Forbes Israel Logo

ברננקי ימשיך ברכישת האג"ח: "ההתאוששות הכלכלית עדיין לא מספיקה"

הפתעה בשווקים: ועידת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי של ארה"ב הודיעה כי החליטה שלא לצמצם את תכנית רכישת האג"ח בסך 85 מיליארד דולר בחודש, עליה הכריזה לפני כשנה, ולהשאיר בינתיים את התכנית על כנה עד להודעה חדשה. ההחלטה התקבלה ברוב של 9 נגד 1.

"דחינו את ההחלטה בנוגע להפחתת רכישות האג"ח מכיון שעדיין לא הושלמה התאוששות הכלכלה", אמר במסיבת עיתונאים יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי. "המצב בשוק התעסוקה אינו מאוזן ורחוק מלספק אותנו. אנו מודעים לסכנות מבחינת האינפלציה, אך להערכתנו קצב האינפלציה השנתי לא יעבור את רף ה-2%. השינויים אינם נקבעים על פי לוח זמנים שהוכן מראש ותלויים בנתונים הכלכליים". בוול סטריט, בכל מקרה, הגיבו בחיוב להצהרה: מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.9%, מדד ה-S&P 500 הוסיף 1.2% לערכו ומדד הנאסד"ק רשם עליה של 1%.

בבנק הסבירו בהצהרה שמסרו כי יחכו לראות "ראיות נוספות שההתקדמות בכלכלה הופכת ליציבה" לפני שיתחילו בצמצום רכישות הנכסים. יו"ר הבנק הפדרלי של קנזס, אסתר ג'ורג', היתה היחידה שהתנגדה להחלטה וציינה כי היא מודאגת מיצירת בועות פיננסיות בשל מדיניות הריבית הנמוכה של הבנק הפדרלי.

בשווקים צפו כי הבנק הפדרלי המרכזי יחל בתהליך של האטה ברכישות האג"ח – רכישות אשר תומכות בשווקים מזה זמן. צפי האנליסטים עמד על הפחתת קניות האג"ח בכ-10 מיליארד דולר בחודש. בוול סטריט אף קינן החשש כי צמצום הגירוי המוניטרי יגרום למפולת בשווקים.

יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי, בן ברננקי, בנאומו הערב | צילום: רויטרס

"ישנו בשנה האחרונה שיפור הדרגתי בכלכלה", נמסר בהצהרת הבנק. "אנו עדיין מאמינים כי הצמיחה תואץ בעתיד הקרוב". בבנק הצביעו על שיעורי האבטלה הגבוהים ועל החשש מתוצאות הקיצוצים בהוצאות הממשלה כסיבה להמשך המהלך, והוסיפו כי שיעורי המשכנתאות ההולכים וגדלים מרסנים את הצמיחה הכלכלית. 

המהלך מגיע על רקע תחזית צמיחה קודרת מעט שמסרו בכירי הבנק: בסדרה חדשה של תחזיות רבעוניות, צופים בבנק לצמיחה בטווח שבין 2% ל-2.3% ב-2013, ירידה מתחזית של בין 2.3% ל-2.6% מהאומדן שנמסר ביוני. הירידה בשנה הבאה עלולה אפילו להיות חדה יותר: מתחזית צמיחה של 3.5%-3% ירדה התחזית ל-2.9%-3.1%.

רוב קובעי המדיניות, 12 מתוך 17, צפו גם כי העלאת הריבית הרשמית הראשונה תגיע בשנת 2015. זאת למרות תחזיות הצופות כי שיעור האבטלה עשוי לרדת במהלך השנה הבאה לכ-6.5%, סף שנחשב לכזה שבו יחלו בבנק לחשוב שוב על העלאת ריבית.

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.