Forbes Israel Logo

בעקבות פרשת תיק הנסיעות – פרנקל הסיר את מועמדותו לתפקיד הנגיד: "מעלים אותי על המוקד"

נתניהו ולפיד ייאלצו להמשיך לחפש: נגיד בנק ישראל המיועד, פרופ' יעקב פרנקל, הודיע הערב על הסרת מועמדותו לתפקיד, על רקע הפרסומים סביב התקרית שאירעה לו לפני שש שנים בנמל התעופה בהונג קונג, לפיהם לקח לכאורה תיק נסיעות מאחת החנויות. פרנקל הודיע לפני זמן קצר על הסרת מועמדותו לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד, אשר הודיעו כי הודעה על נגיד חדש תפורסם בימים הקרובים.

בראיון לחדשות ערוץ 2 טעם פרנקל כי נעשה קמפיין מכוון כנגדו. "הסכמתי לוותר על כל עיסוקי כדי להתגייס למשימה הלאומית", אמר. "מאז שקיבלתי על עצמי את המועמדות הסכר נפרץ. פתאום אנשים רבים עם אג'נדות משלהם פעלו להכפשת שמי".

"ניסו לפגוע בשמי הטוב המקצועי, גם בשמי הטוב, אלה החיים. הסכמתי להיענות לעניין והחלטתי להמשיך בתהליך המינוי – בדיקה בוועדת טירקל. הוזמנתי לוועדה, עניתי על שאלות, סיפקתי מסמכים".

פרנקל | צילום: רויטרס

"אני סמוך ובטוח שהייתי מאושר בוועדת טירקל. אמרתי לחברי הוועדה: 'מעלים אותי על המוקד, מכפישים את שמי'. העלו אותי למוקד מבלי שעניתי. הוועדה העריכה את העובדה שלא יצאתי אל התקשורת".

"לאף אחד בוועדת טירקל לא היה ספק באמינותי בנוגע לעובדות", אמר. בהתייחסו לתקרית בהונג קונג אמר טירקל: "עליתי בשדה התעופה בהונג קונג ויצאתי מהדיוטי פרי עם תיק נסיעות שהקולגה שלי הייתה אמורה לשלם עליו. הרשויות קיבלו את גירסתנו לדברים".

עוד אמר טירקל: "אני לא כועס ולא נעלב, אבל אני מצטער. יש לנו בעיה עצומה של שכבות הביניים ושל אי שוויון וצריך לטפל בזה. אני יודע לטפל בזה. עזרתי בכך להרבה מדינות בעולם ואני מצטער שאני לא יכול לקבל את המושכות כדי לעשות זאת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד הגיבו להודעה זמן קצר אחרי פרסומה: "אנו מצרים על הודעתו של פרופ' יעקב פרנקל, שהיא תוצר ישיר של האווירה בה אנו מצויים, לפיה אדם מושמץ מבלי שניתנת לו הזכות לעמוד על טענותיו. פרופ' פרנקל הוא אדם רב זכויות, שהיה נגיד בנק ישראל למופת, ויכול היה להביא תועלת גדולה למשק הישראלי מול המשבר הכלכלי העולמי. באווירה הקיימת היום איננו רחוקים מהיום בו איש לא ירצה להתקרב לחיים הציבוריים".

גם לפיד הגיב על החלטתו של פרנקל. בסטטוס בפייסבוק שלו, כתב שר האוצר: "איזה פספוס. פרנקל יכול היה להיות בדיוק מה שאנחנו זקוקים לו. נגיד מנוסה, חכם, מבין-עניין, שהחליט לוותר על הון תועפות ולבוא "לעשות מילואים". לא שאני מאשים אותו על כך שהוא פרש. איש בן 70, חתן פרס ישראל, אחד הכלכלנים המוערכים בעולם, גילה פתאום שלכל מי שיש לו מקלדת מותר ללכלך להכפיש ולכתוב עליו דברים איומים שאפילו לא נבדקו. אז בסוף הוא אמר לעצמו "בשביל מה אני צריך את זה?" ופרש. אז זהו, שהוא לא צריך את זה, ואנחנו דווקא היינו צריכים את זה. אם השיח הציבורי שלנו ימשיך להיות כל כך אלים וחסר-כבוד, לא נצליח לשכנע אף אחד לבוא לתרום למדינה.

נתניהו ולפיד הודיעו כי יחליטו בימים הקרובים על מינוי נגיד חדש לבנק ישראל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן