Forbes Israel Logo

בעקבות הלחץ: לאומי הודיע שישהה את הסדר החוב עם דנקנר

בנק לאומי החליט להשהות את הטיפול במתווה ההסדר עם גנדן עד לסיום הבדיקה עליה החליט המפקח על הבנקים, כך הודיע דובר הבנק לפני זמן קצר.

עוד נמסר מהבנק לאומי כי "המתווה להסדר החוב עם חברת גנדן, אשר אושר על ידי דירקטוריון הבנק לפני מספר חודשים, מהווה את הפתרון הטוב ביותר להשבת החוב לבנק, אל מול אלטרנטיבות הפעולה האחרות הקיימות. זאת, בראיית הבנק, בעלי המניות והאינטרס הציבורי".

מוקדם יותר הגיב בנק ישראל לדרישות הרבות שנעשו היום אל המפקח על הבנקים לבדיקת הסדר החוב בין בנק לאומי לגנדן. "הנושא נמצא בבדיקת הפיקוח על הבנקים, נמסר מבנק ישראל".

בלאומי המשיכו והסבירו כי "הבנק אינו יכול להציג לציבור את כלל הנתונים והשיקולים אשר הינחו אותו בגיבוש המתווה להסדר, אשר טרם נחתם. כתוצאה מכך, למרות שהבנק קשוב לרחשי לב הציבור, אין הציבור חשוף לתמונה המלאה. לאור הודעת המפקח על הבנקים כי הוא בודק את הנושא, החליט הבנק להשהות את הטיפול במתווה להסדר החוב של החברה, וזאת עד להשלמת הבדיקה, ויפעל בכפוף לתוצאותיה".

בבנק ישראל הסבירו מוקדם יותר היום כי העיקרון המנחה את הבדיקה הוא לוודא שהבנק פועל כיאות במסגרת תהליכים סדורים, בעת מתן אשראי, ניהולו השוטף ורישומו, ובמידת הצורך בעת גיבוש הסדרי חוב, ובכלל זה שנושאי המשרה בתאגיד בנקאי, ובראשם הדירקטורים והמנכ"ל פועלים לטובת הבנק, המפקידים ובעלי המניות בו.

שר האוצר, יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

שר האוצר, יאיר לפיד פנה הבוקר למפקח על הבנקים, דודו זקן, בבקשה לבחון את הסדר החוב המסתמן בין בנק לאומי לבעל השליטה בחברת האחזקות אי.די.בי, נוחי דנקנר. כך אישרו היום במשרד האוצר לאתר פורבס. על פי הדיווחים, כולל ההסדר המסתמן ויתור מצד הבנק על חוב של כ-150 מיליון שקל מצד הטייקון, כשליש מהחוב של חברת גנדן לבנק.

המהלך גרר ביקורת ציבורית קשה, ובבוקר אמר בראיון לגלי צה"ל ידידיה שטרן, דירקטור בבנק, כי "נעשה הכל כדי שדנקנר ישלם את מלוא חובו. אנחנו רואים לנגד עינינו רק דבר אחד, וזה לא כיצד לרצות את מי שחייב לבנק".

"התערב בדחיפות במחיקת חובות דנקנר ללאומי. המהלך צורם, מקומם, לא הגיוני ולא כלכלי. שום אדם פרטי או בעל עסקים מסדר גודל קטן ובינוני לא היה זוכה לכך אלא בחלומותיו", כך קראה היום גם יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', לזקן.

יחימוביץ' קראה לזקן ליזום דיון מיוחד בדירקטוריון בנק לאומי וכן להוציא הנחיות למערכת הבנקאית בדבר מדיניות מתן האשראי וויתור על חובות לבעלי שליטה בפירמידות עסקיות באמצעות חברות פרטיות. יחימוביץ' הדגישה כי גם הריכוזיות בתחום ראיית החשבון משפיעה לרעה.

"הסוף לשתיקת הכבשים"

"שמיטת החובות המתוכננת היא תוצאה עגומה של "שתיקת כבשים" היסטורית", נכתב בפנייה של התנועה למען איכות השלטון אל זקן. "שתיקתם של גופי הפיקוח לנוכח שורת עסקאות תמוהות, שמינפו את מר דנקנר למעמד של בעל השליטה בקונצרן האחזקות הגדול בישראל, ובד בבד יצרו כדור שלג ענק של חובות של מיליארדי שקלים המאיים לסחוף לתוכו את המערכת הפיננסית כולה".

התנועה לאיכות השלטון מציינת בפנייתה לזקן כי לא ניתן עוד להסתפק בראייה צרה בנעשה ובבחינת כל חוב בנקאי כשלעצמו. "בתור המפקח יש ביכולתך להתבונן על הדברים "ממעוף הציפור", ולהבין את ההקשר הכולל, עתידה העסקי של פירמידת אי.די.בי, כפירמידה, לוט בערפל שהולך ומתעבה מיום ליום".

חרם הקוטג' החדש?

האם קיזוז חוב המתוכנן של בנק לאומי לחברות הפרטיות שבשליטת נוחי דנקנר, עלול להוביל לחרם צרכנים כנגד הבנק? עו"ד איתן ארז שלח מוקדם יותר היום מכתב למנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, ובו הוא מודיע לה כי הוא מחזיק בבנק בהיקף כספים שנע בין 20 ל-40 מיליון שקל וכי אינו יהסס להוציא את כל הכספים שהוא מחזיק בבנק לאומי לבנק אחר אם עד 30 לאפריל לא יקבל אישור לכך שהבנק ביטל את מחיקת החוב לדנקנר.

אינני מכיר את דנקנר ואיננו מייצגו או מייצג אף אחד נגדו. פשוט חורה לי שכך מנוהל בנק שנוסד על ידי התנועה הציונית לפני 110 שנים ושייך לציבור. נדהמתי גם לקרוא שאחותך כיהנה כדירקטורית בחברה שבשליטת אותו דנקנר. הצטערתי מאוד לקרוא כי בנה של קודמתך בתפקיד מנהל את עסקי חיפוש הגז של אותו דנקנר", כתב ארז.

"הנתונים אינם נכונים"

בהקשר לפרסומים דובר גנדן ביקש להדגיש: "הנתונים שפורסמו בכלי התקשורת, לגבי חברות פרטיות בשליטת נוחי דנקנר, אינם נכונים ואינם מדויקים. בפועל היקפי החוב נמוכים משמעותית. על נתונים אלה חלה חובת סודיות על פי חוק, ועם זאת אנו מכבדים את השיח התקשורתי והציבורי, ובכללו כל ביקורת עניינית והוגנת".

"לגופם של דברים, חברת גנדן שנוחי דנקנר הוא בעל השליטה העיקרי בה, לצד כעשרה שותפים נוספים, מנהלת מגעים עם הבנקים נותני האשראי שלה לגיבוש הסדר חוב אשר עקרונותיו זהים למאות הסדרים קודמים שנחתמו בסקטור העסקי בארץ והמקובלים בכל מדינות העולם המערבי. המיוחד בהסדר זה הוא שעם התאוששות קבוצת אי.די.בי מהשפל העסקי אליו נקלעה, תוכל גנדן לפרוע לבנקים, את מלוא התחייבויותיה. זוהי השאיפה של כולנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.