע. 


"אנשים יסתכלו אחורה להיום ולא יאמינו כמה שילמו על מטוס פרטי". סאליבן | צילום: יח"צ

והמחירים? סאליבן מציע הנחות משמעותיות, בממוצע של 40%, על המחיר שאותו היו משלמים לקוחותיו לו היו מזמינים מטוס שלם לעצמם. לדוגמה, הוא אומר, זוג ישלם בדרך כלל 20 אלף דולר, או 10 אלף דולר לכל אחד, כדי לטוס מניו יורק לפאלם ביץ׳. אם יצליח להעלות עוד שני אנשים למטוס, המחיר צונח ל־5,000 דולר לאדם. בהתאם, הוא ממשיך לצנוח ככל שיותר אנשים מצטרפים לטיסה. "יחד עם זאת, הם עדיין טסים בטיסה פרטית, הם עדיין טסים באותו סוג מטוס שהם רוצים, הם עדיין טסים מנמל התעופה שהם בוחרים, והם טסים מתי שהם רוצים״, מסביר סאליבן.

בשונה מתוכניות שיתוף־מטוסים רבות אחרות, ג׳אמפ סיט אינה גובה דמי חברות. אולם, המשתתפים חייבים להירשם מבעוד מועד, ולעבור בדיקות רקע ואשראי. כמו כן, שמותיהם נבדקים מול רשימת האסורים בטיסה של מינהל אבטחת התחבורה האמריקאי (TSA). החברה גם עורכת שיחה עם המועמד, כפי שנוהג סאליבן לעשות עם לקוחותיו הרגילים, ולאחר מכן מבקשת כרטיס אשראי.

צרכנות שיתוף פעולה

לדברי סאליבן, כלכלת השיתוף, שיש המכנים אותה "צרכנות שיתוף פעולה״, תשנה באורח מהותי את האופן שבו מזמינים מטוסים פרטיים. "חמש שנים מהיום אנשים יסתכלו אחורה ולא יאמינו כמה הם שילמו פעם עבור מטוס פרטי״, הוא אומר. "אני לא יכול לחשוב על התאמה טבעית יותר משיתוף מושבים או מטוסים״. 


ומה לגבי פרטיות, שנחשבת לאחת מהאטרקציות העיקריות של מטוס פרטי? סאליבן טוען שלקוחותיו, וביניהם בנקאים, עורכי דין, מנהלים בחברות, ספורטאים מקצוענים וסלבריטאים, דווקא כן מעוניינים לפגוש אנשים מתחומים אחרים. לדעתו, שיתוף מטוסים יכול להוביל לחברויות אישיות וגם לפוטנציאל עסקי. אנדרו צ׳קאיי, שעומד בראש חברת אחזקות הנדל״ן המסחרי קיימברידג׳ הולדינג, אומר שישמח לחלוק עם נוסעים אחרים את נסיעותיו הקבועות לערים כמו שיקגו. צ׳קאיי, לקוח ותיק של חברת ההחכרה של סאליבן, אומר שהוא בוטח בקליינטורה של ג׳אמפ סיט. "אני נמצא בתוכנית של ג׳סטין, גם הם נמצאים בתוכנית של ג׳סטין״, הוא אומר. "אם אני יכול להרשות לעצמי את הזמן ואת הגמישות, אני שמח ליהנות מהחיסכון״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן