Forbes Israel Logo

בעקבות משאל העם בשוויץ: האם בעתיד אזרחות תהפוך למקור פרנסה?

לדעתי, הכנסה אוניברסאלית בסיסית היא אחד הרעיונות שזמנם הגיע. למרבה הצער, נראה שהמצביעים השוויצרים לא מסכימים איתי, היות שהשבוע (א') הם דחו במסגרת משאל עם את ההזדמנות למסד את הרעיון הזה. נכון – היו בעיות בהצעה השוויצרית, שהחשובה שבהן הייתה העובדה שלא היה מדובר כלל בהכנסה בסיסית, אלא בהרבה יותר מכך, אבל ניסויים נוספים דומים לזה מתרחשים כעת בעולם, ואחרים נתונים בדיונים במקומות כאלו ואחרים. אני מאמין שאנו עומדים לראות מדינה גדולה מנסה את זה ברצינות מתישהו בעתיד הקרוב יחסית. אני לא תומך ברעיון משום שרובוטים יבואו להחליף את כולנו בעבודה, ממש לא. אני תומך ברעיון פשוט משום שהכנסה בסיסית אוניברסאלית תהיה כלי טוב בהרבה מהבלגאן שמייצרת מערכת הרווחה, שכבר קיימת במרבית המקומות בעולם באופן כזה או אחר.

החדשות עצמן הן אלו: המצביעים בשווייץ דחו הצעה להנהיג שם מקור הכנסה מובטח וקבוע לכל האזרחים, כשבעד ההצעה הצביעו רק 22 אחוזים. אם לומר את האמת, 22% הם לא תוצאה לגמרי רעה בשביל הצעה כזו. זה אחד הדברים שמעודדים אותי לחשוב שהנושא אכן יקרה, גם אם עדיין לא.

"המצביעים דחו באופן מפתיע במסגרת משאל העם שנערך ביום ראשון בשווייץ הצעה נדיבה למדי שהייתה יכולה להפוך את שווייץ למקום הראשון בעולם שמעניק קצבה חודשית לכל אחד מ-8.1 מיליון התושבים", ציין אחד העיתונים. וזו באמת בעיה אחת מרכזית שישנה בהצעה: "לכל התושבים". שווייץ נמצאת באזור עליו מוחלת אמנת שנגן, מה שאומר שכל אירופאי יכול להגיש בה בקשה לתושבות. המצב הזה מתיישב לחלוטין עם הנקודה שהעלה בשעתו מילטון פרידמן בנוגע לכך שניתן להחזיק במדיניות גבולות פתוחים, או במדיניות של מדינת רווחה נדיבה, אבל לא בשתיהן. להגביל את הקצבה הגלובאלית הבסיסית לאזרחים בלבד, להבדיל מתושבים, היא רעיון טוב למדי.

שווייץ דחתה את ההצעה אבל הרעיון עצמו הוא לא כל כך גרוע | צילום: Fotolia

מחנה התומכים הציע הכנסה חודשית של 2,500 פרנקים שוויצרים (כ-2,555 דולר אמריקאי) למבוגרים ו-625 פרנקים לכל ילד. זה היה הכשל השני המרכזי של ההצעה. זה פשוט סכום גבוה מדי (וגם לא צריכה להיות שום תוספת עבור ילדים). בקונטקסט אמריקאי, ההצעה של צ'ארלס מוריי להעניק 13 אלף דולר לכל מבוגר נשמעת די נכונה, ובהקשר בריטי גובה קצבה כזו צריך לעמוד איפשהו בין גובהם של דמי האבטלה וגובה הפנסיה הממוצעת מטעם המדינה (נניח, בטווח שבין 80 ל-120 ליש"ט בשבוע). כל זה משום שהמילה החשובה ביותר בהגדרה של הנושא הנדון – הכנסה גלובאלית בסיסית – היא המילה בסיסית. מטרת הקצבה היא לוודא שכל אזרח יכול להניח מזון על שולחנו, ולא מעבר לכך. כל מי שרוצה דבר מה יקר יותר בסגנון החיים שלו, יצטרך כמובן לצאת ולעבוד.

כן – אם תיתנו לאנשים הכנסה כזו חלקם יבחרו שלא לצאת לעבוד יותר כלל. אבל אנחנו יכולים לצמצם את הבעיה הזו בכך שנשמור על הסכום הזה בסיסי, אפילו מינימלי. ובמצב כזה, אני כלל לא אהיה מופתע לראות עלייה בכמות שעות העבודה. במיוחד בבריטניה, חוקי הרווחה הנוכחיים אומרים שאפילו סכומים טריוויאליים של שכר עבודה יכולים להוביל לאבדן תשלומי הרווחה להם זכאי האזרח, או לכל הפחות להפחתה ניכרת שלהם. ישנם מיליוני אנשים בעולם שמתמודדים עם מס שולי ושיעור נסיגה ברווחים בגובה של כ-60%, וישנם אפילו עשרות אלפים ש-100% מרווחיהם אובדים. ממש כשם ששיעורי מס גבוהים מדי יכולים להרתיע את העשירים מלעבוד, כך הם יכולים להשפיע בדיוק באותו אופן גם על העניים. לא הייתי רוצה להיות צריך להוכיח את זה, אבל אני מניח שאילו יונמכו השיעורים השוליים הללו, הדבר רק יוביל ליותר הצעות עבודה בשוק, יותר מכמות העבודות שיתפנו בשוק אם תיושם הצעת ההכנסה הבסיסית הגלובאלית.

ככלל, אני חושב שההצעה תקרה בסופו של דבר. ולא בגלל הרובוטים, אלא משום שהאנשים בסופו של דבר מתעוררים ומבינים איזה בלגאן גדול מייצרת מדינת הרווחה הנוכחית. למרבה הצער, שווייץ החליטה השבוע שלא להיות המדינה הראשונה שעושה זאת, לפחות לפי שעה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.