חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ברזיל: יום שישי השחור חושף את פרצופם האמיתי של הקמעונאים

בברזיל לא חוגגים את חג ההודיה, אבל כן חוגגים שם צורה אחרת של הודיה נתינה. בארה"ב, התקשורת מצדיעה לחגים: הללו את יום שיש השחור. אבל לצערנו, לא כך הדבר במדינת הקרנבל והכדורגל. ברזיל החליטה לחקות את היום שבו מיליוני אמריקאים ישנים בחוץ על מדרכות קפואות ובאוהלים רעועים לפני וולמארט, הכל ברוח הנתינה, גם מהזמן הפנוי שלהם וגם מהכסף שבכיסם, תוך רמיסה ושליפת ציפורניים, במצוד אחר טלוויזיה חדשה עם מסך שטוח או האקס-בוקס החדש.

אבל בארה"ב, אם יום שישי השחור הוא שם אחר להנחות לקראת חג המולד, בברזיל זה יותר בכיוון של לרמות קונים נלהבים, ששמחים להשתתף במסורת אמריקאית, שעדיין זרה. אם הברזילאים היו עושים את יום השישי השחור כמו שצריך, גם להם היו אנשים שישנים באוהלים אל מול חנויות הכלבו ביום חמישי בלילה, או לפחות נדחפים דרך הדלתות בשעה 00:01 של יום שישי.

בארה"ב עומדים שעות בתור כדי להיכנס, בברזיל מפחדים ליפול בפח | צילום: רויטרס

וכשיום שישי השחור משתלט על המדינה השניה בצפיפות האוכלוסין שלה ביבשת האמריקות, ראשי המדינה והערים פונים להזהיר את תושביהם המכורים לקניות, שיש הרבה משביתי שמחות ברזילאים שמחפשים לנצל את רוח הנתינה והאמון, ולמכור לתושביה סירה ללא משוטים.

המשרד להגנת הצרכן של סאו פאולו, העיר הגדולה ביותר בברזיל, פרסם ביום שלישי האחרון רשימה של 325 חברות, שכדאי לתושבים הברזילאים להימנע מהם בעונת החגים הקרובה, בעיקר באינטרנט. המשרד גם פרסם הבוקר רשימת דגשים מהם כדאי להיזהר כאשר מבצעים קניות ברשת. אם כן, בזמן שיום שישי השחור בארה"ב הוא יום של דילים, בברזיל הוא הפך להיות מוכר יותר כיום הרמאויות. כתוצאה מחגיגת הרמאויות ששררה שם בשנה שעברה, בקרב סוחרים ברשת ומחוצה לה, הממשלה עושה שימוש ביום שישי השחור השנה דווקא כדי להזכיר לתושבים את זכויותיהם כצרכנים.

זה די שונה מהמצב בארה"ב, כמובן, היכן שהצרכנים יותר ממודעים לזכויות שלהם, וחלקם אפילו עושים ניצול יתר שלהן. החברה בברזיל אינה חברה שאוהבת עימותים שמגיעים לבתי משפט. אם דורכים עלייך, אתה מגחך וסובל בשקט. אבל, יש ברזיל חדשה שצומחת, כזו שממש מודעת וחותרת לאפשרות למשחק הוגן. חברה בשם "התלונן כאן" למשל, שעיקר פעילותה הוא ברשת, שמה לעצמה למטרה לתת לצרכנים בברזיל קול. זוהי כמובן, התקופה העמוסה ביותר שלהם בשנה.

ברזיל מתכוננת ליום שישי השחור ה-4 שלה, אבל השנה הוא מקבל תשומת לב מיוחדת לאור ריבוי התלונות מצד הצרכנים בשנה שעברה. אחד מהעיתונים היומיים בעיר סאו פאולו אפילו לקח על עצמו לפרסם באופן מיידי סיפורים מיום שישי השחור, כשהוא משמש מעין כלב שמירה מהילדים הרעים של הקמעוניות הברזילאית.

בשנה שעברה ברזילאים רבים הלכו לחנויות שהבטיחו עד 70% הנחה, רק כדי לגלות שההנחות בפועל היו נמוכות בהרבה, או שהיו קשורות בהצעות אחרות. חנויות אחרות פשוט העלו מחירים בשבועות הקודמים ליום שישי השחור, רק כדי להוריד את מחירם בהגיע היום המיוחל, וכך תיווצר אצל הלקוחות תחושה שהמחירים ירדו בצורה דרמטית.

בזמן שבארה"ב חגיגת קניות, בברזיל מזכירים לצרכנים את זכויותיהם | צילום: רויטרס

"השנה, יום שישי השחור יהיה יום מבחן עבור הקמעונאים", אמר רודריגו בורה, סגן נשיא חנות האונליין בושקפה. החברה הצהירה שהוציאה בסביבות ה-200 מיליון דולר על תוכנה וצוות, על מנת לבנות מערכת שמבצעת הערכות שווי להצעות המחיר שמופיעות בחיפוש שלה. מחיריהם של מוצרים שמסומנים כמחירי יום שישי השחור יושוו למחירם הממוצע של אותם מוצרים בשלושת החודשים האחרונים כדי לראות האם יש פה באמת הנחה, סיפר בורה.

מנוע החיפוש "חפש הנחה", שעוזר לארגן את יום השישי השחור אונליין בברזיל, יצר שותפות עם לשכת המסחר ברשת הברזילאית כדי ליצור קוד אתי למוכרים ברשת, וזאת במאמץ להעביר אותם לעמדה שהיא יותר פרו-קונים מבעבר. ראש הלשכה, גרשון רולים, אמר שהקמעונאים הברזילאים ידועים בדילים המזוייפים שלהם. חלק מהקוד האתי החדש הוא להבטיח לצרכנים שמכירות יום שישי השחור הן אכן אמיתיות, שהמחיר נמצא מתחת לממוצע שלושת החודשים האחרונים. מטרה נוספת, אומר רולים, היא לגרום לסוחרים ברשת להבהיר אילו פריטים בדיוק נמצאים במבצע ומה על הקונים לעשות כדי לקבל את ההנחה. לקבל טלוויזיה במתנה אם אתה קונה מרצדס חדשה, זו לא בדיוק הנחה שמתאימה ליום שישי השחור.

אם חברות מפרות את הקוד האתי, תאסר עליהן ההשתתפות במכירות יום שישי השחור לשנת 2014, אז תהיה ברזיל בשנתה החמישית לטירוף יום שישי השחור. בואו נחכה ונראה, האם יצליחו הברזילאים לשנות נקודת מבט?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן