Forbes Israel Logo

ברגע האחרון: יוון הגישה הצעת פשרה לנושות, בורסות אירופה נסקו בתגובה

משבר החוב היווני ממשיך להעסיק את המשקיעים ברחבי העולם ולקבוע את הטון בכל הקשור לנעשה בבורסות אירופה – והבוקר, נראה כי לראשונה זה הרבה מאוד זמן, צעדיה של הממשלה היוונית מביאים לאופטימיות בקרב המשקיעים – ושולחים את בורסות היבשת לעליות שערים חדות. זאת, לאחר הדיווחים כי הממשלה היוונית הגישה הצעה חדשה למדינות האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינ"ל – הצעה אשר כוללת שורה של ויתורים ופשרות, להם לא היו מוכנים היוונים עד עתה.

הצעתה החדשה של יוון הגיעה ממש ברגע האחרון, רגע לפני כינוס מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, שיערך היום בבריסל. כזכור, יוון חייבת למדינות האיחוד ולקרן המטבע סכום בן 1.6 מיליארד יורו – אותו היא מחויבת לשלם עד לסוף החודש הנוכחי. אך יוון אינה מסוגלת לעמוד בתשלום החוב כעת; בכדי שזה יקרה, יוון תהיה חייבת לקבל חלק מכספי הסיוע הנותרים אשר הקציבו מדינות האיחוד, המצטברים לכדי 7.2 מיליארד יורו. אך בטרם יעבירו את הכספים המדוברים, מדינות האיחוד דרשו מיוון שורה נוספת של צעדי צנע והגבלות אשר יסייעו להבטחת העתיד של המשק היווני. יוון, מצידה, טענה כי מטרת מדינות האיחוד היא "להשפיל" אותה, וסירבו לדון בדרישות אלו. גישה זו, כאמור, השתנתה בשעות הבוקר.

צילום:thinkstockphotos

על פי המסמך המתוקן אשר העבירו שלטונות יוון לנושות, הממשלה היוונית תהיה מוכנה לחלק מאותם צעדים והגבלות אשר יחולו על המשק היווני באופן מיידי. אם אכן תתקבל ההצעה היוונית, המהלך יביא לדחייה, גם אם זמנית, של חששות הנושות – וימנע את פרישתה (או הפרשתה) של יוון מאיחוד היורו.

החדשות האופטימיות האלו הביאו, כאמור, לעליות שערים חדות הבוקר בבורסות אירופה – ובבורסה היוונית במיוחד. את העליות מובילה בשעה זו הבורסה בפריז, אשר מזנקת ומוסיפה לא פחות מ-3.5% לערכה. מדד הדאקס הגרמני מזנק גם הוא, ומטפס בשעה זו ב-3.4%. מדד ה-TR יורופ מתחזק בשעה זו ב-2.3%. אך כלת השמחה האמיתית של היום, כאמור, היא הבורסה באתונה – שם נסחרים כל המדדים בעליות שערים חדות, והבורסה מוסיפה בשעה זו למעלה מ-7% לערכה.

עליות שערים אלו, כאמור, הן תוצאה ישירה של האופטימיות אשר אוחזת במשקיעים על רקע הצעתה של יוון. אם אכן יחליטו מנהיגי מדינות היורו לקבל את ההצעה, צפויות העליות להמשיך ולשלוט במסחר גם בימים הקרובים. אם, מנגד, סיבה כלשהי תביא לדחיית ההצעה, אין לדעת כיצד יגיבו המשקיעים – וגם גורלה של יוון כחלק מגוש היורו יועמד בסימן שאלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.