Forbes Israel Logo

ברגע האחרון: האיחוד האירופי הציל את קפריסין מפשיטת רגל

בדקה ה-90: כלכלת קפריסין ניצלה מפשיטת רגל אחרי שראשי ההנהגה האירופית הגיעו להסכם עם ראשי המדינה, שיאפשר העברת חבילת חילוץ בסך 10 מיליארד יורו. על פי ההסכם, הבנק השני בגודלו במדינה ייסגר, והפסדים כבדים ייכפו על המפקידים הבלתי מבוטחים, כולל רוסים עשירים מאוד, בתמורה לחילוץ.

ההסכם הגיע שעות ספורות לפני שפג האולטימטום שהציג הבנק האירופי המרכזי לשלטון הקפריסאי, מה שהיה מביא להפסקת הזרמת כספי החירום לבנקים המקומיים וגורם הלכה למעשה לקריסת המערכת הבנקאית במדינה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי ההסכם, שאושר כבר על ידי שרי האוצר של גוש היורו, התוכנית תציל את קפריסין מפשיטת רגל באמצעות סגירת הבנק השני בגודלו במדינה, לאיקי, והעברת פקדונות הנמוכים מ-100 אלף יורו לבנק אוף סייפרס במטרה ליצור בנק חזק יותר.

נשיא קפריסין ניקוס אנסטסאידס יוצא מהפגישה עם האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

פקדונות מעל 100 אלף יורו בשני הבנקים, אשר אינם מבוטחים על ידי החוק האירופי, יוקפאו וישמשו כדי לפתור את חובו של לאיקי ולבצע שינוי מבני בבנק אוף סייפרס באמצעות המרת הפקדונות לכסף נזיל. המהלך צפוי לגייס 4.2 מיליארד יורו, אמר יו"ר היורוגרופ ירוון דייסבלום.

לייקי ייסגר, ואלפי עובדים יפוטרו. בכירים בבנק אמרו כי נושים ומחזיקי אג"ח של הבנק יספגו תספורת של 100% וגם אלה של הבנק הגדול במדינה ייאלצו לתרום את חלקם. דובר מטעם האיחוד האירופי ציין כי לא יוטל מס רוחבי על הפקדונות, למרות שהפגיעה בבעלי החשבונות הגדולים יותר בשני הבנקים תהיה גדולה יותר מכפי שתוכנן בתחילה.

המחוקקים האירופים לא יידרשו להצביע על התוכנית החדשה, מאחר שהם כבר אישרו חוק המאפשר הענקת סיוע לבנקים. "הדבר לא יכול להיעשות בלי פגיעה בשני הבנקים… זה מריר עבור קפריסין, אך כעת השגנו את התוצאה שממשלת גרמניה תמיד ביקשה", אמר שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה.

מקור בכיר במגעים אמר כי הנשיא הקפריסאי ניקוס אנסטסאידס איים להתפטר בשלב מסוים במהלך המגעים אתמול אם "ידחפו אותו לכך". הוא עזב את מטה האיחוד האירופי וסירב להגיב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן