חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בעקבות דירוג פורבס: האם ולדימיר פוטין אכן חזק יותר מברק אובמה?

הביקורת על דירוג פורבס, אשר הוריד את נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, למקום השני ברשימת האנשים החזקים בעולם, לאחר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מחמיצה שתי נקודות מרכזיות.

אחת – היא מבלבלת בין כוחה של ארצות הברית עם כוחו של הנשיא הנוכחי. ארצות הברית חזקה הרבה יותר מרוסיה מבחינה כלכלית וגם מבחינה צבאית. אין חולק על כך. הרשימה שלנו דירגה אנשים, לא מדינות או חברות.

הנקודה השנייה והחשובה יותר, היא שברק אובמה חלש מבחינה בינלאומית, ומבחירה. בבית הוא דואג לצבור כוחות עצומים, חסרי תקדים, בנושאים כלכליים. אם הקונגרס לא יסכים לאחד ממהלכיו, הוא ינסה להשיג את מטרותיו באמצעות צווים, פקודות או פסיקות רגולציה גורפות וחסרות תקדים. דקויות החוק מעולם לא עצרו את הבית הלבן מלעשות את מה שהוא רוצה. 


פוטין (משמאל) ואובמה. מי יותר חזק? | צילום: רויטרס

בעולם, לעומת זאת, אובמה הוא הנשיא האמריקני החלש ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. אפילו ג'ימי קרטר היווה גורם משמעותי יותר בענייני חוץ מאשר אובמה. דיפלומטים רבים נדהמו למשל לגלות לגבי האופן המזערי בו נעשית עבודת ההכנה שלו לפני כנסים בינלאומיים. הוא אינו מגיע אליהם עם אג'נדה, ואינו מתקשר מראש עם מנהיגים אחרים כדי לתאם עמדות או ציפיות. הוא פחות או יותר רק מופיע, וזהו.

זה נעשה במכוון: אובמה באמת מאמין שארצות הברית היא "כוח ממאיר" בעולם, ולכן רוצה לצמצם את טביעות הרגליים שלו על הבמה העולמית, למשהו בגודל של בלגיה למשל, או אלבניה. זו הסיבה שבריטניה וצרפת לקחו את העניינים לידיים בלוב, וארצות הברית רק "הובילה את המהלכים מאחור". 

כאשר ב-2009 החלו באיראן הפגנות ענק נגד הממשל, אובמה לא נתן לאותם מתנגדי משטר שום תמיכה. התפיסה שמעצמת העל של העולם צריכה להיות פסיבית, היא מה שהוביל את סעודיה, מדינה עשירה אולם עדיין פגיעה, אשר הסתמכה על הקשרים ההדוקים עם וושינגטון לצורך שימור קיומה במשך יותר מחצי מאה, להרחיק את עצמה בפומבי מהדוד סם.

הפגנה נגד המשטר באיראן. לא בתמונה: אובמה | צילום: רויטרס

גם סין משוכנעת כיום שארצות הברית היא מעצמה בירידה, מה שעלול להוביל להשלכות חמורות, לא רק מבחינת בייג'ינג, אלא גם מבחינת שכנותיה, במיוחד יפן ודרום קוריאה. אם טוקיו וסיאול ירגישו שארצות הברית נסוגה מהבמה העולמית, הן תתחלנה מיד בהכנות לייצור נשק גרעיני.

וכאן מגיעה הסכנה האמיתית בעמידה החלשה (מבחירה) של אובמה מול המדינות שמעבר לים. הוא אולי מייחל לכך שיוכל להוריד את ארצות הברית מעל הבמה העולמית, אולם העולם לא ייתן לו; אירועים שיקרו יאלצו את ארצות הברית להיות מעורבת.

אירוע אפשרי שכזה הוא אם איראן למשל תגיע לפצצה גרעינית. האם ישראל באמת יכולה כיום להאמין שלאחר שנסוג מהקו האדום שהציב אובמה לסוריה והתרפסותו בפני איראן, כי הבית הלבן נמצא לצדה?


האם נתניהו יכול להיות משוכנע כי אובמה נמצא לצדו? | צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן