Forbes Israel Logo

בעקבות הענקת המקלט לסנודן: אובמה ביטל פגישה עם פוטין

נשיא ארה"ב ברק אובמה, ביטל פגישה מתוכננת במוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הפגישה נועדה להתקיים במהלך ועידת ה-G20 שתיערך בעיר בספטמבר, ואובמה עדיין מתכנן להגיע אליה, אך לא ייפגש בנפרד עם נשיא רוסיה. ההודעה על הביטול מגיעה לאחר החלטתה של רוסיה להעניק מקלט זמני למדליף תוכנית המעקבים האמריקאית, אדוארד סנודן.

סנודן שחשף את היקף ההאזנות ואיסוף המידע שבו עסקה הסוכנות לביטחון של ארה"ב שהה בשדה התעופה של מוסקבה מעל לחודש לאחר שדרכונו האמריקאי נשלל. בשבוע שעבר החליטו הרשויות המקומיות לאפשר לו לצאת משדה התעופה עם מסמכים שגם מאפשרים לו לנוע ולעבוד ברוסיה בחופשיות.

סנודן עזב את ארה"ב להונג קונג עם פירסום המידע שהדליף, ומשם המשיך למוסקבה. הוא מבוקש בארה"ב באשמת ריגול. עוזרו של פוטין לענייני מדיניות חוץ, יורי אושקוב, התייחס להודעת הבית הלבן ואמר כי הביטול אכן קשור למחלוקת בנוגע לאדוארד סנודן אבל הוסיף כי ההצעה של רוסיה לאובמה עדיין עומדת בתוקף.ממשל אובמה הביע את אכזבתו מהחלטה של רוסיה במספר הזדמנויות בימים האחרונים.

"אנחנו רואים זאת כהתפתחות מצערת ואנחנו מאוד מאוכזבים מהצעד הזה", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני ביום בו קיבל סנודן את האישור לצאת משדה התעופה.

צילום: רויטרס

בהודעה שיצאה היום ציינה ארה"ב את שיתוף הפעולה שיש להם עם הרוסים במספר רב של נושאים כמו הנעשה באפגניסטן, אירן וקוריאה הצפונית. אבל ציינו גם את האכזבה מהיעדר ההתקדמות מול רוסיה בנושאים אחרים, בניהן עניין סנודן.

"בהיעדר התקדמות בנושאים כמו מערכות להגנה מטילים ותפוצת נשק, סחר, ביטחון עולמי וזכויות אדם ב-12 החודשים האחרונים, הודענו לממשלת רוסיה כי יהיה יותר יעיל לדחות את הפגישה עד שתהיה לנו יותר התקדמות", נאמר בהודעת הבית הלבן.

"החלטתה המאכזבת של רוסיה בעניין הענקת המקלט לסנודן היתה גם גורם שנכנס להערכת המצב של היחסים הבילטרליים שלנו", הוסיף ג'יי קרני.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.